Annons

Lens flare på nyår

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
På nyårsafton tänkte jag, som alla andra, fota fyrverkerier. Och den här gången lyckades jag få det någorlunda skarpt. Men i stället blev det ruskigt mycket lens flare (vad det nu heter på svenska). Så min undran är då om jag gjorde något fel eller om det är objektivet (Tokina 11-16mm) jag ska skylla på?
/Fredrik
 

Bilagor

  • IMG_5239.jpg
    IMG_5239.jpg
    41.7 KB · Visningar: 618
Tack för snabba svar. Något UV-filter hade jag inte på. Om jag minns rätt är bilden tagen på 16mm, f/11 och bulbläge (vet inte riktigt hur lång tid det blev). Men regndroppar skulle förstås kunna vara en förklaring. Det ösregnade inte men var blött.
 
Jag försökte fota fyrverkerierna men det duggregnade så det blev bara "flares" överallt. Surt sa räven då det bara är nyår en gång om året..
 
Fast å andra sidan är det väl bättre än att det är objektivets fel. Förhoppningsvis finns det kvar även nästa år. Och då kanske det inte regnar.
 
Duggregn gav en del av dessa "flares" för mig också. De låg dock så nära bakgrunden i ton att en enkel kurva i Lightroom eller PS tog bort det mesta samtidigt som det gav lite extra kontrast så det var inget större bekymmer.
 
Duggregn gav en del av dessa "flares" för mig också. De låg dock så nära bakgrunden i ton att en enkel kurva i Lightroom eller PS tog bort det mesta samtidigt som det gav lite extra kontrast så det var inget större bekymmer.

Tack för tipset. Det gick att få bort det allra mesta, om än inte allt. Försökte först med fläckborttagning, men det var ju svårt eftersom många ringar satt mitt i ljusspåren.
 

Bilagor

  • IMG_5239.jpg
    IMG_5239.jpg
    67.8 KB · Visningar: 270
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.