alf109 skrev:
Tycker att argumenten blir en smula motsägeslsefulla, Mikael skrev:
"Vad det gäller sensorer och microlinser och kantstrålar så försöker man på flera sätt att komma runt problemen med vinjetteringen, dvs ljusafallet i hörn och kanter. Microlinser som är vridna inåt.Annorlunda och grundare chipsdesign som du själv var inne på samt nya elektroniska lösningar direkt på cmosen. Anders Uschold som mäter och testar kameror och optik för flertal Europeiska fototidningsr och kameraföretag förklarade på ett utmärkt sätt problemen vid ett möte i Stockholm för något år sedan. Hur framtida sensorer kommer att arbeta med olika känslighet över sensorn, dvs förstärka mer i hörn och kanter. Kameran har lagrad information hur just det objektivet uppträder som sitter på och sensorn kan ställas in efter dessa."
Varför allt detta arbete om problemet är inbillat???
Hur det är med ljus och kontrastbortfall vid flacka vinklar må det vara hur som helst. Men om problemet är just flacka vinklar så torde dessa vinklar inte förändras oavsett hur skarp optiken är?
Vidare är inte anledningen till att jag föredrar sv/v analogt huruvida den digitala tekniken med fullformatssensor ger ett visst ljusbortfall mot bildhörnen vid vidvinkliga objektiv eller ej, det tycker jag snarast är petitesser. Personligen gillar jag känslan jag får av den analoga sv/v tekniken, där även film och pappersval ingår i kedjan. Dessutom tycker jag att det är kul att jobba i mörkrummet och se kopian växa fram. Jag har full förståelse för att andra kan vara av en annan åsikt, men förbehåller mej rätten till min.
Jag gav också uttryck för en teori för att jag och andra upplever bilderna som "kliniska, platta och livlösa", som inte har med skärpeplanet att göra, utan att den analoga tekniken har en "mjukare" övergång mot högre upplösning.
Angående testen som gjordes skulle det vara kul att veta lite mer om hur den genomfördes, vad ni jämförde de analoga sv/v papperskopiorna mot?
Jag har personigen ingen eos1ds mk2 utan bara en eos300d, men upplver ändå karaktären som liknande i dessa kameror. Och visst blir bilderna kornlösa, skarpa och insmickrande, men jag tycker personligen att det fattas en dimension när det gäller sv/v. Och åter igen, detta är alltså mina personliga uppfattningar, vilket är det naturliga när man skriver eller uttalar sig.