Annons

Lek och var kreativa med detta!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Alla idéer och förslag är välkomna!! Skulle vilja kunna använda detta kort som en present till henne så något riktigt fint skulle vara kul!!
Berätta gärna hur ni gör samtidigt och på ett enkelt sätt och gärna utan förkortningar!!

www.tazzeli.se/julkort/friiida.jpg


///Anneli
 
snabbt försök... :)

Okey, lekte lite med att lägga extra lager och köra högpass-filter på den (blandningsläget: färg). Därefter har lagt väl suddat ut den uttunnade färgeffekten på en del ställen; ögon, mun, en del på kinden och håret. Därefter valt ut ögon-området och skapat ett till lager som jag förstärkte färgmättnaden på en del. Suddade bort det som såg konstigt ut, så att i princip pupillerna fick litet mer stuns.

Slutligen - luddat till bakgrunden för att få en mer drömsk känsla. Det var väl det mesta.
-Christian
 

Bilagor

  • friiida-pale-sm.jpg
    friiida-pale-sm.jpg
    47.6 KB · Visningar: 575
Senast ändrad:
Gjorde så här (på lite blandad svenska och engelska...):
- Beskar bilden och vred den lite motsols för att få hennes blick en gnutta uppåt
- Kopierade till ett nytt lager
- Lade till ett justeringslager på bottenlagret och ändrade "output levels" till 127 255
- Växlade till lager 2, dubbelkollade att bakgrundsfärgen var vit(!), lade på "diffuse glow"-filtret, med graininess=1, glow amount=11 och clear amount=5
- Valde blandningsläge = overlay, 70% opacitet på lagret
- Lade till ett justeringslager på "filterlagret" och ökade saturation till +30
- Lade till ett nytt lager, gjorde en rektangulär markering en bit in, ändrade "feather" till ungefär 200, inverterade markeringen, fyllde med vitt och ändrade opaciteten till 70%
 

Bilagor

  • friiida.jpg
    friiida.jpg
    48 KB · Visningar: 540
Kan tyvärr inte skriva det jag gjorde då då det brukar bli en hel del lek på kort tid. En del justeringar i [selective color] [gaussian blur] [unsharp mask] och [brightness/contrast] blev det dock.
 

Bilagor

  • friiida-2.jpg
    friiida-2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 503
Förklaring... 10 minuters pill o trill i ps. Den var så bra så jag undrar om orginalet skiljer sig från mitt ?

Stor bild finns om du vill.

/kristian
 

Bilagor

  • friiida[1].jpg
    friiida[1].jpg
    47.1 KB · Visningar: 485
Senast ändrad:
gjorde om till svartvitt
markerade vissa delar och ökade kontrasten där
efterbelyste lite också
klonade bort armen (?) som stack fram
provade "sharpen edges"
och provade med ett laget "smart blur"
vet ej hur smart det var, känns som jag tog i för mkt
la på lite bruntoning
 

Bilagor

  • forslag.jpg
    forslag.jpg
    44 KB · Visningar: 428
Det var ju tänkt attt det skulle följa med en bild också...
 

Bilagor

  • friiida_filtered1.jpg
    friiida_filtered1.jpg
    46.4 KB · Visningar: 420
Lasse Honkanen: Så läcker bild!! Gillar den skarpt!! Hur har du fått till ögonen sådär isblå?

Annika Bäckström: Din är skitsnygg rent ut sagt!! Om man bara kunde ta bort eller göra ögonvitan mera diskret så skulle jag vilja ha denna!! Hur har du gjort själva bilden sådär snygg?


I övrigt är det också jättefint! Gillar de svartvita förslagen och naturligtvis det superdrömska vita förslaget!!
Jag gillar också beskärningen som gjorts på vissa bilder! Särskilt snygg beskärning tycker jag Anna Nyströms bild är!! Själv skulle jag inte komma på tanken att skära bort toppen på huvudet men det är ju supersnyggt!

Tack för alla förslag! Kom gärna med fler!! Det är jätteroligt och framförallt lärorikt för mig!!
 
Fnisseli skrev:
...
Annika Bäckström: Din är skitsnygg rent ut sagt!! Om man bara kunde ta bort eller göra ögonvitan mera diskret så skulle jag vilja ha denna!! Hur har du gjort själva bilden sådär snygg?
...

Tack så mycket!
Ögonvitan går att göra mer diskret :p
Jag jobbar mest med dodge/burn verktyget i bilden. På den där har jag också lagt på filtret gaussian blur och sedan tagit fram delar av bilden igen.
Om du ger mig din mail så kan jag skicka den till dig, om du vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.