Annons

Letar efter en snabb kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Blizzy

Avslutat medlemskap
Hallå!
Jag är på jakt efter en snabb liten rackare till kompaktkamera nu då jag tycker att min gamla inte riktigt håller måttet. Fotar rätt mycket extremsport typ snow/skim/long/skateboard, mountainbike etc så vill kunna fånga momentet på riktigt, inte bara skuggan efter personen då kameran varit för slö.

Har tittat lite på Canon Ixus 75 och blev då rekommenderad Fujifilm F31, fast den var inte särskilt snabb (syftar på seriebildtagning, tog max 3 i följd..) så nu behöver jag nåt nytt tips!
Här är vad jag letar efter:
6-7mpx (inte så noga..)
minst 3x optisk zoom
hyfsad videoinspelning (gärna 640x480 i hyfsad kvalite)
snabb start-till-tagningtid och tid mellan "vanlig" bildtagning
snabb (gärna +2 fps) seriebildtagning med oändligt antal bilder
hög ljuskänslighet/iso (får väl ta nån festbild då och då också, ellerhur)
och hyfsat bra makro.
Sen får den gärna inte kosta mer än 2700 på nätet (=3500 i butik).
Face detection vore skoj om man lyckades klämma in också. inget måste..men helt klart plus.

Är mina kriterier helt omöjliga får ni ju säga till.
Alla tips är välkomna!

-Martin
 
diablo 3 skrev:
Ja

Köp en beg systemkamera.

Fast då blir det svårt att filma...

Men jag håller med, kraven ovan är i näst intill omöjliga att uppfylla. Martin, jag tycker du skall försöka prioritera lite mer. Vad är viktigast? Pris? Smidighet? Bildkvalité?

Först om du har prioriteringarna rätt går det att komma fram till vad som passar, ingen kamera - oavsett pris - är bäst på allt och har man dessutom en begränsad budget blir det än mer nödvändigt att fundera över vad som är viktigt.
 
Trodde inte det skulle va så omöjligt, men skulle ändå vilja hålla mig till en kompaktkamera, annars skulle jag nog aldrig få för mig att ta me den ut spontant och därför säkert missa en massa bra bilder.
Men okej, prioriteringar:
1. Maxpris ca 2700 på nätet (=billigast på pricerunner/prisjakt.nu)
2. Snabb! Behöver inte ha den snabbaste start-till-tagningtiden men i alla fall snabba seriebildstagningar med oändligt med bilder.
3. Bildkvalite, vad spelar det för roll om den är snabb om bilderna blir kassa? Så runt 6mpx med bra resultat
4. Optisk zoom (men det har ju de flesta icke-budgetkompaktkamerorna nu ändå väl?)
5. Videoinspelning
6. Ljuskänslighet (åtminstone Iso 800)
Kamerans smidighet/storlek spelar inte så stor roll så länge den är kompakt.

Hoppas det finns nån kamera där ute som passar mig..

-Martin
 
Ixus 70, eller A710 IS om du inte tycker den blir för stor i fickan.
Tänk på att en optisk sökare är nästan ett måste om du ska fota i sekvensläget på rörligt motiv.

Mvh
/M
 
Vill du ha prio 2-6 måste du plocka bort prio 1.

- Nikon Coolpix P5000 är ju en riktigt bra kompakt, men kanske inte den snabbaste vad gäller fokusering. Men som sagt Prio 1 håller inte.

- Samsung L74 är också ett tips, Ska vara en bra kompakt och filmar riktig bra tydligen. Den ligger nog runt 3000 tror jag. Men är nog inte heller den snabbaste.


Troligtvis en av de bästa i din prisklass:

- Canon PowerShot A630, ligger på 2400 på cyberphoto utan minneskort och tillbehör. Den är snabb för att vara kompakt.

Vill du göra det lite bättre men dyrare kan du ta:

- Canon PowerShot A640, men då hamnar du på ca 3000 utan minneskort o tillbehör.


Lite förslag i alla fall...
 
Jag har en 710IS och visst är det en trevlig kamera, men

- snabb, tja allt är ju relativt.

- ISO 800, tja, jag tror att den har det men försöker undvika allt över ISO 200 pga av brus.

- Smidig - ja absolut.

- Zoom, bra.

- Fota skidor, extrem sport, nja, blir nog knepigt att hänga med i den lilla sökare, men är man duktig så kanske det går, vad vet jag?

Alltså, jag tycker fortfarande du har för höga krav för en kompakt, men kanske är det någon som kan komma med förslag på ett underverk?
 
Tobfag skrev:
Vill du ha prio 2-6 måste du plocka bort prio 1.


Nej, varför det? Genom att ge en budget, så har man begränsat valet av kameror. Därefter ska uppfyllande av krav 2 till 6 maximeras. Inget konstigt i det.

Nej, jag kan dessvärre inte hjälpa till med valet, jag ville bara klargöra min ståndpunkt.

Jo, förresten, vi har en Sony-kamera i familjen som jag tror uppfyller alla dina krav, som dock inte verkar finnas längre. En liknande verkar vara denna:
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_w55-review/index.shtml
 
Har kollat på Ixus 75 igen, den verkar riktigt bra faktist. Gillar Iso 1600, videoinspelningen och multishot tills minnet är slut.
Någon som har några synpunkter om den? Nån som testat den ordentligt?
Start-till-bildtiden var riktigt snabb faktist och skärmen på 3 tum räcker ju gott o väl.
Men varför skulle man tvunget behöva ha optisk sökare för att ta bilder på rörlighet?

Egna uppfattningar om Ixus 75 och länk till nån bra recesion uppskattas, har inte hittat några bra tester direkt..
-Martin
 
Blizzy skrev:
Har kollat på Ixus 75 igen, den verkar riktigt bra faktist. Gillar Iso 1600, videoinspelningen och multishot tills minnet är slut.

Iso 1600 kan du glömma på en kompaktkamera, det finns bara tillgängligt för syns skull, men helt oanvändbart i praktiken, allt över iso 400 är igentligen oandvändbart, allt över iso 200 om du frågar mig.

Blizzy skrev:
Men varför skulle man tvunget behöva ha optisk sökare för att ta bilder på rörlighet?

Nej du behöver inte en optisk sökare, men det är betydligt lättare att följa ett rörligt motiv med en sådan, sen är det också betydligt lättare att hålla kameran stadig när man håller den mot ögat.

/kent
 
Titta på Nikon s500. Jag vann en genom en fototävling och tycker den är riktigt bra. Den är nog snabbast just nu, men jag minns inte hur serietagningen är. Optisk bildstabilisering är ett stort plus! Pris ungefär som du angav.

/Pontus
 
Hallå igen,
Har nu fått upp ögonen för Sony DSC-W90. Verkar stå mellan den o Canon Ixus 75.

Skillnaderna rent teoretiskt verkar vara:
Ixus 75
+Större/bättre upplösning skärm
+Fokus/slutarprioriteringslägen
+"timelapsrecording" (på svenska? fick iaf uppfattningen att w-90 inte hade det)

DSC-W90
+Bättre upplösning på bilderna
+Optisk bildstabilisator
+Snabbare (2,2 mot 1,7b/s)

Men är det nu någon som har testat någon/båda kamerorna som kan säga hur kamerorna är rent praktiskt? Kan ju inte bara gå efter siffror..

All hjälp uppskattas!
-M
 
Hur är det med hastigheten på autofokus på de här kamerorna? Alla kompakter och långzoomar jag har testat hittills har för slö autofokus för att man ska kunna fånga t ex en motorcykel i rörelse. Funderar på en beg systemkamera av det skälet men de tar ju så förbenat mycket plats i packningen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.