Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Leica eller Olympus My II
- Trådstartare johanfalkman
- Start datum
Liax
Aktiv medlem
Njaaaa...jag vet inte riktigt om det där funkar, att jämföra tillverkarnas egna MTF-tester med en relativt oberoende testares resultat. Jag har en känsla av att tillverkarna kanske inte alltid redovisar helt sanningsenliga resultat (som även Ackelid påpekat innan mig).
När det gäller poängsättning av objektivs prestanda så är det självklart så att en massa faktorer spelar in, men jag håller inte alls med om att man därför inte skulle kunna använda dessa betyg för att beskriva ett objektivs prestanda. Man använder ju liknande metoder i alla möjliga sammanhang, allt från bedömmning av olika vinsorter till tvättmedel och bilar. Enda skillnaden är väl att MTF-testerna i så fall är ovanligt vetenskapliga och precisa om man jämför med andra tester..
Självklart är subjektiva åsikter relevanta, jag har inte påstått något annat.
När det gäller poängsättning av objektivs prestanda så är det självklart så att en massa faktorer spelar in, men jag håller inte alls med om att man därför inte skulle kunna använda dessa betyg för att beskriva ett objektivs prestanda. Man använder ju liknande metoder i alla möjliga sammanhang, allt från bedömmning av olika vinsorter till tvättmedel och bilar. Enda skillnaden är väl att MTF-testerna i så fall är ovanligt vetenskapliga och precisa om man jämför med andra tester..
Självklart är subjektiva åsikter relevanta, jag har inte påstått något annat.
www.tille.se
Aktiv medlem
Hur kan man jämföra My-II med Leica. Det är nästan roligt. Givetvis är Leican bättre även om My-II är en bra kamera som jag använder mycket och gillar. Skönt att kunna ta fram kompakten när dotter ligger eller sitter på golvet och leker eller har blåbär runt munnen. Då är den smidig.
Men en mer anvancerad kompakt finns om man kan tänka sig Nikons kompakt. Har inte Leica också gjort någon kompaktmodell men då kostar de lite mer.
Men en mer anvancerad kompakt finns om man kan tänka sig Nikons kompakt. Har inte Leica också gjort någon kompaktmodell men då kostar de lite mer.
patrikmalmberg
Aktiv medlem
Du kan ju köpa en Leica kompaktkamera, 3000 spänn på scandinavianphoto.se. Någon som har använt en sådan? Är det bättre kvalitet, optiskt, än det är på en normal kompaktkamera?
Wolf Beam
Aktiv medlem
Jag använder kikare betydligt mer än jag fotar. Vill oftast inte tänka på en massa teknik och bildlösningar när jag är i naturen. Men ibland är det kul att fota.
Hursomhelst så kom jag att tänka på kikare när jag läste den här tråden: Jämför man de bästa kikarna på marknaden; Leica, Zeiss, Swarowski och Nikon så går det knappast att mäta några kvalitetsskillnader i skärpa och så vidare. Däremot kan de flesta som provar se att det finns skillnader mellan märkena; olika personer föredrar helt enkelt det ena eller det andra märket. Det är inte säkert att det går att sätta fingret på varför man tycker bättre om bilden i ett märke.
Hursomhelst så kom jag att tänka på kikare när jag läste den här tråden: Jämför man de bästa kikarna på marknaden; Leica, Zeiss, Swarowski och Nikon så går det knappast att mäta några kvalitetsskillnader i skärpa och så vidare. Däremot kan de flesta som provar se att det finns skillnader mellan märkena; olika personer föredrar helt enkelt det ena eller det andra märket. Det är inte säkert att det går att sätta fingret på varför man tycker bättre om bilden i ett märke.