Annons

Leica D objektiv (Four Thirds)

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Den här tråden handlar om Panasonic-tillverkade Leica D objektiv för Four Thirds.

Det finns inte så många ingående tester av objektiv på nätet.

T.ex. SLRGEAR har inte testat något från Panasonic ännu.

Popphoto däremot har testat två, se ref.

Klaus Schroiff på photozone.de har nyligen påbörjat tester av Four Thirds objektiv och börjar nu med ett Leica D objektiv på ett Panasonic DMC-L10 hus.

Ref:
 
Jag behöver lite tänk-hjälp kring detta. Jag har en Panasonic L1 sen ganska kort tid tillbaka. Jag gillar gluggen (14-50) men kameran är lite knasig och inget jag måste äga. Funderar på att skaffa en Olympus E-420 i stället. Det enda deppiga med det är ju bristen på stabilisering...

Tänkhjälpen jag behöver är vilka objektiv man ska sukta efter för att få till ett ordentligt köpsug. Jag gillar fasta brännvidder och stora bländare.

1) Finns det något stabiliserat objektiv till 4/3 som är längre än 50mm?

2) Har någon sett en 25/1.4 med egna ögon och kan berätta något om den?
 
1) Det ska väl vara Leica D Vario-Elmar 14-150mm i så fall.
Stabiliseringen i E-510 & E-3 fungerar dock utmärkt med såväl gamla adapterförsedda manuella som med nya anpassade Four Thirds-objektiv. Det är Photokina i år, så vi får väl se fram emot hösten vad Panasonic och Leica har för nyheter att erbjuda...

2) Var på väg att inhandla Leica D Summilux 25mm från Tyskland, i samband med att den ifjol blev tillgänglig i Europa. Såg ett större behov av den, innan jag köpte E-3, som har bättre egenskaper vid höga ISO än tidigare modeller. Använder i dag ZD 12-60mm zoomen, men skulle gärna vilja tillgodogöra mig de ytterligare två bländarsteg som Summiluxen erbjuder vid inomhusporträtt utan blixt. Sålunda är Summiluxen definitivt fortfarande kvar högt upp på min inköpslista.

Ref:
 
ANNONS