Annons

Leica M8

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Hej,
Ställer frågan i ett nytt forum:
Funderar på att köpa en Leica M8, men jag har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på :)

Det verkar som ett måste att använda ett filter på objektivet, har inte rikigt förståt vilket filter dom menar, UV eller IR-filter?
Har hört att ett IR filter kan vara svårt, använda om man inte vet hur man ska göra, vad vet ni om detta?
Även om sensorn skulle behöva rengöras, kan man ge kameran till en lokal fotohandlare och dom hjälper en med det?
Tänker inte köpa kameran om man måste skicka iväg den till Solms för det ;)

Leica M8 verkar än idag vara en trevlig kamera pga storleken. Har tittat på Canons 5D, men storleken verkar bli ett bekymmer om man bär med sig kameran en hel dag.

Har ni några synpunkter på att investera i en Leica M8 2012?

Är tacksam för svar!! :)
 
Hej,
Man kan få en Leica M8 rel billigt efter introduktionen av M9, som nog måste anses vara en i många avseenden en bättre kamera. M9 har många fördelar, är lika liten men naturligtvis dyrare. Bra marknad för begagnade Leica kameror och objektiv är tyska ebay.
- Du skall använda IR filter eftersom sensorn är känslig för IR ljus vilket bla kan ge violetta toner av svarta tyger. Inga problem i sig att använda.
- Sensorn kan absolut rengöras av lokal handlare, inga speciella svårigheter.
- Till Solms måste man skicka kameran för att justera mätsökaren, inte rengöra sensorn.
- Finns bra forum för att lära sig mer - http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/leica-m8-forum/ .

/Anders
 
Om jag däremot inte minns fel så hade M8.2 ett bättre IR filter på sensorn så man slipper detta på objektiven. Sedan är ju frågan om varför man vill ha en Leica systemkamera - krispigheten, hanteringen elller annat. Man måste komma ihåg att utvecklingen har gått framåt sedan M8 och även om pixelskärpan med denna plus Keicaoptik skall slå det mesta så kan moderna kameror genom helt enkelt fler pixlar kompensera för detta i tryck. En annan sak att tänka på att det finns ganska knöliga lösningar för att använda tele på Leica M och att 1,3 eller däromkring begränsar vidvinkelutbudet. Öven om Leica M8 som kamera är rel överkomlig kan objektivkostnaden skjuta i höjden.

Tänk även igenom alternativen ur praktisk synpunkt: NEX (ffa NEX 5n eller F3 egentligen), Fuji X-pro 1 eller en X100 som gatukamera. Även Canon 5D plus 40/2,8 pankakan blir ganska hanterlig.
 
Jag skull nog hellre ta Ricohs GXR system än M8 om jag ville använda Leica objektiv.

M-modulen till GXR saknar AA filter, har bättre sensorns än i M8 (men mindre) och är bättre anpassad till Leicas objektiv än andra spegellösa system, då GXR har många specialfunktioner anpassade specifikt för Leica.
 
Leica M8.2

[En helt igenom underbar kamera. Toppar du den med ett Voigtländer Super Wide Heliar 15 mm, är den svårslagen såväl tekniskt om ekonomiskt.

Funderar på att köpa en Leica M8, men jag har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på :)

Det verkar som ett måste att använda ett filter på objektivet, har inte rikigt förståt vilket filter dom menar, UV eller IR-filter?
Har hört att ett IR filter kan vara svårt, använda om man inte vet hur man ska göra, vad vet ni om detta?
Även om sensorn skulle behöva rengöras, kan man ge kameran till en lokal fotohandlare och dom hjälper en med det?
Tänker inte köpa kameran om man måste skicka iväg den till Solms för det ;)

Leica M8 verkar än idag vara en trevlig kamera pga storleken. Har tittat på Canons 5D, men storleken verkar bli ett bekymmer om man bär med sig kameran en hel dag.

Har ni några synpunkter på att investera i en Leica M8 2012?

Är tacksam för svar!! :)[/QUOTE]
 
Jag vill slå ett slag för M8. Har använt den dagligen i två och ett halvt år och använt ett flertal olika objektiv på den. Allt funkar. Har bytt upp mej tiill 9:an för att få FF och därmed använda objektiven som dom är tänkta. Inte mkt skiljer i handhavande men M9 är en bättre kamera. Men ändå med 6 år på nacken tycker jag 8:an står sig. Är helt klart ett alternativ än idag och säkert om ett par år också. Finfina bilder så länge man inte går över ISO 320. ISO 640 kan man använda i nödfall men inte högre.

Ja man bör använda IR filter för färg. För s/v behövs det inte. Finns dom som föredrar s/v utan filter. Finns inga svårigheter med filtret. Jag satte på det och lätt det sitta på bara.

Sensorn blir skitig oavsett om man försöker skydda den vid objektivbyte. Damm kommer in lättare i kameran har jag fått förklarat. Har fått min rengjord ett par ggr. Det är inte alla återförsäljare som vill rengöra den har jag märkt.

M8 lär ju vara ganska billig idag. Har sett dom för under 15 000. 9:an kan man kanske få för lite mer än det dubbla. Batterierna är samma som M9 och jag har fått höra att Leica kommer erbjuda service på dom länge länge till.
 
M8

Sorry I write in english... ( I am a Finn...) I have had the M8 for about two years. I was throwing a dice between some of the small Sony & canon models, but since I have already a M3 and M4-P, I decided to stick with the leica system. As I am shooting film, still. My M8 is more like a
"hang around camera", a digital polaroid camera, so to say. I have dialed in the DNG (raw) and B&W Jpeg format, so I see BW rendition on the screen. The menu is very easy to use, also the meter in auto mode. I point on the subject, on the "grey" part of it and make an exposure. There I see where I am in exposure wise. As a bonus I get both a B&W and color digital image. Usually I then continue with a film body, as I like to have a negative to make an enlargement. I believe you still can`t beat the wet process baryta print. Anyway the M8 is ok for most of the work, quick stuff to Flickr and other internet ´forums. The lenses i have, are planned to work in both film and cropped M8 format. 15mm is just a nice 90 degree ("21mm") wideangle in M8, 21mm is 28mm , 35mm is 50mm and finally 50mm is a nice short portrait lens on M8. 75mm so to say. ( picture angle wise)
Finally the M8 sensor is MUCH EASIER to keep clean, nothing of the hassle of M9 with trips to Solms for that expensive sensor clean with ultrasonic cleaning etc. Also the prices are reasonable for used bodies, around € 1500,- for really nice ones (black, of couse) Rgds Jukka W
 
Tack för alla svar!
Blir lite fundersam om en M8 är rätt för mig, då jag gärna "skriver ut" bilderna, och också få möjligheten att få lite större kopior. Även fast en leica verkar jättekul, så får det kanske bli en canon eller nikon digital.
 
En kommentar - M9 behöver inte alls skickas till Solms för sensorrengöring, fixas enkelt själv eller hos tex Schönherrs. Är inte svårare än för andra fullformatskameror. Oftast räcker det att blåsa sensorn för att få den tillräckligt ren, ytterst enkelt.

/Anders
 
Hej,
Ställer frågan i ett nytt forum:
Funderar på att köpa en Leica M8, men jag har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på :)

Det verkar som ett måste att använda ett filter på objektivet, har inte rikigt förståt vilket filter dom menar, UV eller IR-filter?
Har hört att ett IR filter kan vara svårt, använda om man inte vet hur man ska göra, vad vet ni om detta?
Även om sensorn skulle behöva rengöras, kan man ge kameran till en lokal fotohandlare och dom hjälper en med det?
Tänker inte köpa kameran om man måste skicka iväg den till Solms för det ;)

Leica M8 verkar än idag vara en trevlig kamera pga storleken. Har tittat på Canons 5D, men storleken verkar bli ett bekymmer om man bär med sig kameran en hel dag.

Har ni några synpunkter på att investera i en Leica M8 2012?

Är tacksam för svar!! :)



Jag tycker, ursäkta, att Leica M8 är omodern, speciellt nu när Fuji X-Pro1 kommit.
Jag har också hört, bara hört alltså, att servicen tar lång tid hos Leica....
Men jag tror säkert att det går att ta fina bilder med kameran!
/B
 
Ja fick mig en funderare nu, men känner att det vore bättre och smartare att köpa en "vanlig" systemkamera, eftersom kamerahuset jag köper blir det enda.
Har tittat på olika, och det kanske kan hjälpa mig om ni kunniga kunde komma med förslag och åsikter:
Är mest intresserad av vidvinkel, och vill fotografera porträtt, gatufoto, lite konstnärliga fotografin osv.
Dessa kameror har jag tittat närmre på och även mina tankar om dem:
Nikon D700- rel bra pris, men verkar väldigt tung, och upplösningen (12 mpix) är mindre än vad de andra kamerorna jag tittat på har
Canon 5D mark ii- tycker inget speciellt om den, dn är med bara för att frn luger u lite samma kategori som de andra (mark iii är aldele för dyr för mig)
Nikon D800- verkar som den perfekta kameran för mig, men den sträcker sig lite för långt över min budget.

Har ni några andra förslag som kanske ni tror skulle funka bra för mig? (fasta objektiv intresserar mig mest) Och är ute efter en kamera som kommer hålla sig i ett antal år eftersom jag är ganska ung, och det finns andra utgifter ;)
Tack!!!
 
If you are not in to a camera system before ( have nikkor or canon lenses) it really does not make a difference what you choose. magnificent images have ( for decades) been made with many different cameras. Go to a shop, look thru the camera,previsualize you making images ( where all the buttons and menus are ??) check the price against what you can afford and buy the one you like. one word of caution: Prime lenses ( not zoom) are usually going to work for a longer time in better condition. If you like wideangle, great... get one !
 
Ja fick mig en funderare nu, men känner att det vore bättre och smartare att köpa en "vanlig" systemkamera, eftersom kamerahuset jag köper blir det enda.
Har tittat på olika, och det kanske kan hjälpa mig om ni kunniga kunde komma med förslag och åsikter:
Är mest intresserad av vidvinkel, och vill fotografera porträtt, gatufoto, lite konstnärliga fotografin osv.
Dessa kameror har jag tittat närmre på och även mina tankar om dem:
Nikon D700- rel bra pris, men verkar väldigt tung, och upplösningen (12 mpix) är mindre än vad de andra kamerorna jag tittat på har
Canon 5D mark ii- tycker inget speciellt om den, dn är med bara för att frn luger u lite samma kategori som de andra (mark iii är aldele för dyr för mig)
Nikon D800- verkar som den perfekta kameran för mig, men den sträcker sig lite för långt över min budget.

Har ni några andra förslag som kanske ni tror skulle funka bra för mig? (fasta objektiv intresserar mig mest) Och är ute efter en kamera som kommer hålla sig i ett antal år eftersom jag är ganska ung, och det finns andra utgifter ;)
Tack!!!

Kolla in Olympus OM-d
 
Buy one and start smiling :)

I februari bestämde jag mig för att köpa en M8:a och det är ett val som jag inte har ångrat. Själva finessen med M8:a är att den inte har några finesser, den lämnar tänkandet till fotografen och för min del är det precis så som jag vill ha det. För mig är Leica M8 det enda riktiga substitutet till film som jag har hittat på kameramarknaden. Möjligtvis är M9:an snäppet bättre men den ligger å andra sidan utanför min budget.

Leica M8:a har något som alla andra kameror på marknaden förutom Leica M9 saknar - en fantastisk mätsökare. Föredrar du att fota med en mätsökare så finns det bara ett vettigt alternativ - Leica M8. Färgerna stämmer lite sådär men det går relativt snabbt att råda bot på det problemet i Photoshop. Sensorn suger åt sig damm men inte värre än en EOS 5D och den är enkel att rengöra själv. Jag kör med svabb och blåstuta det funkar finfint och jag tror inte att jag kommer att skicka kameran till Solms eller till den nya fabriken i Wetzlar som beräknas öppna i november.
/Mikael Good
 
You got the point Micael !
It is un necessary to try to describe the M finder to somebody who has not experienced it. For me the quality of M8 is "enough". that is close enough to film at 640 to 1250 asa, just nice "grain" that can be made very sharp in photoshop with sharpening tool. If you are not overly picky about the best possible definition of the leica present day lenses, most of the LTM glass, you get in Ebay etc. will work just fine ( using the sharpening tool) That means you have a choice from 150 euros ( russian lenses) to Nikkors and canon LTM with suitable adapters. I now have FOUR different brand 35mm lenses for M8 with all different character, bokeh, sharpness, luminousity etc. plus then 15mm- 21mm-a couple nice 50mm lenses-No Zooms, sorry... Then when you go the Silver efex or DxO route with added on grain , modified tonality etc. you really can cultivate your "creativity"
 
Japp, en M8 vore riktigt kul, men eftersom jag endast ska köpa ett hus känns det som en risk att ändå lägga ut ca 14000 kr på ett "gammalt" kamerahus. Den är riktigt läcker dock, och jag är fortfarande såld på dom. Men jag tror ändå att det är ett smartare val att köpa en Nikon, om jag skulle köpa en M8 har jag ändå inte råd att köpa M9.an sen, eftersom jag (bara) är 17 år.

Så en Nikon D700 verkar idag vara ganska prisvärd även om man skulle köpa nytt, fullformatskamera för 15000 kr.
Men jag undrar om ni vet hur stora bilder man skulle kunna framkalla.
Sensorn är ju (bara?) 12 mpix.
Nu ska jag inte tjata mera, utan hoppas att detta blev sista frågan av mig ;)

(har förövrigt tänkt kanske en Nikon D700 med ett zeiss 50mm 1.4 eftersom jag ändå vill ha lite leicakänsla i det hela ;))
 
Varken M8 eller D700 kommer stoppa dig att förstora dina bilder rejält. Sedan skulle jag personligen inte rekomendera zeiss optik till D700, det blir inte mer leica känsla för det och manuell fokus på D700 är inte så kul.
 
Hmm okej, men angående objektiv och D700, vet ni om man kan använda gammla objektiv till kameran, jag vet inte själv och har inte hittat något på nätet.
Skulle vara roligt att använda ett objektiv som är gammalt, men vet inte vad som "måste finnas med i objektivet" för att den ska kunna sitta och fungera på kamerahuset!
Tack:)
 
Hmm okej, men angående objektiv och D700, vet ni om man kan använda gammla objektiv till kameran, jag vet inte själv och har inte hittat något på nätet.
Skulle vara roligt att använda ett objektiv som är gammalt, men vet inte vad som "måste finnas med i objektivet" för att den ska kunna sitta och fungera på kamerahuset!
Tack:)
Ja, det går utmärkt att använda gamla Nikonobjektiv av typen AI och AI-S. Tidigare objektiv (kallas ”pre-AI”) ska man inte ens försöka montera då de kan skada kameran. Vad som är vad kan man lista ut här: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Med AI- och AI-S-objektiv får man ljusmätning med Nikon D700. Däremot måste man förstås fokusera manuellt och det är inte lätt om man inte byter ut mattskivan. Man kan få en fokusindikering i form av en grön plupp i sökaren, men den är inte särskilt exakt.
I kamerans menyer matar man in brännvidd och största bländare, så får man dessutom rätt information i displayen om vilken bländare man för tillfället använder, vilket man ställer på själva bländarringen. Detta kommer även att visas i EXIF.

Ett tips på trevligt och billigt objektiv är 50/2 AI, vilket dock inte får förväxlas med dess pre-AI-version! Man kollar serienumret på siten ovan om man är osäker. Ett sådant bör man kunna hitta för en femhundring med lite tur och det är oerhört bra optiskt och mekaniskt.

Tillägg: Förresten bör du inte betala 15000:- för en D700. Ett rimligare pris är 11-12000:-.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.