Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LCD skärm som sökare på D70 eller kanske en A2

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan67

Aktiv medlem
En förmodligen väldigt dum fråga....

Kan man inte använda LCD skärmen på digitalkameror som sökare,
m.a.o måste man komponera bilden i sökaren och sedan titta på resultatet i skärmen.

Har i princip bestämt mig för D70 ist. för en A2 som var alternativet.....men velar lite fortfarande..A2 ska ju ha en bra skärm som går att använda som sökare och bildstabilisator....men annars borde väl D70 vara vassare....

suck,,,

På D70 kan man bara använda sökaren som sökare eftersom det sitter en spegel framför ccd'n. På A2 antar jag att man kan använda den som sökare.

Skärm och skärm

Rent generellt borde du satsa på den kamera du tycker ger bäst b i l d e r. En LCD skärm, bra eller dålig, kan ändå bara ge en fingervisning om hur slutresultatet ser ut. Du skall ju ändå inte titta på dina bilder i kamerans skärm. Jag var också inne på en A2 liknande modell, (läs Pro 1), efter att ha sålt bort min D30, men efter 10 minuters klämmande i en fotoaffär så gav jag upp det segmentet. Det är liksom varken eller tycker jag. Varken kompaktkamera eller systemkamera. Men bra bilder kan säkert en del av dom prestera. DSLR kameror kan inte visa bilden på LCD:n innan den är exponerad. Spegeln är ivägen.
Mvh
Kristofer

Sökaren på D70 är ju enormt mycket bättre än den på en digital kompakt kamera också. Så man saknar det inte alls.

Även om A2 har många trevliga egenskaper så tvekar jag inte på att rekommendera D70 istället...en systemkamera ger helt andra möjligheter och som Johan skrev..man saknar inte sökaren i A2 (el.liknande kameror).

sjohan skrev:
Sökaren på D70 är ju enormt mycket bättre än den på en digital kompakt kamera också. Så man saknar det inte alls.

Det var det som gjorde att jag lutar åt D70, hade en Dimage 7i en gång men då hade Minolta ingen kul elektronisk sökare men det ska visst vara rejält bättre på A2. Fast även om jag köper D70 jag kommer nog fortfarande att sakna den stora sökaren på min F80 med det får man väl leva med om man inte har råd med en digital SLR med fullstor CCD....en annan fördel med A2 är ju att man slipper damm på sensorn men det kanske går att fixa...

sagan skrev:
Även om A2 har många trevliga egenskaper så tvekar jag inte på att rekommendera D70 istället...en systemkamera ger helt andra möjligheter och som Johan skrev..man saknar inte sökaren i A2 (el.liknande kameror).

Det blir nog en D70 med en 18-70 eller kan jag spara en slant och använde de gluggar jag har (18-35, 28-105, 70-300), vad skulle du rekomendera ur kvalitetssynvinkel? Jag täcker förmodligen in de flesta brännvidder med de optik jag har men CCD'n kommer garanterat att bli mera exponerad för damm efteressom det blir mer byten..

Om det är nikon objektiv så kan du ju självklart använda dom till att börja med. Då kan du ju kanske lägga pengarna på ett stort minneskort eller så istället. Sen att 18-70 ska vara ett bra objektiv det med.

sjohan skrev:
Sen att 18-70 ska vara ett bra objektiv det med.
Den har bra skärpa och lite kromatisk aberration..en trist sak är dock vinjetteringen vid 18mm: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/d70/V0000017.JPG
Johan67 skrev:
vad skulle du rekomendera ur kvalitetssynvinkel?
En D70..och givetvis (som alltid ;-) Tamron 28-75/2.8: http://fphoto.org/Kim10D//tamron
Johan67 skrev:
men CCD'n kommer garanterat att bli mera exponerad för damm efteressom det blir mer byten..
Japp..men en sensor går att rengöra: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16406&perpage=15&pagenumber=1

Personligen kommer jag inte att lägga en enda spänn på en digital systemkamera förrän de fixat så basala saker som att använda LCD´n som sökare o lite annat smått o gott som är självklart på digitala kameror. Givetvis ska LCD´n vara vrid- o vändbar också, i ännu högre grad än den är på A1/A2... det lär inte dröja så länge förrän de första riktiga digitala systemkamerorna kommer...

Nu vill jag veta

Jag har hört uttrycket "riktiga digitala systemkameror" ett antal gånger nu. Vad är det? Och vilka krav är det en sådan skall uppfylla, förutom att man skall kunna använda LCD:som sökare. Varför inte koppla kameran till en Lap Top och använda den som sökare, eller något ännu större. Det kan göras med digitalkameror redan idag, sin oriktighet till trots.

En riktig digital systemkamera måste vara lättast att definiera så att det är en kamera där man kan byta objektiv. Det du skriver att man kan använda lcd'n som sökare på en riktig digital systemkamera stämmer inte. Tror snarare att det är så att ingen riktig digital systemkamera kan använda lcd'n som sökare då de har en spegel ivägen.
Det går säkert att definiera det på nåt bättre sätt. Jag är lite trött :)

Var jag otydlig kanske?

KGS skrev:
Personligen kommer jag inte att lägga en enda spänn på en digital systemkamera förrän de fixat så basala saker som att använda LCD´n som sökare o lite annat smått o gott som är självklart på digitala kameror.
Jag har hört uttrycket "riktiga digitala systemkameror" ett antal gånger nu. Vad är det? Och vilka krav är det en sådan skall uppfylla, förutom att man skall kunna använda LCD:som sökare. Varför inte koppla kameran till en Lap Top och använda den som sökare, eller något ännu större. Det kan göras med digitalkameror redan idag, sin oriktighet till trots.

Jag vet vad en "oriktig" DSLR är, jag är på min andra. Nu ville jag veta vad det är de riktiga kommer att besitta för egenskaper?, förutom att använda LCD:n som sökare.

En riktig digital systemkamera drar nytta av alla de möjligheter som digitala kameror ger och inte BARA möjligheten att byta objektiv o studera bilden i efterhand. Levande histogram, direkt visning av bilden i sökaren/LCD´n som ska vara vrid- o vinklingsbar, möjlighet till ljudanteckningar, möjlighet att spela in filmsekvenser, intervalltagning o allt sådant som en "vanlig" digitalkameraköpare tar för givet...

Jag vill inte avstå ett enda dugg som Aette kan, det måste gå att kombinera, det kan inte vara svårt.

Oriktig eller riktig Digital Systemkamera, det är väl den subjektiv definition... eller?

För det första så använder Systemkameror en annan typ av sensor som är anpassad för att ta stillbilder utan att göra avkall på bildkvalitet och brus.
För att göra en sensor som både kan returnera en bildström och stillbilder måste man kompromissa vilket ger generellt ger lägre bildkvalitet och mer brus.

För det andra så sitter ju spegeln ivägen, den är visseligen normalt halvgenomskinlig för ljusmätning och fokusering.

Jag har tidigare använt en digital kamera med LCD-sökare och anser att den optiska sökaren i DSLR kameror är helt överlägsen, ingen fördröjning och upplösningen går inte ens jämnföra.

Visst kan det finnas tillfällen när jag saknar en LCD-sökare, men de är få. I många av dessa tillfällen så fungerar ju att "skjuta från höften", det kräver bara lite träning.
Fördelen mot en konventionell kamera är ju att man ser resultatet direkt och i vissa fall kan man ju ta om bilden ;-)

KGS skrev:
En riktig digital systemkamera drar nytta av alla de möjligheter som digitala kameror ger och inte BARA möjligheten att byta objektiv o studera bilden i efterhand. Levande histogram, direkt visning av bilden i sökaren/LCD´n som ska vara vrid- o vinklingsbar, möjlighet till ljudanteckningar, möjlighet att spela in filmsekvenser, intervalltagning o allt sådant som en "vanlig" digitalkameraköpare tar för givet...

Jag vill inte avstå ett enda dugg som Aette kan, det måste gå att kombinera, det kan inte vara svårt.

Suck, detta är svårt! Men jag håller med dig det borde gå att få samma funktioner i en DSLR som en A2. Kanske blir det en A2 i väntan på en riktig digitalare och dessutom börjar jag bli vän med min Minolta scanner 5400 nu och min F80 är kul att fota med och det är viktigt!!! Livet är fullt av beslut...

Godnatt!

Man kan ju fundera på varför Olympus inte gjorde en "riktig" DSLR när de lanserade sin E-1. De hade ju ingen historia att ta hänsyn till. Vilken dundertabbe, tänk att t.ex. haft möjlighet att spela in filmsekvenser med sin DSLR eller kunna hålla sin kamera så där Stirling Moss käckt (raka armar "tio i två")...

Beror på flera saker..bland annat för att EVF är för dålig för att vara attraktivt bland krävande användare.

Men oxå för att det inte är tekniskt möjligt med en så pass stor sensor (i dagsläget).

Jag tror inte någon seriös användare skulle ens överväga att använda sin stillbildskamera för att videofilma..det har man en videokamera till.
tormig skrev:
eller kunna hålla sin kamera så där Stirling Moss käckt (raka armar "tio i två")...
Ger "härlig" skakningsoskärpa :)

eeyore skrev:
För det första så använder Systemkameror en annan typ av sensor

För det andra så sitter ju spegeln ivägen,

Jag har tidigare använt en digital kamera med LCD-sökare och anser att den optiska sökaren i DSLR kameror är helt överlägsen, ingen fördröjning och upplösningen går inte ens jämnföra.

Fördelen mot en konventionell kamera är ju att man ser resultatet direkt och i vissa fall kan man ju ta om bilden ;-)

Visst ger även dagens primitiva DSLR-kameror fördelar gentemot gamla SLR-kameror. Sensorn är inte annorlunda, bara större... en sån sensor kan man lika gärna montera in i en "kompaktkamera".

Spegeln tillför inget, den är mest i vägen o skapar vibrationer, slammer och elände. Dagens EVF´er är inte tillräckligt bra, men utvecklingen går fort. I framtiden kommer förmodligen EVF att vara helt överlägset den bästa tänkbara spegelsökare. En möjlighet som EVF ger är t ex ljusförstärkning, möjlighet att "se i mörker".

Jag har ingen brådska. Det enda en DSLR skulle ge mej idag som inte A1 ger är bättre bilder vid höga ISO-tal + mer flexibelt brännviddsomfång förstås, men det är ju själva tanken... Bildkvaliteten utskriven i, för mej, normala storlekar är likvärdig.

Dessutom är dagens DSLR-kameror fjantigt dyra (det är (var) även A1 o A2 osv)

/kg som vill ha allt, utan kompromisser

KGS skrev:
Personligen kommer jag inte att lägga en enda spänn på en digital systemkamera förrän de fixat så basala saker som att använda LCD´n som sökare o lite annat smått o gott som är självklart på digitala kameror. Givetvis ska LCD´n vara vrid- o vändbar också, i ännu högre grad än den är på A1/A2... det lär inte dröja så länge förrän de första riktiga digitala systemkamerorna kommer...

Haha jag älskar ironiska inlägg på fotosidan! =)
Alltid skönt med ett gott skratt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar