Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica III + Sekonic

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Leica IIIb som jag plåtar mycket med. Nydligen köpte jag en Sekonic ljusmätare men är inte riktigt säker på hur jag ska överföra värdena till Leican. Den minsta bländaren är 2 och den största 12.5.
Någon som vet hur man kommer runt detta problem och kan mäta ljuset korekt?

Tacksam för svar,

Oskar
 
Förstår inte riktigt hur du menar? Har mätaren en omvänd bländarskala?

Annars brukar ju 2 vara en stor bländaröppning och 12,5 rätt liten?

Eller menar du att objektivet har den äldre bländarskalan med 4,5 - 6,3 - 9 - 12,5 och slutartider som exempelvis 1/25 - 1/50 - 1/100?

I så fall, om mätaren visar "1/125 och 11" så ställer du in 1/100 och 12,5 på kameran. Det ger samma exponering. Samma sak om mätaren visar "1/250 och 5,6" så ställer man in 1/200 och 6,3.

Tidiga Leicors ridåslutare kan ha lite ovanliga långa tider, så man får ställa in på ett ungefär. Men oftast visar ju inte ljusmätarna exakta steg heller, utan mäter ljuset mer exakt, någon tiondel mer eller mindre ljus än exakta tid- och bländarvärden, och så får man ställa in det man tycker passar bäst på kameran.
 
Senast ändrad:
Ja, vad är problemet? Leican har en tidsskala och objektivet en bländarskala, och rimligtvis har Sekonicen ett sätt att visa rekommenderad tid och bländare. Ställ då in den på Leican...

Sen är det en annan sak att stegen i både den traditionella bländar- och tidsskalan ändrats vid ett par tillfällen, men de är ju bara punkter på samma kontinuerliga skala. Så 1/100 dels sekund ligger mellan 1/60 och 1/125, och likaså ligger t ex bländare 6.3 mellan 5.6 och 8. Du får uppskatta, runda av lite, och ställa in. Felen i slutartider på en så pass gammal kamera är säkert större än de avrundningsfel Du kan tänkas göra.

Det låter som det är ett Summar 2/50 Du har, och där är 2 största bländaren, precis som på t ex ett Summicron. 12.5 är den minsta, aningen mindre än 11. Titta framifrån på bländarlamellerna när Du vrider ringen (de ser ytterst konstiga ut, men gör sitt jobb), så får Du se att de stänger sig allteftersom Du går uppåt på skalan. (Var rädd om Summaret; det är en Q-l glugg!).
 
Dessa bländarskalor är förskjutna 1/3 steg från varandra, vilket kan vara bra att komma ihåg.

En del av mina kameror som har compurslutare med äldre tidsskalan 1/25, 1/50, 1/100 osv... har antingen den ena eller den andra bländarskalan, så jag får tänka till en sekund extra när jag går från den ena kameran till den andra. Men som sagt, när man vet hur stor förskjutningen är mellan bländarskalorna så är det inget problem.

Det är värre om man har objektiv från 1800-talet till förra sekelskiftet, så objektivtillverkarna hade helt egna bländarskalor och man var tvungen att använda konverteringstabeller. Kodak försökte "förenkla" bländarna till "1 - 2 - 3 - 4..." på sina amatörkameror, vilket snarare bara ställde till det mer! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.