Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Letar efter förvrängningsfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en förvrängningsfunktion som jag inte kan hitta. Jag hittar liknande, men inte som fungerar på det sätt jag vill.

Vad jag söker efter är att kunna flytta en punkt i en bild. Bilden ska då förvrängas över hela bildens yta så att bilden omformas på ett jämnt och mjukt sätt efter den angivna punktens nya position. Störst blir naturligtvis förändringen vid själva punkten och avtar sedan gradvis ut mot bildens kanter. Kantpixlarna ska inte ändra läge.
Funktionen ska också kunna göra förvrängningar på motsvarande sätt om jag flyttar två eller flera punkters position samtidigt.

Jag använder Elements 3 och där har jag inte hittat någon sådan funktion. Jag är nyfiken på om den finns i fullverionen av PS.

Det finns även i Elements ett filter som heter Gör flytande. Där kan man flytta pixlar, men det leder till en lokalt utsmetande effekt av ett område i bilden. Hur stort beror på penselns storlek. Det är inte detta jag är ute efter.

Jag vill kunna använda den här funktionen bl a som hjälp vid sammanfogning av två eller flera överlappande bilder av en vy. Eller till att klistra in ett objekt från en bild i en annan och med hjälp av denna förvrängningsfunktion få det att passa in i bilden.
Samma objekt som förekommer i två olika bilder får ofta något olika perspektiv, storlek, lutning osv vid fotograferingen. Detta leder till väldigt mycket manuellt petarbete med de omformingsfunktioner som finns (Skala, Skeva, Rotera etc) för att få resultatet att se naturligt ut. En förvrängningsfunktion som fungerar som jag beskrivit ovan tror jag skulle kunna förenkla arbetet avsevärt.

I programvaran, ZoomBrowser EX, till min kamera, S3 IS, finns en Photostitchfunktion, men den är inte alls så flexibel som jag skulle vilja. Jag vill kunna använda den här förvrängningsfunktionen generellt för flera olika tillämpningar och inte enbart till att sätta samman panoramabilder av bilder som redan från början lätt passar ihop.

För att ytterligare illustrera hur jag menar kan man göra en liknelse. Om man tänker sig bilden som ett rektangulärt (oftast) gumminät monterat i en fast ram, så vill jag att bilden ska omforma sig på samma sätt som gumminätet gör om jag med händerna drar i och flyttar en eller flera ställen, punkter, i nätet.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Senast ändrad:
I CS3 finns en funktion som heter Warp, fungerar som det "gumminät" du beskriver.

"Redigera/Omforma/Förvräng" (Edit/Transform/Warp)

Vet inte om det finns i Elements
 
Hej, Anders!

Tack för svaret. Warp är just den term jag genom letandet på nätet fått för mig betyder en sådan här "gumminätsfunktion" som jag söker. Då vet jag att den finns i CS3 i alla fall. Jag var inte säker på det.
CS3 kostar ju en slant, men har det en ordentlig warpfunktion är det ytterligare ett skäl att lätta på plånboken.

Jag har letat en del efter gratis eller billiga program eller plugins till PS med Warp, men hittils utan framgång. Det är ju inte precis en funktion man väntar sig i ett gratisprogram, men man vet aldrig. OpenOffice Base är ju gratis, och det är väldigt avancerat inom sitt område.

Så innan jag köper CS3 av den anledningen, om någon har något tips om hur man kan få tag på den här gumminätsliknande warpfunktion gratis eller billigt vore jag mycket tacksam.

Mvh.
Lasse C
 
Undrar om inte CS3 går att ladda hem på prov, i sådana fall kan du ju kolla först om funktionen är rätt för det du vill göra.
 
Hej!

Jag har tänkt lite och får nog revidera min frågeställning i förra inlägget. Även om denna gumminätsliknande warpfunktion är intressant i sig är den till föga hjälp vid sammanfogning av flera bilder om den befinner sig i ett fristående program, annat än det man huvudsakligen använder sig av för organisering och redigering av bilderna, i mitt fall Elements 3.
Det som möjligtvis skulle kunna fungera är om warp finns som plugin till Elements.

Naturligtvis kan jag ladda ned en trial av CS3 och testa själv, men jag tänkte vara lite lat och fråga er som använder programmet hur det går till när man sammanfogar bilder i CS3?
Photostichfunktionen i Elements är vad jag förstått ganska klumpig och ger dåliga resultat om inte bilderna redan från början smälter väl in i varandra.
Det jag undrar är om det finns en smart sammanfogningsfunktion i CS3 som omformar bilderna för att få dem att passa ihop? Detta förutsatt att bilderna överlappar varandra och att man då kan ange punkter i bilderna som ska hamna på samma ställen i resultatbilden, och att CS3 klarar av att göra den ofta nödvändiga omformingen av bilderna själv.
Lite finputsning kan nog behövas ändå, men en automatiserad omformning av bilderna vid Photostich, baserad på utvalda punkter, skulle spara mycket arbete.
Eller går det hela kanske till på ett helt annat sätt i CS3?

Mvh.
Lasse C
 
Jag tycker nog CS3s Photomerge gör ett rätt OK jobb, inte lika kraftfullt som PanoTools men betydligt mer lättanvänt. Men visst, ju bättre bilderna passar ihop från början ju enklare går det, det får inte vara alltför mycket fel innan båda programmen får problem.

Om jag måste välja tror jag nästan hellre jag skulle satsa på ett schysst panoramahuvud och jobba med att hitta rätt inställningar på objektiv och huvud innan jag letade lösningar i programvara.
 
Anders Östberg skrev:
Om jag måste välja tror jag nästan hellre jag skulle satsa på ett schysst panoramahuvud och jobba med att hitta rätt inställningar på objektiv och huvud innan jag letade lösningar i programvara.
Tack för omdömena. Jag måste fråga, vad är panoramahuvud?

Det jag själv kommit fram till medan jag manuellt jobbat med att sammanfoga bilder, både på bredden och på höjden, är att det inte bara är viktigt att bilderna överlappar varandra. Det är också en enorm fördel om väsentliga delar av motivet, t ex en stuga i ett landskap, finns med i sin helhet på någon av delbilderna. Det sparar mycket arbete vid sammanfogningen. Himmel, hav, avlägsen skog etc måste inte stämma exakt för att resultatbilden ska se trovärdig ut. En dåligt ihopmatchad stuga i motivet däremot förstör hela bilden, och det kan bli ett väldigt arbetskrävande omformande innan stughalvorna passar ihop.

Så här i efterhand tycker jag det känns ganska självklart, men jag tänkte inte på det när jag tog bilder för sammanfogning i somras. Jag tänkte bara på att ha en tydlig överlappning. Det var först när jag jobbade med bilderna efteråt jag insåg denna lilla enkla men ack så viktiga detalj att ha i åtanke redan vid fotograferingen.

Mvh.
Lasse C
 
Här är en beskrivning av panoramahuvud (det finns massor på nätet), hur man ställer in nodpunkt på objektivet och varför det är bra vid panoramafotografering. Vitsen med det hela är att undvika dom parallaxfel som gör det svårt att sammanfoga linjer i skarvarna mellan bilderna, ju mer exakt detta är inställt desto mindre behöver du din förvrängningsfunktion.

http://www.digitalfotoforalla.se/show.asp?ID=841&side=4
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.