ANNONS
Annons

Leica 3 1939

Produkter
(logga in för att koppla)
Erwin Rommel med en blank Leica dock inte mässings färgad.
Men inte är den cammo i alla fall.

Bilagor

• tumblr_m4g82p0L0R1qc0h08o1_500.jpg
    tumblr_m4g82p0L0R1qc0h08o1_500.jpg
    43.7 KB · Visningar: 4,665
Är denna lins också fake då eller fanns det 50mm linser?

Ja, där ser både kamera och objektiv iofs äkta ut; dessutom har objektivet den gamla bländarskalan. Har inte min referenslitteratur tillgänglig, men remöglorna på huset misstänker jag är ditsatta i efterhand; jag tror de kom senare. Brännviddsangivelsen får mig konfunderad, jag trodde övergången till mm kom mycket senare än bytet till nya bländarskalan.

Att den första kameran (och även objektivet) är fake är dock tyvärr ingen tvekan om: ingen Leica har någonsin haft en sådan mätsökararm. De riktiga har en fin, hårdförkromad rulle som följer objektivets kam utan nämnvärt slitage, inte bara en grovt tillyxad plåtbit som här.

Låt Verner titta på den; han tar inte fel!

Erwin Rommel med en blank Leica dock inte mässings färgad.
Men inte är den cammo i alla fall.

Nej, men det är inte Rommel heller….;-). Gubbar på den nivån kröp inte i buskarna och plåtade fientliga posteringar. Låg på Arméns Fotoskola för evigheter sen, och dom Leicorna stack inte direkt i ögonen…. (Tänk om man haft vett att förlustanmäla sin och ersätta den med dåvärdet….).

Nej, men det är inte Rommel heller….;-). Gubbar på den nivån kröp inte i buskarna och plåtade fientliga posteringar. Låg på Arméns Fotoskola för evigheter sen, och dom Leicorna stack inte direkt i ögonen…. (Tänk om man haft vett att förlustanmäla sin och ersätta den med dåvärdet….).

Jag har för mig att jag läste en artikel för hemskt många år sedan att en del av förvarsmaktens Leica såldes billigt på Överskottsbolaget, vilket var en synnerligen bra affär för köparna :)

Visst är det kul att söka information :)
Om det nu är en Ryss kamera så hoppas jag i alla fall att den fungerar och kan ta bilder.
Jag känner mig inte blåst även om det är en replika, för priset var inte fel OM den nu fungerar.
Jag gav 200 Euro för den, och om den bara är värd några hundra så är det inte den sämsta affären jag gjort :)

Om det hade varit gamla bildelar från Dodge/Plymouth had jag aldrig gått på en mina, för dessa grejer kan jag på mina fem fingrar, dock är fotograf och kamera världen ny för mig.

Tack för all hjälp :)

Joakim

Bilden är färglagd i efterhand.

Har en Leica post kamera med summaron 35 2.8 tillverkad under 70-talet, inte så gammal men lite ovanlig.Har kollat nummer med Bergen conty camera leica serial number cross reference.

De svenska var väl gröna, eller minns jag fel?

Inte de vi hade då(60-talet), de var svartlack. Befälet hade nyare grejor…. (Som Rommel…;-) ).

Visst är det kul att söka information :)
Om det nu är en Ryss kamera så hoppas jag i alla fall att den fungerar och kan ta bilder.
Jag känner mig inte blåst även om det är en replika, för priset var inte fel OM den nu fungerar.
Jag gav 200 Euro för den, och om den bara är värd några hundra så är det inte den sämsta affären jag gjort :)
…..

Säkert inte, det är folk som faktiskt samlar på dem också. På LP-fotos auktioner brukar det oftast vara ett par tre "genuine Russian fakes" med, och beroende på skick hamnar de oftast på en à två tusenlappar. Däremot tror jag inte Du ska förvänta Dig en bra brukskamera. Sälj, och köp en "oförfalskad" Kiev eller Zorki för några hundra och ha kul tills den går sönder!

Bengt jag var inne och kollade på "conty camera leica serial number cross reference."
Och då är min kamera en Leica III Chrom från 1933.
Men troligtvis är den ej äkta.

Per, jag tror den får sitta i skam hörnan i bokhyllan :)
Jag hittade 2 gamla Kodak hemma i gömmorna, kanske jag kan ta några bilder och skicka till dig som verkar ha bra koll på på äldre kameror :)

Tack.
Joakim

Bengt jag var inne och kollade på "conty camera leica serial number cross reference."
Och då är min kamera en Leica III Chrom från 1933.
Men troligtvis är den ej äkta.

Per, jag tror den får sitta i skam hörnan i bokhyllan :)
Jag hittade 2 gamla Kodak hemma i gömmorna, kanske jag kan ta några bilder och skicka till dig som verkar ha bra koll på på äldre kameror :)

Tack.
Joakim

Detta med serienummer - varför, om det är en rysk kopia måste serienumret vara ett Leicaserienummer och inte ett Zorckiserienummer? Nikon och Canon, om de hade raka siffror i samma antal på kamerorna (vilket de inte har) skulle väl båda kunna råka ha samma serienummer, t ex 123456 på helt olika kameror - en en Nikon och en en Canon. Kollar man Canonkamerans nummer med Nikon får man se att det mycket riktigt finns en kamera med det serienumret. Hade någon d u tagit bort "Canon" från kameran och du trodde det var en Nikon skulle du ju då tro att det var en Nikon tillverkad ett visst datum eftersom serienumret finns.

Den påminner mycket om en FED....?
Och att göra en guldfärgad till luftvapnet..??
Och den där stora örnen, har jag aldrig sett på en Luftwaffe-Leica...?
Och som någon sagt, så finns det mycket gravyr i omlopp,
och de flesta arme, marin och luftwaffekamerorna va inte graverade alls.

Men som sagt, va inte priset så högt, så kan den va kul att ha! :)

Jag har precis snubblat över den här tråden och tänkte fråga er hur mycket den här Leica 3 är värd idag. Den är min, ärvt av min far. Fungerar men tiderna längre än 1/20" är tröga. Troligen smörjnings problem.
Eftersom det är ett minnesobjekt med personligt värde skall inte säljas. Men vore intressant vad den kan vara värd.
Relik_2.jpg

Här är tre reliker: Jag själv, med mina andra reliker:
Relik_1.jpg

Jag har precis snubblat över den här tråden och tänkte fråga er hur mycket den här Leica 3 är värd idag. Den är min, ärvt av min far. Fungerar men tiderna längre än 1/20" är tröga. Troligen smörjnings problem.
Eftersom det är ett minnesobjekt med personligt värde skall inte säljas. Men vore intressant vad den kan vara värd.
Relik_2.jpg

Här är tre reliker: Jag själv, med mina andra reliker:
Relik_1.jpg

Hej, är inte det där en IIIb och inte IIIc?

Jag har hitta den här artikeln: http://rick_oleson.tripod.com/index-213.html
Hälsningar
Wolfgang
Artikeln talar om hur Leica kopior kan se ut. Men jag VET att min Leica är original. Jag är 78 år gammal och jag VET att min far köpte den på 1940 talet. Och jag VET att vi/jag ägde det i minst 78 år och att den är äkta.
Då artikeln ger mig inte mer kunskaper. Vad jag inte vet är om det är modell IIIB eller IIIC.
//Fredrik

Artikeln talar om hur Leica kopior kan se ut. Men jag VET att min Leica är original. Jag är 78 år gammal och jag VET att min far köpte den på 1940 talet. Och jag VET att vi/jag ägde det i minst 78 år och att den är äkta.
Då artikeln ger mig inte mer kunskaper. Vad jag inte vet är om det är modell IIIB eller IIIC.
//Fredrik
Fredrik, mitt svar var inte riktat till Dig utan skulle vara en hjälp för Joakim Mårtensson. Jag har dock kollat Din Leica på bild och jag tror Dig att Din är äkta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar