http://www.anandtech.com/show/5722/sony-vaio-se-an-ips-laptop-for-under-a-grand/6
Sony Vaio SE går tydligen att få från ca 6000kr + moms i USA. Basmodellen med iC5, 2,5GHz, 4 Gig Ram. IPS skärm som är bättre än de allra flesta TN paneler, men inte lika bra som HP dreamcolor som nämndes här tidigare.
Nackdel med Sonyn jämfört med nämnd HP.
Mindre rejäl byggd.
Inte riktigt lika bra skärm.
Fördel
Bra batteritid, speciellt med extrabatteri för dryga tusenlappen. Effektivt ca 8h då.
Nästan halva priset.
Låg vikt, 2kg med 4h batteri. 0,6kg extra för ytterligare 4h batteri.
Allvarligt tycker jag låg vikt är extremt viktigt om man ska bära med sig grejorna mycket. Det är skitlätt att vikten på Kameror, objektiv, stativ, blixtar, tillbehör, dator, mm springer iväg över 10-15kg.
Mitt förslag: Gör en lista på alla grejor och vad de väger. Lägg ihop allt, och glöm inte vikten på själva kameraväskan. Ofta mellan 1,5kg till 3,0kg bara för väskan. Testa att lasta lika mycket och bära runt på det lite. Jag lovar, det är måttligt kul både för fotografen och dennes rygg!!!
Själv funderar jag på om det inte snart kommer en Surfplatta med tillräckliga prestanda för enklare påplatsen-redigering. Typ Assus transformer Prime 201, ca 900g ink tangentbord, 8h batteritid, IPS skärm, QuadCore Tegra 3 chipset 1,5GHz. Tyvärr bara 1GB Ram. Och köra PS touch för Android på det
Dessutom bara ca 4800kr + moms.