Annons

Laptop med bra skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.laptopreviews.com/laptop...isplay-laptops-and-where-to-find-them-2011-12 (finns lista på bärbara med IPS-skärm långt ner i artikeln.)

Sen måste jag bara tillägga att det är med dator och skärmar, som med allt annat när det gäller foto. Är man nystartad är det klokt att hålla nere kostnaderna. Man behöver inte värstinggrejer direkt, även om det förstås underlättar lite, och är väldigt kul.

Man kan redigera även på en sämre skärm. Och absolut på en bra skärm som inte är perfekt profilerad. Bra fristående skärmar brukar vara ganska bra från fabrik om man ställer dem på 6500K färgtempratur.

Om jag får ge tips rekommenderar jag att gå lugnt ut med investeringarna, leva sparsamt och sedan investera i takt med att pengarna flyter in. Tänk också på att när du drar momsen och skriver av kostnaderna, räcker pengarna nästan dubbelt så långt jämför med när du handlar privat för redan skattade pengar, och inte får dra momsen.

Sen skulle jag inte snåla och köpa en halvbra ny för 6000kr som inte riktigt räcker till för att efter 1-2år köpa en ny bättre igen. Då är det nog bättre att först använda en begagnad och spara lite, eller köpa en bra direkt. Men har du en vettig dator hemma med skärm som duger för huvuddelen av redigeringen, så ser jag inte riktigt att det skulle vara lönsamt att dessutom ha en vass laptop i uppstartskedet.
Bara mina 5 ören. Ha det gott!

http://www.laptopreviews.com/laptop...isplay-laptops-and-where-to-find-them-2011-12 (finns lista på bärbara med IPS-skärm långt ner i artikeln.)

Sen måste jag bara tillägga att det är med dator och skärmar, som med allt annat när det gäller foto. Är man nystartad är det klokt att hålla nere kostnaderna. Man behöver inte värstinggrejer direkt, även om det förstås underlättar lite, och är väldigt kul.

Man kan redigera även på en sämre skärm. Och absolut på en bra skärm som inte är perfekt profilerad. Bra fristående skärmar brukar vara ganska bra från fabrik om man ställer dem på 6500K färgtempratur.

Om jag får ge tips rekommenderar jag att gå lugnt ut med investeringarna, leva sparsamt och sedan investera i takt med att pengarna flyter in. Tänk också på att när du drar momsen och skriver av kostnaderna, räcker pengarna nästan dubbelt så långt jämför med när du handlar privat för redan skattade pengar, och inte får dra momsen.

Sen skulle jag inte snåla och köpa en halvbra ny för 6000kr som inte riktigt räcker till för att efter 1-2år köpa en ny bättre igen. Då är det nog bättre att först använda en begagnad och spara lite, eller köpa en bra direkt. Men har du en vettig dator hemma med skärm som duger för huvuddelen av redigeringen, så ser jag inte riktigt att det skulle vara lönsamt att dessutom ha en vass laptop i uppstartskedet.
Bara mina 5 ören. Ha det gott!
Jättebra råd!

Datorn hemma är verkligen vettig, och skärmen duger super. (En Dell LED u2312HM som fått bra recensioner pga sin bra färgåtergivning.)
Jo precis, momsen får man ju tillbaka sen, valde 3 månaders redovisning där, iom att jag lägger ut en slant i början nu. 60k. som jag får i bidrag för utrustning.
Tog jag bort stativet som jag kanske inte behöver till en början så kan jag lägga 8k på en laptop.
Den behöver ju liksom inte vara vass, eller ens supertoppenbäst, sålänge det inte blir helfel när jag redigerar bilder på den och ger till folk.
Därav min förhoppning att det gick att få något billigare. Det är så svårt att säga vad som är ok. Vart gränsen går mellan ok och skit. Lättare att hitta det som är bäst. ;)

http://www.anandtech.com/show/5722/sony-vaio-se-an-ips-laptop-for-under-a-grand/6

Sony Vaio SE går tydligen att få från ca 6000kr + moms i USA. Basmodellen med iC5, 2,5GHz, 4 Gig Ram. IPS skärm som är bättre än de allra flesta TN paneler, men inte lika bra som HP dreamcolor som nämndes här tidigare.

Nackdel med Sonyn jämfört med nämnd HP.
Mindre rejäl byggd.
Inte riktigt lika bra skärm.

Fördel
Bra batteritid, speciellt med extrabatteri för dryga tusenlappen. Effektivt ca 8h då.
Nästan halva priset.
Låg vikt, 2kg med 4h batteri. 0,6kg extra för ytterligare 4h batteri.

Allvarligt tycker jag låg vikt är extremt viktigt om man ska bära med sig grejorna mycket. Det är skitlätt att vikten på Kameror, objektiv, stativ, blixtar, tillbehör, dator, mm springer iväg över 10-15kg.
Mitt förslag: Gör en lista på alla grejor och vad de väger. Lägg ihop allt, och glöm inte vikten på själva kameraväskan. Ofta mellan 1,5kg till 3,0kg bara för väskan. Testa att lasta lika mycket och bära runt på det lite. Jag lovar, det är måttligt kul både för fotografen och dennes rygg!!!

Själv funderar jag på om det inte snart kommer en Surfplatta med tillräckliga prestanda för enklare påplatsen-redigering. Typ Assus transformer Prime 201, ca 900g ink tangentbord, 8h batteritid, IPS skärm, QuadCore Tegra 3 chipset 1,5GHz. Tyvärr bara 1GB Ram. Och köra PS touch för Android på det :)
Dessutom bara ca 4800kr + moms.

http://www.anandtech.com/show/5722/sony-vaio-se-an-ips-laptop-for-under-a-grand/6

Sony Vaio SE går tydligen att få från ca 6000kr + moms i USA. Basmodellen med iC5, 2,5GHz, 4 Gig Ram. IPS skärm som är bättre än de allra flesta TN paneler, men inte lika bra som HP dreamcolor som nämndes här tidigare.

Nackdel med Sonyn jämfört med nämnd HP.
Mindre rejäl byggd.
Inte riktigt lika bra skärm.

Fördel
Bra batteritid, speciellt med extrabatteri för dryga tusenlappen. Effektivt ca 8h då.
Nästan halva priset.
Låg vikt, 2kg med 4h batteri. 0,6kg extra för ytterligare 4h batteri.

Allvarligt tycker jag låg vikt är extremt viktigt om man ska bära med sig grejorna mycket. Det är skitlätt att vikten på Kameror, objektiv, stativ, blixtar, tillbehör, dator, mm springer iväg över 10-15kg.
Mitt förslag: Gör en lista på alla grejor och vad de väger. Lägg ihop allt, och glöm inte vikten på själva kameraväskan. Ofta mellan 1,5kg till 3,0kg bara för väskan. Testa att lasta lika mycket och bära runt på det lite. Jag lovar, det är måttligt kul både för fotografen och dennes rygg!!!

Själv funderar jag på om det inte snart kommer en Surfplatta med tillräckliga prestanda för enklare påplatsen-redigering. Typ Assus transformer Prime 201, ca 900g ink tangentbord, 8h batteritid, IPS skärm, QuadCore Tegra 3 chipset 1,5GHz. Tyvärr bara 1GB Ram. Och köra PS touch för Android på det :)
Dessutom bara ca 4800kr + moms.
Iom att jag kommer åka runt mycket ska jag investera i en proroller. Väska som man drar efter sig. (Typ resväska) Annars kommer jag knäcka min rygg direkt..

Ja, den sista där lät ju intressant, tills du nämnde ram ja. :p Synd..

Tror jag ska kolla på mediamarkt vad de har också. Träffade faktiskt en kille som jobbar där som var kunnig inom foto, det underlättade. Han hängde med när jag förklarade och kom med ideer som var riktigt vettiga.

En liten idé som kan påverka val av dator!

Vikt och storlek på dator är ganska viktigt om man ska bära den med sig mycket. En DVD brännare gör datorn större och tyngre, men man använder DVD-enheten relativt lite. Behöver man DVDn mest för att bränna bilder till kunder på plats, skulle man kunna överväga att istället lämna bildmaterialet på USB-minnen istället.

Fördelar DVD:
Billigt media.
Större yta för reklam på skiva, och omslag.
Enkel teknik relativt lämplig för långtidslagring upp till 25år med bra kvalitet på skivor och rätt lagringsmiljö.

Fördelar USB:
Snabbare att spara på USB än att bränna DVD. Tid är pengar!
Dyrare per enhet, men ett större mervärde för kunden i förhållande till ditt inköpspris. T ex 4GB minne för ca 50kr + moms för dig kan vara värt 100kr-150kr för kunden.
Din logga på minnet får mer exponering eftersom USBminnet kan förväntas användas löpande av kunden efter att han tankat över bilderna till sin hårddisk.
Du slipper ha klumpig DVDbränare i datorn, och kan titta mer på datorer av typen Ultrabook. Små lätta kraftfulla.

Om kunden väljer att långtidslagra på USB är jag osäker på hållbarheten med sådan lagring. Kanske någon annan här som kan klargöra.

http://www.easyusbminnen.se/produkter/usb-minnen/boss/

Bara en exempellänk på billiga USB minen med logga i större parti. Har ingen aning om denna leverantör är bra. Priset för 250st 4GB med eget tryck verkar dock rimligt.

...och framförallt. OM du väljer en dator med blank skärm: Välj rätt kalibrator. De flesta är mer eller mindre värdelösa på blanka skärmar. X-rite säger att deras senaste Eye-1 skall klara av det. I wouldn't know.

varför skulle det inte funka på blank skärm. funderar på att införskaffa mig en nyare mbp 15 med matt skärm och den nya x-rite display. har tidigare blivit avråd från att kalibrera mbp efetrsom det aldrig skulle bli riktigt bra så jag justerade manuellt för att få det hyfsat. kör all viktig redigering på min externa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar