Annons

Letar efter en systemkamera i prisklassen under 7-8 tusen

Produkter
(logga in för att koppla)

berra_berra

Medlem
Som rubriken, är helt färsk då det gäller digitala systemkameror, men tycker om att fota.

Så har tänkt att köpa en systemkamera, vill inte köpa något billigt skit, funderat på Canon och Nikon.

Och i prisklassen under 7-8 tusen helst.

Tänker även köpa till ett teleobjektiv eller fish eye, vad kommer jag ha mest nytta av? Kommer fota en del actionsport.

Så tips på kamera och objektiv =)

Som rubriken, är helt färsk då det gäller digitala systemkameror, men tycker om att fota.

Så har tänkt att köpa en systemkamera, vill inte köpa något billigt skit, funderat på Canon och Nikon.

Tänker även köpa till ett teleobjektiv eller fish eye, vad kommer jag ha mest nytta av? Kommer fota en del actionsport.

Hej ! Inom systemkameravärlden finns inget billigt skit,så prova Pentax,Sony eller olympus -mycket för pengarna ! mvh

Det enda raka är att gå till butiken och klämma på grejerna.
Sedan hem och googla lite tester. Sedan fundera lite.
Alla är bra, men det gäller väl att få bästa möjliga kamera för pengarna?

Jag funderar också på en ny systemkamera... har Canon 300D sedan innan så det blir troligtvis en Canon igen.

Det som känns absolut mest prisvärt just nu är Canon 40D som du kan få för 7000 kr (endast hus) Ett OK uppstartsobjektiv är väl det som ingår i nedanstående paket som man kan få för 1400 kr nytt eller under 1000 lappen begagnat.

Kan kan sträcka budgeten finns ju ett intressant paket för 10000 kr
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677123

du tipsade varken om nikon eller canon. Är de andra märkena mer prisvärda?

Att svara på den frågan frågan är som att stoppa handen i ett getingbo.

Jag skulle rekomendera
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noIS
och
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621

då får du en bra kamera med ett normalzoom och ett telezoom och hamnar inom din budget, annars är väl Canon 40D som nämns här ovan en riktigt bra kamera som man inte växer ur i första taget.

Mvh Mattias

Om vi börjar med kameror så finns det många modeller att välja bland från runt 4000 kronor och upp till de 7000-8000 du satt som gräns. I ren bildkvalitet för normala bilder spelar det ingen avgörande roll om du köper en kamera för 4000 eller 8000 kronor eller vilket fabrikat den är av - Sony, Pentax, Olympus, Nikon eller Canon - alla kan ta bra bilder. Visst finns det vissa skillnader, men på det stora hela jämnar det ut sig.

Går du upp ytterligare en bit i pris börjar det synas lite större skillnader på vissa områden. Inte så mycket själva bildkvaliteten i sig, utan snarare i hur snabbt kamerorna reagerar och hur bra de är på att hålla fokus på saker som rör sig. Så fotograferar du mycket action och sport, ja då är det faktiskt ofta enklare att få bra bilder med en kamera för 10000-12000 kronor än med en för 4000-6000 kronor. Men tar du en bild i bra ljus på något som står stilla ... Fortfarande ingen jätteskillnad.

En annan sak som skiljer de lite dyrare kamerorna är att de har mer knappar och reglage. Det här gör kamerorna mer lättjobbade om du vill ändra inställningar i en hast: Att hålla inne en knapp och vrida på en ratt går snabbare än att gå in i menyerna och ändra. En tredje sak som skiljer med de lite dyrare kamerorna är att de ofta är lite mer robust byggda, de tål mer hantering och står bättre emot smuts och väta.

När det gäller val av kameramärke så kommer säkert många andra komma med åsikter i den frågan, men jag vill ta upp en faktor många glömmer: Har du någon eller några polare som har systemkamera och som du vet att du ofta kommer att fotografera tillsammans med? Kika då vad de har för märke och kör på samma - då kan ni dela på objektiv och byta grejer med varandra - stor fördel! :)

Om teleobjektiv och fisheye: För actionfoto är bägge mycket bra att ha, men jag skulle nog börja med ett tele eftersom det har så mycket fler användningsområden än ett fisheye.

Om vi börjar med kameror så finns det många modeller att välja bland från runt 4000 kronor och upp till de 7000-8000 du satt som gräns. I ren bildkvalitet för normala bilder spelar det ingen avgörande roll om du köper en kamera för 4000 eller 8000 kronor eller vilket fabrikat den är av - Sony, Pentax, Olympus, Nikon eller Canon - alla kan ta bra bilder. Visst finns det vissa skillnader, men på det stora hela jämnar det ut sig.

Går du upp ytterligare en bit i pris börjar det synas lite större skillnader på vissa områden. Inte så mycket själva bildkvaliteten i sig, utan snarare i hur snabbt kamerorna reagerar och hur bra de är på att hålla fokus på saker som rör sig. Så fotograferar du mycket action och sport, ja då är det faktiskt ofta enklare att få bra bilder med en kamera för 10000-12000 kronor än med en för 4000-6000 kronor. Men tar du en bild i bra ljus på något som står stilla ... Fortfarande ingen jätteskillnad.

En annan sak som skiljer de lite dyrare kamerorna är att de har mer knappar och reglage. Det här gör kamerorna mer lättjobbade om du vill ändra inställningar i en hast: Att hålla inne en knapp och vrida på en ratt går snabbare än att gå in i menyerna och ändra. En tredje sak som skiljer med de lite dyrare kamerorna är att de ofta är lite mer robust byggda, de tål mer hantering och står bättre emot smuts och väta.

När det gäller val av kameramärke så kommer säkert många andra komma med åsikter i den frågan, men jag vill ta upp en faktor många glömmer: Har du någon eller några polare som har systemkamera och som du vet att du ofta kommer att fotografera tillsammans med? Kika då vad de har för märke och kör på samma - då kan ni dela på objektiv och byta grejer med varandra - stor fördel! :)

Om teleobjektiv och fisheye: För actionfoto är bägge mycket bra att ha, men jag skulle nog börja med ett tele eftersom det har så mycket fler användningsområden än ett fisheye.

Vilken är "bäst" av dessa kameror, Canon EOS 1000, EOS 500, EOS 40. Vilken har mest funktioner då man kör manuellt?

Bara flickar in en snabb grej angående första frågan..
Du skriver att du funderar på att köpa ett telezoom eller fisheye, och vill använda det till actionsport.

Valet där är väldigt enkelt. Satsa på ett telezoom.

Sedan vad gäller märke, så är det ett flamewar utan dess like här på FS.
Mitt råd, precis som du läst ovan är att ta dig ner till en lokal handlare och känna o klämma på lite kameror.

Det finns för- och nackdelar med allt. Men det som talar för Nikon/Canon är väl att begagnatmarknaden är större, och kan kanske (notera: kanske) kan göra lite bättre klipp eftersom utbudet är större.

Bara flickar in en snabb grej angående första frågan..
Du skriver att du funderar på att köpa ett telezoom eller fisheye, och vill använda det till actionsport.

Valet där är väldigt enkelt. Satsa på ett telezoom.

Sedan vad gäller märke, så är det ett flamewar utan dess like här på FS.
Mitt råd, precis som du läst ovan är att ta dig ner till en lokal handlare och känna o klämma på lite kameror.

Det finns för- och nackdelar med allt. Men det som talar för Nikon/Canon är väl att begagnatmarknaden är större, och kan kanske (notera: kanske) kan göra lite bättre klipp eftersom utbudet är större.

Vad ska man tänka på då man känner och klämmer på kameran?

Känns som de är svårt att jämföra bildkvalitet i butiken?

Vad ska man tänka på då man känner och klämmer på kameran?

Känns som de är svårt att jämföra bildkvalitet i butiken?

Be dem i butiken sätta på ett ganska tungt objektiv (runt kilot eller så) och prova sedan att ta bilder, ändra inställningar, och ta fler bilder. Det är så du känner om en kamera har ett grepp som passar dig. Att testa med ett lätt litet objektiv ger ingen ledtråd. Men känn att kameran är skön att hålla i, att knappar och reglage känns trevliga. Känn om du får bra balans när du håller i kamera och objektiv, be dem i butiken visa hur du bäst håller (i korthet: vänster hand under objektivet, stöd armarna mot kroppen, tryck fast kameran mot ansiktet).

Bildkvalitet behöver du i praktiken inte fundera över i det här skedet, alla de kameror du kan köpa för de pengar du var inne på tar bra bilder. Det säljs i praktiken inga nya systemkameror idag som tar dåliga bilder, och de skillnader du eventuellt kan se utifrån tester i en butik beror sannolikt mer på dig än på kameran.

Vilken är "bäst" av dessa kameror, Canon EOS 1000, EOS 500, EOS 40. Vilken har mest funktioner då man kör manuellt?

Enkelt uttryckt, du får vad du betalar för. Prisskillnaderna mellan dem beror på att man kostat på de lite dyrare varianterna lite mer. Men det tål att upprepas, tar du en bild av ett stillastående motiv med de tre kamerorna och samma objektiv kommer du i praktiken knappt se någon skillnad alls. Men skall du fotografera en mtb-cyklist, en fotbollsspelare eller en hockeyspelare i full aktion så kommer du oftare att få bra bilder med en 40D än med en 1000D - i alla fall om du tränat mycket och lärt dig använda kameran ordentligt.

Kan kan sträcka budgeten finns ju ett intressant paket för 10000 kr
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677123

Se där ja! Det där paketet beställde jag i lördagsnatt =) Efter många veckors letande och bytande mellan diverse kameror, allt från Sony till Pentax och nu Canon. Min prisgräns började på ~6-7 000 kr, letade sig uppåt med tiden och slutade nu på 10 000 kr. Sedan tillkommer ju minneskort, väska, filter etc.. Så jag är upp i ungefär 12 500 nu. En radikal förändring för mig då jag inte är någon cashflow guy och med tanke på att det är min första systemkamera, men nu vet jag att jag inte kommer bli missnöjd i alla fall ;) Rekommenderas starkt!

Se där ja! Det där paketet beställde jag i lördagsnatt =) Efter många veckors letande och bytande mellan diverse kameror, allt från Sony till Pentax och nu Canon. Min prisgräns började på ~6-7 000 kr, letade sig uppåt med tiden och slutade nu på 10 000 kr. Sedan tillkommer ju minneskort, väska, filter etc.. Så jag är upp i ungefär 12 500 nu. En radikal förändring för mig då jag inte är någon cashflow guy och med tanke på att det är min första systemkamera, men nu vet jag att jag inte kommer bli missnöjd i alla fall ;) Rekommenderas starkt!

Vad är det för filter man ska ha? länka gärna =)

Spännande... du kan väl återkomma med ett inlägg om hur du upplever kameran?!

Jag hade fokuserat på 500D som kändes som det naturliga valet för uppgradering från 300D... men när jag kom till butiken och kände på de olika modellerna så var 40D så fantastiskt mycket skönare att hålla i och slutarljudet låter bara såååå skönt. Storleken på 300D och 40D är ungefär samma medans 500D är betyligt mindre... detta känns mest som en nackdel... ingen är ju liten och hellre bekväm att fota med än lite mindre att bära på. Vill man ha en liten bra kamera är väl Canon G10 eller liknande bättre att köpa.

Jag funderar fortarande om filmfunktionen skulle kunna väga över mig till 500D men bästa kameran är nog allt 40D. Kan inte riktigt bestämma mig ifall det är en fördel eller nackdel att den "bara" har 10Mp eller om den lägre upplösningen har någon betydelse för mig... jämfört med 300D är ju displayen fantastiskt bra.

du tipsade varken om nikon eller canon. Är de andra märkena mer prisvärda?

De är oftast billigare. Jag vet inte om de är mer prisvärda. Saken är den att du inte bara köper en kamera, utan generellt ett system. Objektiv, blixt etc. Där är det två stora jättar - Nikon och Canon. Därför är rekommenderar jag att välja bland dem.

Ett annat råd är att spara för att köpa bra objektiv istället för att köpa billigt som du sedan ändå måste uppgradera.

Tyvärr är objektiven dyra, särskilt när det gäller teleobjektiv.

Tyvärr är objektiven dyra, särskilt när det gäller teleobjektiv

Och tyvärr extremt dyra om man vill ha stabiliserade sådana objektiv med bra ljuskänslighet....

Där har ju kamerahus som har stabiliseringen i husen klara fördelar kostnadsmässigt om kameraköparen inte är ekonomiskt oberoende så kost intet betyder...

Så man bör verkligen kolla noga vad man väljer innan man väljer om ekonomin spelar roll..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto