Annons

Letar gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)
npet skrev:
Bokus har också gråkort. Köpte mina där...

Jag sökte under Kodak och hittade gråkort för 180 kr, känns dyrt. Cyberphoto är billigare tror jag...

Min fråga är bara hur leveransen ser ut, är det flera än ett gråkort?

/Andreas

Man kan ju använda ett vitt papper också, det är bara att öka exponeringen 2 1/3 steg så ger det samma resultat som ett gråkort.

Skall man vara riktigt petig så skall du öka med 2 3/7 om du använder vitt kopieringspapper.

För den som fotograferar digitalt eller skannar in film kan jag rekommendera QPcard. Här finns svartpunkt, vitpunkt och gråbalans på ett litet kort. Se www.qpcard.com

Senast ändrad:
Kunde inte låta bli.

Men Lars, ditt QPcard är ju inte gråbalanserat!

Fniss.

Bilagor

• qp.jpg
    qp.jpg
    3.4 KB · Visningar: 345
Kan inte låta bli att le.. Frågan var vart man kan köpa gråkort på nätet och här disskuteras inställningar i PS!

Säger inte att det är fel, men det är ganska roligt att det kan bli så så snabbt...

Gråkort är inte dyra. Jag köpte mina för tio år sedan, och det blir runt 20 kr per år om man slår ut det...

Jag har alltid ett litet gråkort i fickan tillsammans med en ljusmätare. Även om jag inte ska fotografera. Då glömmer jag aldrig dem. :)

Bra fotohandlare?

Nja, om kunden vill köpa ett gråkort för att göra noggrannare ljusmätningar och få bättre exponerade bilder och får rådet "mät i handen", så hade det åtminstone gjort mig misstänksam. Om handlaren tror att kunden är inkompetent, så är det en trist inställning till kunderna. Om han tror att det går lika bra med handen är han själv inkompetent.

Eller så råkar han känna kunden och vad denne mest fotograferar. Sedan det rådet har jag som sagt aldrig känt ett behov av ett gråkort, vilket leder till att rådet var riktigt. Hade rådet varit felaktigt så hade det väl inte varit värre än att jag gick dit veckan efter och köpte ett kort. Det hade ju inte kostat extra direkt...

Du förutsätter att jag ville ha gråkortet för att göra exaktare exponeringar. Det är väl iofs ett påstående som aldrig kan bli helt fel. Men mitt syfte var att kunna mäta i situationer där jag vet att kamerans exponeringsmätare blir lurad. Själv kommer jag aldrig ihåg hur mycket jag ska kompensera. Dvs grovrikta exponeringskompensationen.

Ville jag göra exakta exponeringar skulle jag köpa en ljusmätare inte ett gråkort.

Jag tillhör nog gruppen konsumenter som blir imponerad när handlaren rekomenderar billigare lösningar och andra leverantörer än säljer en produkt utan frågor. Min fotohandlare och jag diskuterar alltid syftet med ett visst inköp. För tillfället för vi faktist diskutioner kring ett digitalkamera inköp(svor jag i kyrkan nu igen?). Om ni inte diskuterar med era handlare skulle jag rekomendera att ni byter handlare.

Mvh
Maverick

Man riktar kamerans exponeringsmätare mot den precis som en separat ljusmätare. Blir garanterat bättre än att mäta mot den bländande vita väggen. Men så kan man ju som sagt använda handen.

Mvh
Maverick

Du behöver inte lära mig hur man använder en ljusmätare, inbyggd eller lös. Det var inte det fågan gällde. Om du tittar bakåt i denna tråd ska du se att jag redan har beättat vad ett gråkort är och hur man använder det.

Vad får dig att tro att en lös mätare är exaktare än en inbyggd?

Senast ändrad:
steinick skrev:
Du behöver inte lära mig hur man använder en ljusmätare, inbyggd eller lös. Det var inte det fågan gällde. Om du tittar bakåt i denna tråd ska du se att jag redan har beättat vad ett gråkort är och hur man använder det.

Vad får dig att tro att en lös mätare är exaktare än en inbyggd?

Vad gällde frågan då? :confused:
Det var inte meningen att verka spydig på något sätt.

Det du har berättat är ett användningsområde, inte alla.

En lös mätare för 4.500:- borde rimmligen vara mer exakt än en mätare som är inbyggd i en kamera som köpt i paket för 4.000:-. Jag inbillar mig att det dessutom är lättare att mäta infallande ljus med en lös mätare än kamerans inbyggda. Om man nu vill göra det förstås...

Jag kom på ett användningsområde som nästan får mig att vilja köpa ett gråkort iaf. Det borde gå att hjälpligt calibrera sin datorutrustning med det. Genom att jämföra en skärmbild av med samma färgvärde som ett gråkort och vidare jämföra en utskrift med samma färgvärde. Scannern kan bli svårt eftersom man inte vet om det scanner eller skärmen som felar.

Mvh
Maverick

När jag arbetade som fotolärare på Folkuniversitetet i Lund brukade jag låta eleverna mäta ljuset mot ett gråkort (i ateljén). Det var förvånansvärt små skillnader mellan olika kameror, billiga som dyra. Gamla kameror var ofta mindre exakta. Anledningen till att en lös mätare är så dyr är att fotograferna är villiga att betala. De innehåller inga avancerade komponenter som rättfärdigar priset. (Jag brukad också låta eleverna jämföra sina mörkrumstermometrar. Där var det betydligt större skillnader!)

Om du mäter infallande ljus behöver du inget gråkort. du behöver inte ens ett motiv, efter som du bara mäter intensiteten av det ljus som faller på mätcellen bakom den vita kalotten.

När det gäller kalibrering av den digitala kedjan är det ett gungfly. Börja med att kalibrera skärmen. I enklaste fallet använder man Adobe Gamma, nästa steg är en hårdvarukalibrator (den kostar ett par tusen kronor). Kalibreringen bör göras minst en gång i månaden.

Angående ljustmätare är det säkert så, jag har aldrig haft behov av en så jag har inte satt mig in i det. Men fortfarande borde det vara enklara att mäta infallande ljus med en ljusmätare än med en kamera.

Det där med termometrar har jag dock funderat över. När man står i butiken och tittar så skiljer det ju några grader mellan de olika termometrarna. Hur ska man då veta vilke som visar rätt? Eftersom jag klurar på att soppa färgfilm själv så har jag börjat fundera, det lär ju vara viktigt med rätt temperatur där.

När det gäller kalibrering så har jag inget behov av precis kalibrering därav anser jag att hårdvarukalibrerarna är för dyra. Adobe PS är ju inte heller det särskilt billigt och med LE versionerna så följer inte Adobe gamma med :( I relation till dessa priser och mitt behov borde ett gråkort kunna ge ett hyggligt resultat till en billig penning.

Mvh
Maverick

Nu börjar jag bli lite förvirrad. Kanske har jag inte koll på det, men jag har fått för mig att en kamera alltid bara mäter reflekterande ljus, med antagandet att objektet reflekterar 18 %.

I svåra miljöer kan man därför ha hjälp av ett gråkort eller handens baksida eftersom gråkortet helt säkert reflekterar just 18 %.

En ljusmätare har väl den fördelen att den kan mäta både reflekterande, men framförallt infallande ljus.

Finns det kameror som klarar att mäta infallande ljus också.....?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar