Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"leda" modeller/brudpar??

Produkter
(logga in för att koppla)

fkl

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som har tips om hur man lär sig att tala om för modellen hur den ska stå/vad den ska göra? ...så att de förstår...

Finns det någon kurs?! ;-) Eller en ordbok, med ord man kan använda?
Nä, men jag tycker det är svårt...

Alla tips välkomna! Kanske finns någon hemsida?!

Tack!

/Karin

fkl skrev:
Hej!

Är det någon som har tips om hur man lär sig att tala om för modellen hur den ska stå/vad den ska göra? ...så att de förstår...

Finns det någon kurs?! ;-) Eller en ordbok, med ord man kan använda?
Nä, men jag tycker det är svårt...

Alla tips välkomna! Kanske finns någon hemsida?!

Tack!

/Karin

Jag brukar mest ta utomhusporträtt. När jag screenar platsen testar jag olika poser själv för att se om de är genomförbara. Sedan strax innan fotosejouren går jag igenom "programmet" med modellen och visar med streckgubbar vilka bilder jag är ute efter. Vid behov visar jag posen...

Men oftast fungerar det bra att bara beskriva posen.

mvh Janne

Bra idé med streckgubbar!

Jättefina bilder Patrik :) Men det svåra är som sagt inte att hitta på idéer...

Det svåra är att hitta rätta orden så att de förstår hur jag menar ;-)

/Karin

Re: Re: "leda" modeller/brudpar??

Loj skrev:
Jag brukar mest ta utomhusporträtt. När jag screenar platsen testar jag olika poser själv för att se om de är genomförbara. ..........................

mvh Janne

Ja om folk skulle se en när man testar ut poser så skulle man nog få någon tok stämpel *skrattar*

Själv brukar jag försöka visa poserna jag är ute efter genom att posera tillsammans med modellen, då brukar vi lätt komma fram till den pose som blir bra.

Att skissa upp bilderna innan fotning brukar oxå underlätta. Under avancerade sessioner brukar jag skissa flera veckor innan, jag har några sådana på gång nu där skisser är ett måste för att få allt på plats.

Men som sagt, mitt tips är att posera tillsammans med modellen så är det lätt att komma fram till det som funkar och blir snyggt. Vi har en stor helkroppsspegel i studion oxå där man ser posen, utmärkt.

Bröllopsbilder är jag sämre på :D

Re: Re: Re: "leda" modeller/brudpar??

121an skrev:
Ja om folk skulle se en när man testar ut poser så skulle man nog få någon tok stämpel *skrattar*

Jo du, bilder tagna på en då skulle säkert fungera i utpressningssyfte... :)

/Janne

Ta tag i dem

fkl skrev:
Hej!

Jag brukar börja med att peka på en puunkt där de ska stå. Sedan tar jag tag i axlar och vrider dem rätt, placerar armar och sånt där det ska vara. kollar kjor och kostym och rätar ut ben osv...

Det blir så komplicerat om man ska förklara allt, lättare att styra dem handgripligen... :)

Sen kan man ge små instuktioner om huvudvinkligar och miner bakom kameran.

Re: Ta tag i dem

froderberg skrev:
Jag brukar börja med att peka på en puunkt där de ska stå. Sedan tar jag tag i axlar och vrider dem rätt, placerar armar och sånt där det ska vara. kollar kjor och kostym och rätar ut ben osv...

Det blir så komplicerat om man ska förklara allt, lättare att styra dem handgripligen... :)

Sen kan man ge små instuktioner om huvudvinkligar och miner bakom kameran.
Alla sätt är bra, bara modellen känner sig bekväm i rollen. Metoden att "ta på" tror jag är en liten risk för att vissa modeller kan känna sig obekväma då. Jag skulle aldrig ta i modellen utan att fråga om det är ok. I första hand visar jag själv samtidigt som jag förklarar. Vill jag ha håret eller kläderna utslätade försöker jag också förklara, blir det ändå inte rätt så frågar jag om jag bara får "pilla rätt" det.

Jag håller med Karin om att det inte alltid är lätt. Ofta får man tillämpa samma metoder som när man förklarar saker för barn. Är det svårförstått första gången, får man formulera om meningen på ett annat sätt.. Fast lättaste sättet upplever jag är att våga "apa" sig själv och visa vad man vill.

Re: Re: Ta tag i dem

lotelo skrev:
Alla sätt är bra, bara modellen känner sig bekväm i rollen. Metoden att "ta på" tror jag är en liten risk för att vissa modeller kan känna sig obekväma då. Jag skulle aldrig ta i modellen utan att fråga om det är ok.

Helt klart. Det är viktigt att läsa av modellens reaktioner medan man arbetar, man kan mycket väl testa "lite lätt" att ta i modellen men märker då omgående om modellen inte gillar det & får då ändra strategi.

Jag märkte i sommar av detta då brudparet inte hade några problem med att jag rättade till dem med händerna, brudnäbben som var 15 år markerade omgående att hon inte gillade det. Då får man lösa det på andra sätt, nu märkte jag dock att hon i slutet slappnade av...

Re: Re: Ta tag i dem

lotelo skrev:
........
Jag håller med Karin om att det inte alltid är lätt. Ofta får man tillämpa samma metoder som när man förklarar saker för barn. Är det svårförstått första gången, får man formulera om meningen på ett annat sätt.. Fast lättaste sättet upplever jag är att våga "apa" sig själv och visa vad man vill.

Ja oftast är nya modeller eller som här brudpar som barn. Man måste även ibland be dom stå still och inte "leka".

Sedan är man ju som fotograf "accepterad" att göra lite udda saker som visa poser på hur personer ska stå och dyligt. De må se "töntigt" ut men vadå det är ju bilden som är det viktigaste.

Om man ser på tex top models så är ju den person som lär tjejerna gå i högklackat kille.... Vi vet vad som ser bra ut och om man kan visa hur det ska vara ja då är det bara att visa..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar