Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leonidernas meteorsvärm....

Produkter
(logga in för att koppla)
Hemkommen från den leriga myllan som vi har här i södra skåne. Kallt som sjutton trots idogt dansande på åkern. Inte var det lätt att jaga de små rackarna men huj vad fint det var. Första nattfotograferingen för sonen och mej så vi blir bägge överlyckliga för EN bra bild. Hoppas ni andra lyckats få fina svansar och det ska bli mycket intressant att se era andras bilder.
MVH Eva
 
Det är inte min dag idag!

Det var perfekt väder i norra Skåne; inte ett moln i sikte. Meteorer var det gott om så det borde ju inte vara så svårt att få en att fastna på filmen. Jag hade utrustat mig med ett ljusstarkt 50mm objektiv, jag beslutade mig att rikta in kameran mot Orion, den stjärnbilden är ju snygg som bakgrund tyckte jag.
Jag gjorde exponering efter exponering men det tycktes komma meteorer precis överallt utom just över Orion. När jag hade tröttnat och börjat packa ner utrustningen, vad händer då, jo en jätterökare till meteor rakt över Orion...
Jag tror att jag väckte några grannar med de fula orden som passerade mina frusna läppar...
 
Nikkor 80-200/2.8 x Molnighet
----------------------------- = Skitsamma¿
Trötthet³



Mao, nej det funkade inte :(
 
I Sundsvall var det så molnigt att det inte var att tänka på fotografering av meteorsvärmar.
Ser fram mot era bilder.
Digitalfantasterna är väl på G kan jag tänka mig...:)
/Svante
 
Allvarligt så tror jag ej att meteoritrna syns på bild då det går alldeles för snabbt så att den låååånga exponeringen fräter ut det lilla streck som kan uppstå.

Eller ? Kul att se om någon lyckats iaf !

;-)
 
ft021119.gif


-- Nicke
 
Molnigt här också... Hoppas att ni andra haft bättre tur. Nu får vi bara ta och prata med David & Co och försöka få ett eget album för alla dessa bilder som ni tog. Som någon tidigare sade, det vore bra och se alla samlade på ett och samma ställe.
 
Ska hämta mina bilder om 1½ timme... förhoppningsvis blev det någon bra, föhållanden var som sagt utmärkta..så blev det katastrof så beror det på SBS ;)
 
Jeppe skrev:
Ska hämta mina bilder om 1½ timme... förhoppningsvis blev det någon bra, föhållanden var som sagt utmärkta..så blev det katastrof så beror det på SBS ;)

Du laddar upp de med en gång hoppas jag... :) Det blir kul att se dem.
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt att ingen bild av stjärnbombardemanget kommit upp än? :) Menar, många har ju digitalkameror..

/Christian
 
Mr.X skrev:
Är det bara jag som tycker det är konstigt att ingen bild av stjärnbombardemanget kommit upp än? :) Menar, många har ju digitalkameror..


För de som kör digitalt och missade Leoniderna kan ju photoshoppa in meteoriter på bilderna. :-D

Här i Kiruna gick det att se meteorerna en dag, men det missade jag. När jag sedan gick ut så var det dis just vid Lejonets stjärnbild, så jag såg inget. :-/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.