Annons

Laptop med bra skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja... Det är ju egentligen väldigt FÅ som verkligen behöver perfekt färgåtergivning, till de absolut flesta göromål klarar man sig rätt bra med "vilken skrm som helst", men en IPS är ju att föredra på grund av betraktningsvinkeln.

Jag köpte inte min laptop på grund av skärmen, jag valde den för att jag ville ha möjlighet att ha 32GB RAM i den. Däremot valde jag att lägga _ytterligare_ ett par tusen på maskinen när jag insåg att jag KUNDE få en skärm som var "långt-över-medel-för-en-laptop".

Sen kan man ju dessutom se det såhär: Ställ laptopens kostnad i relation till vilken prisklass du har på din övriga utrustning.

Nej inte perfekt färgåtergivning, men ok iaf? Vill som sagt inte att folk sen får bilderna (ska bränna ut på skiva på utställningar) och det ser extremt annorlunda ut mot vad de såg på skärmen. Helt andra färger etc.

Uhm.. well. Resten av utrustningen är rätt dyr. Satsar på en 5d mark II bland annat. Jag får starta-eget-bidrag från arbetsförmedlingen så jag har ju en budget där som jag inte kan överskrida då jag inte har mycket själv att lägga in.

Nej inte perfekt färgåtergivning, men ok iaf? Vill som sagt inte att folk sen får bilderna (ska bränna ut på skiva på utställningar) och det ser extremt annorlunda ut mot vad de såg på skärmen. Helt andra färger etc.

Uhm.. well. Resten av utrustningen är rätt dyr. Satsar på en 5d mark II bland annat. Jag får starta-eget-bidrag från arbetsförmedlingen så jag har ju en budget där som jag inte kan överskrida då jag inte har mycket själv att lägga in.

Sanningen är att du kommer att ha svårt att ens få en IPS-skärm för de pengar du nämner, så du kan i princip välja den laptop som är snyggast.

Sen måste du tänka på en annan sak: De flesta till vilka du kommer att leverera dina bilder kommer att ha en "snikskärm" hemma, som INTE kommer att se likadan ut som en profilerad skärm.
Det är anledningen till att jag hemma har en fabriksstandardinställdbilligsamsung som tredjeskärm... just för att kunna besvara frågan "Hur ser den här bilden ut hos de flesta?"

Jag menade mer att det är ju inte ovanligt att yrkesfotografer har prylar i sina kameraväskor för åtskillga hundra tusen kronor (jag har det som hobby och har fortfarande prylar för långt över 100.000kr). Och då är inte 25-30.000kr för en laptop någon större kostnad i sammanhanget.

En laptop med väldigt bra skärm och helt ok specar som inte kostar skjortan är Dells xps15z. Väldigt trevlig skärm för att vara en laptop och en i övrigt trevlig dator både vad gäller det inre och det yttre. Riktigt bra batteritid också, för att vara en win maskin. Om nu det är en faktor.

Tangentbordet är dock skit på den, men man kan inte få allt.....tydligen.

En laptop med väldigt bra skärm och i övrigt helt ok specar som inte kostar skjortan är Dells xps15z. Väldigt trevlig skärm för att vara en laptop och en i övrigt väldigt trevlig dator både vad gäller det inre och det yttre.

Dessutom var det ju det här med blanka skärmar (ja, det är en personlig smaksak, jag vet). Dels tycker jag inte om att allt speglar sig, och dels är det ju inte många profileringsverktyg som fungerar bra med banka skärmar.

Visst är det så. Å andra sidan är det just den blanka skärmen som ger den där extra kontrasten.

Själv har jag inga problem med blanka skärmar även om jag precis som du föredrar matta.
Men det var svårt att hitta en matt fullhd skärm i samma prisklass....och laptoppar är ju hur man än vrider och vänder på dem...alltid kompromisser :)

Den kan hur som helst vara värd att ta med i kandidatlistan, mtp pris/prestanda läget...

Till din budget måste du också lägga till en skärmkalibarator. En sådan kostar mellan 1500 och 2500. En lap top är aldrig optimerad för bildbehandling från leverantören.
De är oftast alldeles för ljusa och går mot det blåvita. Bra för kontorsarbete men uselt för bildredigering.
Att ställa in rätt nyans och färgmättnad utan kalibrator är nästan omöjligt. Det är värre än stämma ett piano utan hjälpmedel.

Många fotografer använder MacBook Pro på fältet men det är mest för grovredigering. Sedan har man en betydligt bättre skärm hemma för slutredigering.

Så ja man kan hjälpligt klara sig med en lap top skärm av hyfsad kvalitet om den är profilerad.
Utan profilering är det ren slump hur den färdiga bilden ser ut jämfört med bildskärmen.
Oftast blir den för mörk och sticker iväg i rött, gult, blått eller grönt.

En laptop med väldigt bra skärm och helt ok specar som inte kostar skjortan är Dells xps15z. Väldigt trevlig skärm för att vara en laptop och en i övrigt trevlig dator både vad gäller det inre och det yttre. Riktigt bra batteritid också, för att vara en win maskin. Om nu det är en faktor.

Kollade på den undre, xps 15. Enligt test verkar skärmen vara riktigt bra.

Till din budget måste du också lägga till en skärmkalibarator. En sådan kostar mellan 1500 och 2500. En lap top är aldrig optimerad för bildbehandling från leverantören.
De är oftast alldeles för ljusa och går mot det blåvita. Bra för kontorsarbete men uselt för bildredigering.
Att ställa in rätt nyans och färgmättnad utan kalibrator är nästan omöjligt. Det är värre än stämma ett piano utan hjälpmedel.

Många fotografer använder MacBook Pro på fältet men det är mest för grovredigering. Sedan har man en betydligt bättre skärm hemma för slutredigering.

Så ja man kan hjälpligt klara sig med en lap top skärm av hyfsad kvalitet om den är profilerad.
Utan profilering är det ren slump hur den färdiga bilden ser ut jämfört med bildskärmen.
Oftast blir den för mörk och sticker iväg i rött, gult, blått eller grönt.

Japp, en kalibrator kommer införskaffas alt. lånas av någon vän. :)

Japp, en kalibrator kommer införskaffas alt. lånas av någon vän. :)

Tänk dock på att somliga tillverkare inte låter dig använda profilerna på annat än den maskin till vilken profileringsverktyget är anslutet. Vissa andra har licenser där man inte _får_ använda det på andra maskiner än de man själv äger osv osv.

Tänk dock på att somliga tillverkare inte låter dig använda profilerna på annat än den maskin till vilken profileringsverktyget är anslutet. Vissa andra har licenser där man inte _får_ använda det på andra maskiner än de man själv äger osv osv.

Aj.. Ja det hade jag inte tänkte på. =/ Får se om någon har som de kan låna ut. Annars får jag införskaffa en egen sen.

Aj.. Ja det hade jag inte tänkte på. =/ Får se om någon har som de kan låna ut. Annars får jag införskaffa en egen sen.

...och framförallt. OM du väljer en dator med blank skärm: Välj rätt kalibrator. De flesta är mer eller mindre värdelösa på blanka skärmar. X-rite säger att deras senaste Eye-1 skall klara av det. I wouldn't know.

...och framförallt. OM du väljer en dator med blank skärm: Välj rätt kalibrator. De flesta är mer eller mindre värdelösa på blanka skärmar. X-rite säger att deras senaste Eye-1 skall klara av det. I wouldn't know.

Inte lite man måste tänka på!
Kikade på en spyder tidigare. Men för hemmaskärmen, som är matt förstås.

Jag har själv en Spyder 3 Elite. Den gillar i ärlighetens namn inte blanka skärmar alls.

Den brukar vilja ha lite tryck på sig, min har en förmåga att inte vilja ligga riktigt tajt på skärmen annars. Det skapar nog ännu större problem på en blank skärm.

/Karl

Den brukar vilja ha lite tryck på sig, min har en förmåga att inte vilja ligga riktigt tajt på skärmen annars. Det skapar nog ännu större problem på en blank skärm.

/Karl

Det är liksom inte det som är problemet. ColorVisions support sade att de inte rekommenderade S3 för blanka skärmar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar