Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop för enkel bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
M1 Air är instegsmodellen, sedan finns det ännu mer prestanda för den som vill ha det. Jag skulle satsa på Air för ca 12-13 tkr. Det finns också utan skärm. Men du ska satsa på M1-generationen.

Finns ingen med mer prestanda just nu. M1 chippet med antingen 8 eller 16gb minne är det som finns.

Det som skiljer dom åt är att MacBook Pro har aktiv kylning/fläkt, lite längre batteritid, lite vassare skärm.

MacBook Air räcker gott och väl för redigering av lite bilder som TS frågar efter. Men hade nog ändå försökt gå på 16gb minne, men det är utanför budget. Men som sagt tänk att den håller då längre med framöver.

Finns ingen med mer prestanda just nu. M1 chippet med antingen 8 eller 16gb minne är det som finns.

Det som skiljer dom åt är att MacBook Pro har aktiv kylning/fläkt, lite längre batteritid, lite vassare skärm.

MacBook Air räcker gott och väl för redigering av lite bilder som TS frågar efter. Men hade nog ändå försökt gå på 16gb minne, men det är utanför budget. Men som sagt tänk att den håller då längre med framöver.

Det är samma chip på flera modeller. Har flera buddys som satsast på nya M1. Och de kör tunga applikationer. En håller på med musik och det suger CPU, han jämförde sin värsta Mac pro 2019 med Air 2020, och kunde i princip köra med samma belastning. Det var marginella skillnader.

Datorn är så snabb och kan (vad jag förstår), utnyttja laqgringsdisken som extra minne. 8 GB räcker lätt för fotoredigering med nya M1. Jag skulle satsa på instegmodellen Air och sedan lägga till extern disk för lagring. Du får otroligt mycket datakapacitet för pengarna om man jämför med vanliga Intel. Det är helt klart ett generatiosskifte.

Vad jag förstår, RAM-minnet blir inte lika viktigt med den nya generationen, utan 8 GB räcker väldigt långt. Det blir ett nytt sätt att räkna minne i och med M1.
Kanske inte riktigt ett nytt sätt att räkna utan snarare att RAM-minnet och GPU:ns minne ”samarbetar” plus att SSD:n är rejält snabb så när det behövs skapas extra virtuellt minne på den. Om jag minns rätt...!
Köpte själv en Air M1 men kostade på 512 SSD, tycker att 256 är i minsta laget.
Kan definitivt rekommenderas.

Kanske inte riktigt ett nytt sätt att räkna utan snarare att RAM-minnet och GPU:ns minne ”samarbetar” plus att SSD:n är rejält snabb så när det behövs skapas extra virtuellt minne på den. Om jag minns rätt...!
Köpte själv en Air M1 men kostade på 512 SSD, tycker att 256 är i minsta laget.
Kan definitivt rekommenderas.

Det var det jag menade, att minnena jobbar mer effektivt. Om man tidigare tänkte 16 GB, så funkar 8 GB med nya M1 utmärkt.

Har ju förstått att M1 är en makalös manick, men om man nu har ett 20tal externa diskar med bl.a bilder som är formaterade efter PC, måste man konvertera alla dessa om man ska till MAC?

TS frågar om förslag på laptop för, uttryckligen, enklare bildredigering i photoshop på hobbynivå. Inte videoredigering, batchredigering av tunga bilder, tidspressade kommersiella leveranser eller något annat uttalat prestandakrävande. Hur kul det än är med det vassaste av det vassa och det nyaste av det nya så är det ofrånkomligen en bit över målet.

TS frågar om förslag på laptop för, uttryckligen, enklare bildredigering i photoshop på hobbynivå. Inte videoredigering, batchredigering av tunga bilder, tidspressade kommersiella leveranser eller något annat uttalat prestandakrävande. Hur kul det än är med det vassaste av det vassa och det nyaste av det nya så är det ofrånkomligen en bit över målet.
Kanske borde vi veta mer om vad det är TS ska redigera i? Det står PS och jag utgår då att det är prenumerationsplanen eftersom det är det enda som man kan ”köpa” nu, frågan är hur långt under 16GB man ska gå för att få ut något vettigt av Creative Cloud? Är det ett äldre PS så kanske man måste veta för vilken plattform det är köpt till, för det är kanske inte elementärt att få den utbytt av Adobe till en MAC version om det nu är till PC

Tja, prestandamässigt är det säkerligen en bit över målet men eftersom det prismässigt är ungefär inom budgetramen så är det väl ganska vettigt att tipsa om en dator vars prestanda troligen kommer att stå sig väl under en lite längre tid. Eller?

Har ju förstått att M1 är en makalös manick, men om man nu har ett 20tal externa diskar med bl.a bilder som är formaterade efter PC, måste man konvertera alla dessa om man ska till MAC?
Jo, så är det nog dessvärre. MAC:en kommer att kunna läsa dina diskar som är formaterade för PC men det kommer inte att gå att skriva till dem. Såvida inte dina PC diskar är formaterade i "exFAT" som funkar till bägge operativen.

Jo, så är det nog dessvärre. MAC:en kommer att kunna läsa dina diskar som är formaterade för PC men det kommer inte att gå att skriva till dem. Såvida inte dina PC diskar är formaterade i "exFAT" som funkar till bägge operativen.
Ok, så det finns en möjlighet, har ingen aning om formateringen utan det är den som var vid leveransen, men det går ju att kontrollera innan nästa dataköp

Verkligen tack för all input! En del förslag är ju lite över min nivå både prismässigt men också för själva ändamålet, jag hobbyredigerar bara. Men tycker ändå att det är intressant med alla synvinklar. Det ligger ju onekligen något i att köpa en bra produkt från start som kan hänga med ett tag. När jag ändå ska slänga iväg ca 10 000 kr kanske en tusenlapp till inte är nåt att bråka om. Detta blev ju egentligen bara svårare att välja nu. Jag har ju en Mac sen 2010 som jag verkligen har älsKat. Går tyvärr inte att använda pga trasig laddare samt ett x antal missade uppgraderingar. Så jag vet ju att Mac är bra.
Angående ps så är det abonnemang. Jag har egentligen inte använt ps på väldigt länge då annat (familjen) har tagit upp min tid. Men tänkte jag skulle ge mig på det igen. Den laptop som finns i familjen idag klarar inte av ps.

Det ligger ju onekligen något i att köpa en bra produkt från start som kan hänga med ett tag. När jag ändå ska slänga iväg ca 10 000 kr kanske en tusenlapp till inte är nåt att bråka om.
Det är ju absolut sant. Kanske mitt förslag om begagnat utgick från litet fel perspektiv; det är lätt att tänka "Jag vill göra X, vad är mest kostnadseffektiva verktyget?" när mer rätt vinkel kanske hade varit "Jag vill köpa dator för Y kr, vad är det bästa jag kan få?". :)

[QUOTE = "unimaginative, post: 2291244, member: 27197"]
I am going to buy a new laptop for image editing but think it is a jungle to navigate around in. Is it possible to find a laptop under 10000 that can handle simpler image editing in photoshop? I am a hobby photographer and do nothing advanced.
Anyone have concrete tips?
[/ QUOTE]
Yes, I think it's possible because I recently bought a laptop at a reasonable price from this list. Maybe it can help you. :)
10 bästa bärbara datorer för bildredigering 2021

Hur smidigt det blir beror förstås också på vilken kamera du använder och om du redigerar raw-filer. Jag kan utan problem redigera raw och jpg- filer från mina olympuskameror (20 Mpix) på min laptop som jag köpte för två år sedan för 6000 kr på Elgiganten. Det går givetvis inte lika smidigt och blixtsnabbt som som på min uppgraderade 7 -8 år gamla dator med 32 GB RAM och mitt "nyare" grafikkort som först kom ut för 4 år sedan. (Laptopen har en liten 500GB systemdisk (typ SSD) och 8 GB RAM.) Jag använder Adobe Photoshop CC.

PS jag brukar inte arbeta med en massa lager på min laptop utan bara lite grundläggande bildbehandling ibland när jag inte orkar flytta mig från fåtöljen och ska skicka en bild för påseende för att betraktas på datorskärm/smartphone.

Är det här en vettig laptop?

Så ett svar på din fråga, ja, det där är en väldigt skaplig laptop!

Processorn är färsk och med 6 kärnor så kan den hänga med bra vid redigering av det mesta, du kan arbeta med video på den också.

16 GB ram är en utmärkt mängd, 8 är smärtgränsen. Det fungerar nästan alltid men kan bli lite slött då man lätt maxar ur det, 16 räcker långt dock.

Den har ett fullt dugligt grafikkort med, 1650 Ti är ett bra mellanklass kort. Det är nog inget du kommer ens nyttja ordentligt i PS så på sätt och vis är det lite "overkill" :)

SSD disken är rätt stor på 512 GB och det är en NVMe variant så den är väldigt snabb om du skulle jobba med stora filer.

Det enda som skulle kunna ses som en kompromiss på datorn är skärmen som är 1920x1080. Vilket fortfarande är fullt dugligt, det är en 120 Hz skärm dock vilket är anledningen till att upplösningen inte är högre. Om du har nytta av det vid bild redigering kan vara tveksamt men det är annars en trevlig egenskap.

Så i kort är datorn utmärkt, det är en dator som är byggd med för att spelas på egentligen. Men det är nog svårt att hitta något som är mer anpassat mot dina behov, nästan alla datorer i den prisklassen är skapta främst för att spelas och streamas på. Men som tur är så innebär det med att det finns bra med fart i datorn. Hade det varit en perfekt värld kanske du kunnat byta lite grafikprestanda mot en mer högupplöst skärm, men skulle man känna att skärmen inte räcker till i framtiden går det ju köpa en dedikerad skärm att koppla datorn till och arbeta mot.

Det är aldrig fel att tipsa om bra datorköp. Utvecklingen rullar på. Sedan kan det vara kul att få återkoppling på de råd och förslag som har getts.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar