Annons

LED-belysning vid makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Vita LED för foto
För en tid sedan diskuterades om man kunde göra en ringbelysning av Vita Lysdioder, här på detta forum.
Jag har gjort en sådan, men den hamnade på ett mikroskop....
24LED på ett ringformat kort med diamtern 90mm
Den lyser bra o ger bra makrobilder.
Håller på med en mindre för digitalkamera.
Med 24 LED.
De LED jag använder är på 25 000mcd och har en mycket trevlig vit färg.
Jag hoppas kunna visa några bilder efter hand.
LEDárna är skitstarka, och man kan vinkla dem för att få max ljus på önskat avstånd, MAKRO.
Det kan bli på 200mm avstånd bl 8 och 1/60 del vid 200ASA.
Inte så stark som en blixt, men särskilt med digitalkamera kan man se ljuset o komponera bilden.Ljuset ger en fin färg på exvis gröna växter o röda rosa blommor.
Det hela ger ett axiellt ljus med objektivet.
Vilket man vill ha vid makro dokumentation.
LED av denna typ hittar ni här: http://kundweb.netatonce.com/~u24465/
Under exempel finner ni en bild på min ringblixt, eller ringLED ljus.
Många vita LED är blåaktiga o har en sorts blandljus, men dessa 25kmcd LED rekommenderar jag verkligen. de bästa jag provat.
Billiga oxo c:a 8:-
jag har sett filmljus av ringtyp, men då med massor av LEDár. Flera lager ringar, kanske hundratals dioder.
Strömförbukningen är 1/10 del av glödljus.
De 24 vita jag talar om lyser betydligt mer än en 20 Watt Hg lampa (IKEA)
Den är en utmärkt arbetsbelysning, för makro pyssel arbete.
På mikroskopet som är ett stero mikroskop ser man ner i hålen på kretskortet och lödningar är enkla att beskikta.
En LED lmap av denna typ kan man dimensionera för 6 eller 12Volts drift.
Jag funderar på att bygga ljusbord av vita LED.
 
Kanonidé!
Jag har själv en pannlampa med tre starka lysdioder, och dels lyser den upp duktigt på nära håll (perfekt lägerlampa) och efter totalt tre veckor i skogen har jag ännu inte bytt batteri!

Kul om du kan visa bilder, dels på "blixten", dels på foton tagna med din "blixt".
 
Senast ändrad:
Jätte intressant ide ju. Stämmer in i förfrågan om bilder tagna med "blixten". Blir hemskt sugen på att försöka damma av el-kunskaperna och fixa ihop en egen.

/H
 
Bild LED riing lyse

Så här ser LEd clustret ut.
Hoppas det blir en bild nu då...
 

Bilagor

  • led cluster.jpg
    led cluster.jpg
    23.5 KB · Visningar: 6,014
Sitter det ett motstånd per lysdiod? Lite svårt att se på bilden, verkar väldigt pilligt isf men väldigt snyggt gjort. Någon som har koll på el kanske kan göra ett kopplingsschema på lämpligt antal lysdioder paralellt och seriellt kopplat så man slipper massor av motstånd?

/H
 
Verkar smidigt, finns det några exempelbilder tagna med den där tingesten på ett makroobjektiv?
 
LED Cluster

Jag skall fixa några Makro bilder.
Denna ring är c:a 90mm i diamter och det är väldigt rymligt mellan dioderna o motstånden.
Jag kör två dioder i serie dvs det blir 12 grupper, med varsit mostånd, dvs 12 Motstånd.
Då kör man hela paketet på 12-14Volt, (13Volt medel).
Det blir då 30mA per diod. hela grejen drar då dryga 300mA. Dvs 1/3 del av en ynka ficklampsglödlampa.
Vita led skall ha 3.5 Volt och två i serie blir 7 Volt så skall motståndet äta upp 13Volt minus 7 = 6 volt och med strömmen 0.03A blir motsåtnden då c:a 200Ohm.
Vill man göra hela ringen för 6 volt blir det ett motstånd för varje diod.
Den som vill göra en likadan o kan göra kretskort kan få en fil med kortet på, så skriver man ut den på en OH film eller ritfilm o etsar ett kort borrar etc.
Jag håller som sagt på med en mindre för att passa runt Digitalkamerans lilla objektiv.
Den här 90 mm ringen går att trä över ett stort systemkamera objektiv.
Dioderna lyser med en ganska smal stråle.
Sitter dom som på bilden rakt upp från kortet, kommer de att smamafalla i en stark löjuspunkt på 150 - 200mm avstånd.
Vill man ha max ljus närmare kan man bara böja dem lite innåt.
Vill man ha den som en arbetslampa kan amn jobba med kanske 500mm avstånd o få ett starkt koncentrerat ljus vid arbetet, exvis en öppnad kamera, klocka el. elektronik.

Men det viktiga är förståss färgtemperaturen då man fotograferar.
Digitalkameran ger bra färg med dagsljus inställning, har inte provat än med utomhusfilm.
Klart är att man kan vitbalansera en dig kamera på en vit yta.
I första hand måste vi väl ändå se en sådan här sak som ett experiment, men dioderna blir bättre o bättre o dessa är användbara och dessutom roliga att labba med.
Här ser ni mer om dioderna o han som säljer dem:
http://kundweb.netatonce.com/~u24465/
 
Kan passa på att lägga till lite från liknande tester.
Har byggt en prototyp med lysdioder med 6000 K
färgtemperatur. (ELFA 075-058-60)
Valde att göra fyra separata grupper för att kunna
få mindre platt ljus vid behov. Ljusstyrkan kan
dessutom skruvas ned steglöst till 25% av max.
Drivs med tre R6 NiMH-celler, två dioder i serie
med 26,1 Ohm. Totalt åtta lysdioder.

En sida ej tänd på bilden. Diffusor av värmeformad
plast från en plasttallrik.

Bytte kamera från Olympus 5050Z på bilden så det blev
paus tills vidare i projektet
 

Bilagor

  • led-2.jpg
    led-2.jpg
    44.4 KB · Visningar: 5,721
Så här ser det ut med några olika kombinationer av
ljuskällorna. Det syns på reflexerna vilka som är tända.
 

Bilagor

  • led-1.jpg
    led-1.jpg
    47.3 KB · Visningar: 5,598
FILM) (arli skrev:
...Har byggt en prototyp...
Snyggt!
Har enheten framför dioderna ngn betydlese för bildresultatet?
Och hur är det, lysdioder är väl spänningsberoende, eller? (alltså hur man reglerar ljusstyrkan - med ström eller spänning).
 
Utan något som sprider ljuset en aning så syns mycket
tydliga reflexer från varje LED mot blanka ytor.
Man ser mönstret av punktformiga ljuskällor i
cirkel väldigt tydligt och det ser ganska onaturligt ut.
Det blir lätt överexponerat i reflexerna ungefär
som att fota glasföremål med blixt.
Har inte testat på blommor och blad så det kanske
inte märks så mycket där.
(Bilderna på tärningen är utan diffusor.)

Jag ser förresten att det var 26,1 Ohm i serie med
varje lysdiod och sen låg [diod+motstånd] parallellt
två och två. Om man lägger en trimpot mellan batteri
och dioderna så gör spänningsfallet över den att
strömmen sjunker. Dioderna är inte linjära så
det är enklast att prova med olika värden på poten
tills det stämmer. Man måste åxå kolla att strömmen
med nyladdade batterier inte pajar dioderna.

Kurvan visar spänningfall i Volt på Y-axeln
och strömmen i mA på X-axeln för den som vill
räkna själv. (Stora variationer mellan individerna!)
 
LED cluster

Ideen att kunna släcka vissa grupper, och ge bidlerna med tärningen var verkligen toppen!!!!!
Va många bra ideer det kommer när sådant här diskuteras.
Mina dioder är mycket smala, sitter de rakt, enligt min bild på ringen med 24 dioder, så blir det en ljus "punkt" på c:a 200mm avstånd, närmare blird det ett hål i mitten.
En diffusor av opalplast är förståss bra, men den borde stjäla en del lyse.
Genbom att böja in dioderna kan jag samla ljuskällan till önskat avstånd, neckdelen är att man då låser sig till ett avstånd. man kan ju inte böja dioderna hela tiden.
Opalfiltret skall testas.
Om man använde rrelativt hög spänning och därmed lite större motsånd får man en stabilisering som gör att det inte är så farligt att ta kål på dioderna med överström.
Nackdelen är att mycket av ev batterikapacitet bränns i motstånden.
Man får göra en bra kompromiss.
Det bästa vore en DC DC omvandlare som lämnar konstant ström från en ostabil spänningskälla. Då kan man få konstant lyse under batteriets nedgång o fall....
Man räknar ut motstånden genom att först mäta vilken spänning som behövs för att få önskad ström , dvs tillåtetn ström genom dioden, det brukar bli 3.5Volt på Vita LED:
Har du sedan 6 Volt, 4 st R6 celler, så har du 6Volt att ta av.
Skillnanden är 6 volt mínus 3.5 är 2.5Volt och vid 0.02 Amp (20mA) blir då R lika med U/I. Dvs 2.5/0.02 = 125Ohm. Tar man två dioder får man gå upp till minst 10Volt på strömkällan.
Finns det nån som labbat med andra färger på LED???
Nu finns det UV dioder, de lyser långvågigt UV, som delvis syns, man ser exvis de hemliga sakerna i sedlar i det ljuset. Men kanske film o Dig kameror är känsliga för dettUV öjus o kan ge spännande bilder, locka fram saker som inte syns annars i exvis blommor o bin.
Ögat är känsligast för grönt, och Gröna hög effekt LED verkar mycket starka att se på.
Mna kan oxo tänka sig att göra RGB LED ljus, dvs med bladade dioer, Röda Gröna o Blå LED.
Så visst finns det att labba med.
De enfäragde LED har ett relativt smal ljuspektra som inte går att få med glödljus. Utom med filter förståss.
Vita är ett försök att med konstgrepp få något som liknar bredbandigt vitt ljus.
De vita verkar oxo ha en viss komponent med UV ljus.
Experimentera mera!
 
Själv funderar jag på om man kan bygga en slags reflektor som sprider ljuset i en kontrollerad kägla, så att man dels slipper hål i mitten på närmare avstånd, men samtidigt att koncentrera det så maximala fokus ligger på ett annan avstånd. Allt för att minska förlusterna. Ev tom att man gör en liknande konstruktion som en vanlig ficklampa, att man med reflektorns avstånd kan styra fokuset en aning.
 
För er som letar lysdioder så är det bra att ta med i beräkningarna
att intensiteten (som anges i millicandela) inte går att jämföra rakt
av utan att ta hänsyn till spridningsvinkeln. Liten vinkel ger högt
värde på intensiteten men säger inget alls hur mycket ljus som
står till förfogande totalt. Ofta anges vinkeln från mitten ut till den vinkel
där värdet sjunkit till 50%. Om det står 6 grader blir ljuskonen 12 grader totalt.
Några gamla siffror jag använt för att räkna om från intensitet till hela flödet
var dessa. (Resultatet blir bara en relativ siffra som inte stämmer med SI-systemet
men man kan se vilka dioder som har störst totalt ljusflöde.)

Totalt ljusflöde = faktor x intensitet (mCd)


vinkel - faktor
6 - - 1,0
10 - - 2,8
15 - - 6,1
22 - - 12,8
25 - - 16,3
30 - - 22,9


Slänger med en bild på hur man kan se strålarna lite tydligare i äkta 3D.

Recept:
1 plastbytta som innehållit potatissallad
1 omgång vatten
1 mått Celco V möbellack (Nordsjö)

Viktigt att alla mått följs exakt! ;-)
 

Bilagor

  • led-3.jpg
    led-3.jpg
    46.1 KB · Visningar: 2,248
Arne skriver:

Slänger med en bild på hur man kan se strålarna lite tydligare i äkta 3D.

Recept:
1 plastbytta som innehållit potatissallad
1 omgång vatten
1 mått Celco V möbellack (Nordsjö)

Viktigt att alla mått följs exakt! ;-)


Jag tror:
Byt ut möbellacken mot någon eller några droppar mjölk så får ni samma effekt, men ni kan ju naturligtvis inte ha det stående någon längre tid.

Det här är en intressant tråd. Lysdioder kommer mer och mer och de blir bättre och bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.