Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leonidernas meteorsvärm....

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Jah... Har vi tur med vädret den 19 november så kan vi få bevittna ett av naturens mera sällsynta och mäktigare skådespel: ett stjärnfallsregn.

På morgonen den 19 november mellan kl 04:00 och 06:00 har jag tänkt att försöka fånga detta på bild. Nu undrar jag om det är någon som har några tips att ge så jag kan få ett par fina bilder :).

Har ni någon rekomenderad slutartid/bländare? Vilken objektiv skulle lämpa sig bäst? Har tänkt att använda mig av ett vidvinkel objektiv. Tyvärr så har jag bara en 28mm vidvinkel men den får duga.

mvh
Darren

Hej, Du kan prova att dubbelexponera. Ta först ett kort på månen, det är nästan fullmåne då i väster. Kort slutartid, typ 1/500 med f/8 och asa 400. Rikta sedan om kameran mot leoniderna och hoppas att du får med ett eller flera stjärnfall, lång slutartid. Ska själv ut och hoppas på bra väder.

skolif skrev:
Hej, Du kan prova att dubbelexponera. Ta först ett kort på månen, det är nästan fullmåne då i väster. Kort slutartid, typ 1/500 med f/8 och asa 400. Rikta sedan om kameran mot leoniderna och hoppas att du får med ett eller flera stjärnfall, lång slutartid. Ska själv ut och hoppas på bra väder.

Har faktiskt tänk på detta... Vore kul om man får det att fungera. Är det ett stegs underexponering på båda bilderna som gäller här då?

Har även tänkt att dubbelexponera med staden i bakgrunden...

Darren

knappast vidvinkel!

Ska du använda vidvinkel på småbildskamera så får du nog leta efter dina stjärnfall med mikroskop på filmen. t.o.m månen blir ynkligt liten med ett sådant vidvinkel - tänk då på hur stort dina stjärnfall avbildas på filmen. Antingen blir det som väldigt små prickar eller väldigt tunna streck som kanske inte ens går att se.Hade jag inte varit så morgontrött så hade jag satsat på olika tele från 100-600 mm och testat med olika slutartider för att få fram olika effekter.
Lycka till!

det var som tusan

Där ser man. Blir det lika kraftigt denna gången så verkar det ju vara lönt att testa även med vidvinkel. Jag skulle ändå använda tele också för att få lite storlek på gruskornen.

Hej!

Nån som har koll på var på himlen man kan se detta fenomen? Man vill ju inte att det skall försvinna förbi bak ryggen på en... =)

/Roger

Problemen med tele är att sannolikheten att fånga en meteor (stjärnfall) på bild minskar betydligt. Meteorerna kan komma i alla riktningar från radianten (den punkt där meteorerna tyckka komma ifrån) och de kan bli långa, typ 30-90 grader långa. Bäst är alltså kraftig vidvinkel med radianten i mitten av bilden. Har man lite längre brännvidder måste man placera radienten i kanten och hoppas på turen att meteorerna kommer in i bildfältet.

Blända ner 1-2 steg (för att bli av med ljusbortfall i hörnen) och exponera flera minuter eller tills en eller flera meteorer har kommit. Hur lång tid man kan ha beror på hur nära en stad man är.

Dubbelexponerar man in månen/staden skall man inte kompensera exponeringen alls.

Senast ändrad:
-Roger- skrev:
Hej!

Nån som har koll på var på himlen man kan se detta fenomen? Man vill ju inte att det skall försvinna förbi bak ryggen på en... =)

/Roger

I stjärnbilden Leo/Lejonet. Därav namnet... Lite mer exakt så är radiantens koordinater Rekt 10h08m, Dekl +22. Detta är ungefär i lejonets hals.

Lejonet kommer upp i öster vid 22:00 den 18:e.

Att fotografera Leoniderna den här gången kan bli lite marigt. Månen kommer att vara full och störa en hel del. Månen går ner vi 7 tiden på morgonen,

Normalt använder man sig av långa exponeringstider när man ska fånga metetorer 5 - 10 min vid största möjliga bländare. Snabb film är att rekommendera. 400 iso och uppåt.

Att rikta kameran mot radianten är inte bra meteorerna kommer att bli ljuspunkter eller mycket korta ljusspår. Bättre är att försöka fånga dem en bit från radianten säg en 45° därifrån för att få fina långa ljusspår.

Det är svårt att säga hur långa exponeringstider det blir fråga om vid det här tillfället. Jag skulle inte försöka med mer än 1 minut för att undvika överexponering på grund av månen.

Jag själv använder fokallängder 20 - 35 mm när jag försöker fota meteorer och 1600 iso film.

Se upp för dagg på linsen. Om ni har fler objektiv byt mellan exponeringarna och värm dem innaför jackan eller nåt.

Vill flika in att jag var på plats (utan kamera) den kalla novemberkvällen förra året när Leoniderna anföll. År 2001 lär de ha synts särskilt väl. Och jag kan garantera - det var ett märkligt, overkligt och underbart skådespel (Stockholms horisont). Hur man ska hinna fånga dem i ett fotografi har jag dock inga bra tips på. Fort går det i alla fall - och från alla riktningar tycks det - men från nordväst i stort sett. Skulle vara helt enormt att se en bild på fotosidan med Leoniderna, så lycka till!!

Tack för alla tips... Detta kommer att bli spännande tror jag. Även om man inte lyckas denna gången så kan man kanske lära sig något.

Darren

Tips till mig?

Har en Pentax MZ-50 och ett 320 mm objektiv.
Vore tacksam för tips hur jag med min "lilla" utrustning kan få bästa bilder?

Ser ut till att bli stjärnklart i NV-Skåne :)

Bibi: Med 320mm kommer det att vara svårt, men att rikta kameran en bit framför radianten, borde ge bäst resultat. Men det kommer förmodligen bara att bli streck av stjärnorna eftersom jorden kommer att röra sig (mer synbart på telebrännvidder). En formel är att exponeringstiden=600/brännvidden för att stjärnorna inte ska bli streck och det skulle innebära 2 sekunder med ett 320mm....och då kan man med ett 24mm exponera i 25 sekunder utan att stjärnorna "rör sig".

Hej

Förra gången det begav sig så tog jag totalt 3 exp under 3 timmar. Leoniderna "fastnar" dåligt på filmen beroende på att de kommer väldigt fort. Vi satt ute vid Femöre i Oxelösund och stundtals blev det nästa otäckt då man upplevde att de nästan for över huvudet på oss.

Bifogar bilder från tillfället. Det for Leonider vid tillfället men som sagt så fastnade dessa dåligt.

http://www.motljus.com/motphoto.asp?PhotoIdNr=107&GalleryIdNr=13

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

PS: Vi anv rel lågkänslig diafilm. Skall man fästa Leonider på film så bör nog snabbare film användas.

Re: Tips till mig?

BiNo skrev:
Har en Pentax MZ-50 och ett 320 mm objektiv.
Vore tacksam för tips hur jag med min "lilla" utrustning kan få bästa bilder?
Använd inte tele - då är sannolikheten att fånga stjärnfallen oerhört små. Välj normal eller vidvinkel. Använd stativ, manuell fokusering på oändligt, stor bländare, ställ på B och exponera flera minuter eller tills du fångat tillräckligt många stjärnfall. Att stjärnorna blir streck gör ingenting tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar