Jag köpte en Acer SWIFT, 970 g lätt, i februari. Med 7i quad core, 16 GB ram och 0,5TB SSD, 14" IPS. Avsedd att ersätta min mååånga år gamla HP-laptop [som uppenbarligen inte tålde ett ofrivilligt 1m-test... :-( ].
Fick köpa till:
en förgreningsdongel, en dvd-spelare och en cf-läsare - för att livet skulle bli komplett återställt (HP'n hade allt det 'inbyggt').
Dessutom:
en 12V-laddare (för bil-/båt-bruk) och en extern hårddisk (vill inte belasta SSD'n med arkiverat material innan det överförs till och slutlagras i mitt nätverk).
Eftersom jag hatar att sakna numerisk tangentbordsdel när jag sitter vid en 'fast' bordsarbetsplats så blev det också ett trådlöst fullstort tangentbord och en mus i ett kit från Logitech. Vilken ca 27-30" skärm det blir där har jag ännu inte bestämt mig för...
Allt det här är jag nöjd med så här långt, men det för mig nya och fånigt löjliga användargränssnittet hos Windows 10 Home har det varit en pärs att få rätsida på. Bara att städa bort allt vad tidsförstörare heter (spel, obeställd reklam etc) tog evigheter av hjärngymnastik och knappande...
Så det blev:
Notebook:
Acer SWIFT
Förgreningsdongel:
Satechi
Extern HD:
Lacie 4TB
BluRay-enhet:
Buffalo
Minneskortsläsare:
IcyBox
12V-laddare:
MicroBattery 90W
Mus & Tangentbord:
Logitech MK540
Helt oberoende av notebook-köpet blev det också en skärmkalibrerings-enhet från xritephoto.com, en
i1 Display Pro - mest för att det kändes bra att kunna kalibrera även hemma...