Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica eller Olympus My II

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Varför ska man igentligen köpa en Leica M7 när man klarar sig med My II ?
Som kompaktkamera alltså?

Dålig fråga bara för att få det 1000:e inlägget..hihi....

Men man kan ju undra?

johanfalkman skrev:
Varför ska man igentligen köpa en Leica M7 när man klarar sig med My II ?
Som kompaktkamera alltså?

Dålig fråga bara för att få det 1000:e inlägget..hihi....

Men man kan ju undra?

det är mycket att berätta!

jag vet itne mkt som olympus myII men den verkar vara enkel och billig kompaktkamera. ganska liten.

men det går inte jämföra leica med olympus alls.

Leica M7 kostar 25-30 tusen kr. En vanlig ljusstark objektiv kostar 10-20 tusen kr.

Deras objektiv är oslagbara när det gäller bildkvalitet. Mycket hög kvalitet konstruktion.

Leica M kamera hus har mycket bra ljustark sökare jämfört med andra rangefinder konkurrenter. Visst det finns Voigtländer Bessa R med lika ljustark sökare också men tyvärr går det inte använda den med Leica objektiv.

Många föredrar Leica pga objektiv, "magiska charm" över kamerahus. Den är så enkel, snygg, välfungerande.

Det finns sådana 1950tals kameror som fungerar fortfarande. Om man är noga med kamerahus servicen.

Har du några frågor, fråga på.

Visst är det säkert så, men MyII har även den ett väldigt ljusstarkt objektiv för att vara kompaktkamera i den prisklassen, kan nästan slå vad om att man inte skulle se skillnad på 2 kort tagna av respektive kamera, med samma motiv o vinkel...och om man kan det så är nog skillnaden oerhört liten..jag kan vara ute på väldigt svag is nu...men det är vad jag tror...

Det är ju inte kameran som gör bilden...

johanfalkman skrev:
Visst är det säkert så, men MyII har även den ett väldigt ljusstarkt objektiv för att vara kompaktkamera i den prisklassen, kan nästan slå vad om att man inte skulle se skillnad på 2 kort tagna av respektive kamera, med samma motiv o vinkel...och om man kan det så är nog skillnaden oerhört liten..jag kan vara ute på väldigt svag is nu...men det är vad jag tror...

Det är ju inte kameran som gör bilden...

Nej det är inte kameran som gör bilden och på 2 k o r t = färgkort 10x 15 blir kanske inte skillnaden så stor.
En My II har jag men ingen M7, däremot en IIIg med 35 mm optik, precis som det är på My II.
Det är en avsevärd skillnad på resultat rent skärpe- och tonomfångsmässigt till Leicans fördel,fastän det skiljer mer än 40 år på kamerorna - till Olympus fördel. Jag har ett par bilder i albmet "Omonterat" här (Pildammsparken) tagna med Olympus My II och Provia diafilm. Det finns också flera bilder i albumet "Haga i Göteborg" tagna med Leican och Tri-x. Scannade identiskt.
Det ÄR skillnad.......
Us

Nja, vet inte om jag riktigt håller med er...

Självklar så är det väl bättre ren teknisk kvalitet på ett + 20.000:- hus/optik, och ett för 1300:-..
Men hur mycket av dem där 20.000:- betalar man enbart för att det ska stå Leica på huset...?

Men jag hävdar fortfarande:
Sätt en MyII i handen på nån av magnumfotograferna så lär dem ta bilder som platsar i de flesta album, eller? (dåligt exempel, men ni förstår vad som menas)

Oj nu blev det kallt, isvatten över anklarna....
;-)

johanfalkman skrev:

Men hur mycket av dem där 20.000:- betalar man enbart för att det ska stå Leica på huset...?
Sonnaren har redan svarat på det, hans Leica är 40år. Själv har jag en MyII som jag älskar, men den är med största sannolikhet skrotad år 2042. Så 20.000:- är peanuts!
Men jag hävdar fortfarande:
Sätt en MyII i handen på nån av magnumfotograferna så lär dem ta bilder som platsar i de flesta album, eller?
Vi har redan sett vad de kan göra med sina Leicor;-)

..."Men hur mycket av dem där 20.000:- betalar man enbart för att det ska stå Leica på huset...? "

En hel del tror jag.
Jag körde snikvarianten och köpte en Konica Hexar med 35mm 2.0 - jämförbar med Leicas 35:a.

Och jämfört med mina Canon gluggar så är det helt klart en synlig skillnad på bilderna... nu snackar vi teknisk kvalitet. Du får inte glida in på bildkvaltet och kreativt skapande. Då spelar ju utrustningen mindre roll.

.. fram med isdubbarna ;)

/Jacob

Aight, tror att jag har fått svar på tal, nu ska man bara bestämma sig för en bra kompaktkamera...för jag har inte ens nån...

Men det lutar åt en MyII om man inte skulle snubbla över nån leica eller liknande...

Synd att det inte finns nån riktigt billig med ställbar slutare/tid+fin optik...eller finns det?

Jag hade en MyII som jag var ganska nöjd med men den hade några nackdelar

- Ovilja att knäppa trots att man trycker ned knappen (i mörka miljöer) ihärdigt. Svårt att hitta fokus antar jag.

- Om man som jag gillar att fota utan blixt så när man slagit av den o sen stängt okularluckan o sen öppnar den igen vid nästa tillfälle, ja då har kameran resetat allt så man måste slå av blixten manuellt IGEN vilket är väldigt irriterande, eftersom man måste bläddra i en mörk lcd display :(

Bilderna (när kameran inte trilskades) blev dock mycket skarpa och bra, "inte tu tal om den saken"

ja, en 2000-4000 eller nå liknande...

Är nästan säker på att det inte finns. Lite synd att ingen av dem "stora" aktörerna på kompaktkameramarknaden kan göra en sån modell..

Calle S skrev:
Sonnaren har redan svarat på det, hans Leica är 40år.

Mja.........bara för ordningens skull. Min Leica är nog drygt 50 år, My II köpta jag ny när de just kommit ut, jag menade att åldersskillnden på modellerna är drygt 40 år...;).
Men ingen av magnumfotograferna skulle få lika bra skärpa eller samma tonomfång med Olympuskameran som med Leican. Däremot säkert lika bra eller intressanta bilder - bara en aning svårare för betraktaren att se vad de föreställer....:D
Us

Jo nog är det så.

Men detta kan ju enbart bero på optiken, varför inte tillverka en så billig kamera som MyII med en "värsting" optik. Skulle ju behöva lägga på ett par tusen, men om man får samma "tekniska" kvalitet som Leica så skulle nog en del köpa den ändå...synd...

Själva huset är ju faktiskt bara en lådan med ett hål i...;-)

Eller så köper man en Leica direkt och kommer undan problemet...

Den kameran finns. Litet dyrare än My II, men med en ruggigt skarp 28 mm glugg. Ricoh tillverkar den GR 10 tror jag är modellbeteckningen. Har ingen själv men en i familjen har en. pris runt 3,5 kkr som jag minns det.
Us

johanfalkman skrev:
Nån som vet vart den finns att köpa?
LP-foto i Stockholm sålde den tidigare. Dock kan du INTE ställa bländaren manuellt på GR10. För att göra det måste du köpa en Ricoh GR1v som kostar cirka 6000 kr.
GR10 är nämligen en bantad GR1, utan bländarförval.
I övrigt är båda mycket bra kameror, GR1:an har fått toppbetyg i FOTO.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar