Annons

Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar också på en laptop/bärbar dator för bildbehandling av "enklare" slag.

Jag tänkte mest använda den hemma, men det kan vara roligt att visa bildspel för kompisar/bekanta, och då transporteras den i bilen.
Jag har en Samsung 10" för resor med hojen... Tyvärr har denna inte upplösningen 1024*768 som är minimum för Canons redigeringsprogram.

Jag behöver inte heller en perfekt skärm, eftersom jag tänkte köpa en 24"-are (för ca 6000kr). Det blir inte någon värsting skärm, alltså.

Tänkte försöka lösa "grundläggande" problem.

Vet inte heller om 15" skulle räcka. Har funderat på 17".

/Leif
 
64 bitars kan du bara använda om du ha en DUAL cpu
antingen AMD X64 eller Intel DUO

Sen om man kör dual så kan du ha mer ram minne i datorn
64 bitars kan du ha ex 12 GB ram
32 Bitars alokerar max 3 GB

Helt fel om att man bara kan använda 64-bitars operativsystem på dual cpu (eller bättre). Det som gäller är att processorn klarar 64-bitars instruktioner. Det har inget att göra med antalet kärnor i processorn.

De första 64-bitarsprocessorerna för vanliga PC kom för 7-8 år sedan ungefär. Alla moderna processorer klarar 64-bitars OS. För bildbehandling är det självklart att använda 64-bitars OS eftersom du kan använda mer än 3GB minne. Du kan använda så mycket minne som det fysiskt går att montera på moderkortet. Teoretiskt kan du använda mer minne än vad som finns sammanlagt i Sverige.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.