Jag har fotograferat med 15-tal M- och R-Leicor och de flesta objektiv mellan 15mm och 560 mm. Jag kan inte påstå att jag får bättre bilder med Leica än med Canon.
Vill man ha den bästa skärpan ska man satsa på Leicas APO- och Asfärsiskaobjektiv. Det finns en del äldre konstruktioner som inte är så värst skarpa på de större bländarna även om de var bättre än konkurrenterna på den tiden.
Om man jämför med Canon fasta L-optik så är Leicas asfäriska objektiv lika bra eller bara aningen bättre.
Jag plåtar rörliga motiv så för mig finns det inte en chans att Leica skulle vara bättre. Utan autofokus skulle inte många bilder bli skarpa.
Det mest unika med Leica är M-kamerorna som inbjuder till ett annat arbetsätt. Kamerorna är små och diskreta och man får en väldig koncentration på motiven och inte på tekniken.
En M4-2 eller M4-P kostar inte så mycket. Tidiga M6
r börjar bli attraktiva i pris.
R-systemet har fina objektiv ända sedan 60-talet med tidlös design. Men husen är inte riktigt iklass. Med R6.an fick Leica ordning på kvaliteten som de strulade bort med R3:an och R4.an. R5:an är klart bättre än en R4 som kan krångla, dessutom fick R5 TTL-blixtmätning. Men bästa R-köpet är nog R6.2 eller R7.
Jag skulle gärna ha en M6:a med 28/s asfärisk och 35/1,4 asfärisk, men priserna är sjuka.
Är bilderna trots allt viktigast tycker jag att det enklaste valet är en Canon Eos 3 eller 1n i bra skick med lite fasta objektiv. Skärpan är lika bra som leica, men exponeringsautomatiken och autofokusen ger fler bra bilder rent tekniskt.