Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LED ring-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

denstorre

Aktiv medlem
Jag sysslar en del med någon slags kvasi-makro. Objekt som fotograferas på mellan 20 och kanske 100cm avstånd, och som ofta inte tål vanlig blixt särskilt bra.
Frågan är då ifall någon har provat de här LED-blixtarna? Cyberphoto har t.ex. en Dörr LED48 som ser intressant ut, och ute på nätet kryllar det av olika varianter.

Erfarenheter?

Edit: Ska kanske tillägga att pris definitivt är en avgörande faktor. Jag vet att det finns ringblixtar som är jättebra för tusentals kronor, men de går bort p.g.a. just priset.

Senast ändrad:
Är också intresserad av ringblixt av LED. Har idag en ringblixt dörr-14 men den går inte att reglera ner och det kan i vissa lägen vara svårt att dämpa den fulllt ut från kameran. Tycker också det ger lite reflexer i blanka partier.

Några på forumet har köpt en sådan här http://www.ebay.com/itm/Meike-LED-M...Nikon-Camera-DSLR-/350479117046#ht_3404wt_689 och verkar nöjda. På den kan man reglera ner ljuset och köra den både som blixt och ljus hela tiden.

Jag håller också på att testa att med en lite svag blixt på tråd och med en plastmugg eller bytta över blixten försöka få till lite extra ljus utan att det syns att blixt har använts, får se hur det går.

Var inne snabbt på cyberphoto och det verkade nästan som de fick bäst när de satta blixten vid sidan om objektivet, så jag vet inte kanske det är bäst att gå den väg som han som kör makrofurmet, en ledad blixtsrm och en glassbytta http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html

Måste säga att adapter inte känns vidare prisvärt. :(
800kr uppe på kostnaden av en redan rejält dyr blixt.
För 800kr kan man köpa ett par tre olika billighets-LED:ar via ebay. Visst, de kanske är sämre, men ack så mycket billigare.

En fundering är hur pass bra (eller dåliga) de här billiga varianterna är? Märket Dörr, verkar ju vara en branding av kina-import även det. Vad är egentligen vad?

Senast ändrad:
Måste säga att adapter inte känns vidare prisvärt. :(
800kr uppe på kostnaden av en redan rejält dyr blixt.
För 800kr kan man köpa ett par tre olika billighets-LED:ar via ebay. Visst, de kanske är sämre, men ack så mycket billigare.

En fundering är hur pass bra (eller dåliga) de här billiga varianterna är? Märket Dörr, verkar ju vara en branding av kina-import även det. Vad är egentligen vad?

Jag har en Meike FC100 36LED.. helt ok. Inte jättemycket ljus ens på högsta "effekt", men det duger till upplättning i alla fall. Blir en klar förbättring mot att köra utan!

Jag har en Meike FC100 36LED.. helt ok. Inte jättemycket ljus ens på högsta "effekt", men det duger till upplättning i alla fall. Blir en klar förbättring mot att köra utan!

Låternog som vad jag behöver. Det jag fotograferar ligger mer eller mindre i gränszonen mellan att klara sig utan blixt eller inte. Använder man blixt blir oftast effekten att saker ser lätt frostskadat ut. ;)
Gillar också själva LED-idén, i och med att det är en konstant belysning, så att kameran får rätt ljusförhållanden, samtidigt som att man kan hålla koll på knasiga skuggor och annat.

Du kan även göra en själv för några tior. En UFO cmpinglampa kan man borra upp i mitten med en hålsåg så att den passar objektivet. eller så kan man pyssla lite mer och gör så här.
http://www.dansdata.com/ringlight.htm
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw...=camping+light+led+ufo+96&_osacat=0&_from=R40

Jo, visst går det, men då man kan få tag i en funkis för runt tre fyra hundra, utan att klydda själv, så kan det vara värt det. Men gillar man att pula själv, så är väl hemmagjort också ett alternativ. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar