Annons

Laptop för enkel bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

fantasilös

Medlem
Jag ska köpa en ny laptop för bildredigering men tycker det är en djungel att navigera runt i. Är det möjligt att hitta en laptop under 10000 som kan hantera enklare bildredigering i photoshop? Jag är hobbyfotograf och gör inget avancerat.
Någon som har konkreta tips?

Jag köpte en sådan för 10000:- när Elgiganten hade någon laptopvecka.

Men leta på prisjakt efter IPS skärm, i7 eller AMD R7, 16GB RAM och 512GB hårddisk, när jag köpte för en 4 månader sedan så fanns det ett antal runt 10000

När jag är hemma använder jag en extern 24” skärm, vill man inte ha extern så kanske man ska välja 15” istället

Jag ska köpa en ny laptop för bildredigering men tycker det är en djungel att navigera runt i. Är det möjligt att hitta en laptop under 10000 som kan hantera enklare bildredigering i photoshop? Jag är hobbyfotograf och gör inget avancerat.
Någon som har konkreta tips?
jag köpte en lenovo yoga. Då nedsatt för den skulle utgå. Tror jag fick den för 13 papp. Kanske kolla på någon med liknande specifikationer. Älskar min!

Den laptop jag använder till mobilt bildjobb och även en del professionell ljudinspelning och -bearbetning är en halvgammal HP EliteBook 8460. Jag köpte den begagnad för ett par år sedan för 1200 spänn, bytte till SSD-hårddisk och fick en fräsch, kompetent och stryktålig laptop ur övre segmentet för typ 2000 kr.
Hade jag behövt jobba med film, eller redigera antingen väldigt stora eller väldigt många bilder, så hade jag velat ha högre prestanda. Det mesta annat går helt problemfritt med 8460:an.

Köp begagnat. Köper du den på Tradera blir det ett marknadspris till skillnad från Blocket där du behöver veta bättre själv. Köper du på rea är det ytterst sällan det är en faktisk rea, dvs att det är en sen modell som är nedsatt och inte en äldre (i och för sig får man ju garanti). Googla produktnamn och "review" för att kolla hur modellen funkar som du är intresserad av.

Här är ett förslag

De har också en demo eller retur för 2000:- mindre du kan kolla på

Tycker att en enkel chromebook borde funka men var tydligen inte så enkelt att få in Rawtherapee eller liknande program. Har en 10-15 år gammal dator med linux på som fixar photoredigeringen men vore trevligt med en nyare dator med fungerande batteri.

En helt ny Macbook Air M1 kan fås för 12500kr. Visserligen en bit över din budget men tydligen en grym maskin. Läs Fotosidans recension på

Tycker att en enkel chromebook borde funka men var tydligen inte så enkelt att få in Rawtherapee eller liknande program. Har en 10-15 år gammal dator med linux på som fixar photoredigeringen men vore trevligt med en nyare dator med fungerande batteri.
Rawtherapee kan man köra med usb sticka. Så finns usb uttag funkar det fint

En helt ny Macbook Air M1 kan fås för 12500kr. Visserligen en bit över din budget men tydligen en grym maskin. Läs Fotosidans recension på
Skulle vara mitt förslag också. Liten och lätt, mycket bra skärm, lång batteritid, mer kraftfull än något annat i det prisläget.

Tusen tack för alla svar! En fråga om ram-minnet. Hur viktigt är det? Ser på adobes sida att minsta kravet är 8 gb men rekommenderat är 16.
klarar man sig bra på 8 GB ram?

Samma här, skulle välja en Apple M1 Air. Vilket lyft prestandamässigt. Läste att den drar 30W, behövs inga fläktar ingenting. Med M1 räcker 8 GB RAM.

Håller helt med om MacBook Air. Har sedan någon månad haft en Mac Mini M1 som i princip har samma prestanda och den är mer kraftfull med avseende på Lightroom än min stora desktop som nästan var top of the line för 2 år sedan. Mvh Åke Det du bör känna till är att den interna disken är liten men en extern SSD är inte särskilt dyr. Har man inte varit med i Apple tidigare är det dock en viss tillvänjning men det är bara bra att motionera hjärncellerna! Mvh Åke

gäller det bara för just den? tycker apples datorer är lite över min budget.

Tänk såhär. Istället för att du ska behöva köpa en ny windows baserad dator igen om 2år för den nu köper nu är för seg, så gå på en Macbook Air med M1 nu direkt istället.

Det är något helt annat och den kommer garanterat hålla i flera år. Om du kan ta 16gb minne i den, annars räcker 8gb med men 16 så kommer du verkligen få en riktigt snabb maskin.

Tänk såhär. Istället för att du ska behöva köpa en ny windows baserad dator igen om 2år för den nu köper nu är för seg, så gå på en Macbook Air med M1 nu direkt istället.

Det är något helt annat och den kommer garanterat hålla i flera år. Om du kan ta 16gb minne i den, annars räcker 8gb med men 16 så kommer du verkligen få en riktigt snabb maskin.

Vad jag förstår, RAM-minnet blir inte lika viktigt med den nya generationen, utan 8 GB räcker väldigt långt. Det blir ett nytt sätt att räkna minne i och med M1.

Köp begagnat. Köper du den på Tradera blir det ett marknadspris till skillnad från Blocket där du behöver veta bättre själv. Köper du på rea är det ytterst sällan det är en faktisk rea, dvs att det är en sen modell som är nedsatt och inte en äldre (i och för sig får man ju garanti). Googla produktnamn och "review" för att kolla hur modellen funkar som du är intresserad av.
Hej!
Jag gillar förslaget att köpa begagnat. Jag köpte jag en Lenovo x1 Carbon på Tradera. Datorn har visserligen några år på nacken men var en värstingdator när den var ny. Enda nackdelen med att köpa en begagnad bärbar dator är som jag ser det att batteriet kan vara dåligt. Å andra sidan brukar det vara kortare garantitid på batteriet till en ny bärbar dator. Vänliga hälsningar från Dag

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar