elgenper
Aktiv medlem
Artikeln talar om hur Leica kopior kan se ut. Men jag VET att min Leica är original. Jag är 78 år gammal och jag VET att min far köpte den på 1940 talet. Och jag VET att vi/jag ägde det i minst 78 år och att den är äkta.
Då artikeln ger mig inte mer kunskaper. Vad jag inte vet är om det är modell IIIB eller IIIC.
//Fredrik
Det är nog en IIIb. På c-modellerna var topplatta och sökarhus i ett stycke i stället för påbyggt som här. På a-modellerna såg ramen runt det största sökarfönstret annorlunda ut än på Dina bilder.
Det serienummer jag tycker mig kunna läsa på Din första bild hör i alla fall till en IIIb tillverkad år 1940. Det tillverkades inte så väldigt många IIIb, troligen på grund av kriget. Det är förvisso ingen stor raritet, men bör ha lite högre värde än t ex en IIIa eller IIIc i motsvarande skick.
En viktig sak att tänka på när det gäller äldre Leicor är att det gick att uppgradera dem senare hos Leitz, och då fick de behålla sitt ursprungliga serienummer (som då inte stämmer med vad listorna uppger för modell för det numret). Dessutom har det ibland hänt att reparatörer tagit reservdelar från andra modeller eller rentav satt ihop en hel kamera av delar från skrotade exemplar, så det är lätt att bli vilseledd.