Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bildskärm: Hur billigt kan man gå?
- Trådstartare Edvin.B
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det menar du väl inte seriöst, svårare än att stämma flygel? Datacolor pro gör jobbet på 10 min max ;-)
Jag menar att göra det med hjälp av sina ögon respektive med sina öron.
Med kalibrar är det förstås inga problem.
Finns säkert verktyg så även jag som absolut inte har absolut gehör kan stämma flygeln
Tar kanske lite längre tid.
iSolen.se
Guest
Tidningen Fotosidan har väl artikel om bildskärmar just nu
För sent. Köpte en CX271. Verkar perfekt,
Flash Gordon
Aktiv medlem
För sent. Köpte en CX271. Verkar perfekt,
Grattis.
Glöm nu inte att också profilera skärmen med hjälp av en kalibrarator.
Måns H
Aktiv medlem
Att man tycker den ser bra ut är ingen garanti för den visar korrekta färger och inte drar mot blått sa:Du har säkert rätt. Å andra sidan diskuterar vi budgetlösningar just nu. Jag ställt in Imacens skärm med ett manuellt nästan gratis hjälpmedel Super Cal (gäller bara Mac). Utskrifterna från Crimson samt tryck i olika tidskrifter stämmer med den skärmen. Tog det lite lätt och ställde upp nya Dell-skämen bredvid och knappade tills den såg likadan ut.
afe
Aktiv medlem
Det menar du väl inte seriöst, svårare än att stämma flygel? Datacolor pro gör jobbet på 10 min max ;-)
Det är nog svårare (eller snarare omöjlig) att kalibrera skärmen utan hjälpmedel än att stämma en flygel utan dylika.
afe
Aktiv medlem
Jag håller med... Dock har jag aldrig testat att stämma flygel
Däremot så köpte en vän datacolor pro4 åt mig på Adorama
Jag har stämt piano - det tog en smärre evighet att få till
Jag borde stämma Eizo. Det stod "Available", den gick att köpa men finns inte i lager. De ringde dagen därpå och bad om ursäkt och betalade tillbaka pengarna.
Har du vistats mycket i USA? ;-)
iSolen.se
Guest
Har du vistats mycket i USA? ;-)
Jag syftade förstås på tvetydigheten i ordet "stämma" som stått i en rad inlägg precis ovanför
Jag kan vänta, min gamla skärm är inte trasig. Det är också en Eizo.
Jag syftade förstås på tvetydigheten i ordet "stämma" som stått i en rad inlägg precis ovanför
Hade en misstanke, men det var för svårt att låta bli att fråga
Jag kan vänta, min gamla skärm är inte trasig. Det är också en Eizo.
Synd att du inte fick den, det är en fin skärm som du försökte köpa.
frennström
Aktiv medlem
Hade en misstanke, men det var för svårt att låta bli att fråga
Synd att du inte fick den, det är en fin skärm som du försökte köpa.
Hej alla!
Kan jag komma med en extrafråga såhär i elfte timmen?
Har en HP laptop av det lite kraftigare slaget som jag använder till mina LR5-arbeten (ja, ja - skäll nu inte på mig! Fördelen är ju att jag alltid kan skylla bildkvalién här på FS på min skärm, eller hur?).
Vill såklart byta upp mig så snart som möjligt, men allt är ju prisrelaterat.
Min fråga blir alltså:
Kan jag starta med en bra skärm o kalibrera denna för att senare byta ut min dator till en stationär med större kapacitet - m.a.o. spelar grafikkortet i datorn någon roll för resultatet på skärmen?
Vilka anslutningar måste datorn i så fall ha för att det ska funka (bra)?.
Bästa ...
//j
Hej alla!
Kan jag komma med en extrafråga såhär i elfte timmen?
Har en HP laptop av det lite kraftigare slaget som jag använder till mina LR5-arbeten (ja, ja - skäll nu inte på mig! Fördelen är ju att jag alltid kan skylla bildkvalién här på FS på min skärm, eller hur?).
Vill såklart byta upp mig så snart som möjligt, men allt är ju prisrelaterat.
Min fråga blir alltså:
Kan jag starta med en bra skärm o kalibrera denna för att senare byta ut min dator till en stationär med större kapacitet - m.a.o. spelar grafikkortet i datorn någon roll för resultatet på skärmen?
Vilka anslutningar måste datorn i så fall ha för att det ska funka (bra)?
Jag sitter själv och arbetar från min bärbara, med ansluten lös skärm, eftersom strömaggregatet i min stationära dator lite oväntat pensionerade sig häromdagen. Det funkar
Så länge vi pratar om stillbilder, dvs 2D-bilder, så spelar grafikkortet nästan ingen roll alls. Moderna versioner av Photoshop använder sig av grafikkortet för att göra vissa saker snabbare, men sett till bildkvaliteten eller färgerna så spelar grafikkortet som sagt nästan ingen roll. Grafikkortens huvuduppgift är att tillhandahålla kapacitet för 3D-rendering.
Det enda du behöver fundera på när det gäller anslutningar/kontakter/kablar är att du har sådana som passar i bägge ändar. En bärbar dator har ju till exempel mycket sällan dvi-anslutning vilket är mycket vanligt i skärmar. Bärbara datorer tenderar att ha hdmi eller Displayport (bägge har mycket kompaktare kontakter), kolla så bildskärmen du köper har motsvarande ingång. Så länge vi pratar om skärmar med max 1920x1200 så funkar det till och med rätt ok med gammal analog kontakt ("vga").
Kalibrera skärmen kan du göra oavsett vilken dator den är ansluten till, hur stora kalibreringsmöjligheterna är styrs nästan enbart av skärmen och knappat alls av datorn (i alla fall så länge du kör Windows eller Mac OS).
frennström
Aktiv medlem
Tack!
Strot tack, Martin.
Nu kan gå vidare i etapper - perfekt för min budget.
På min dator finns nog de flesta anslutningarna, faktiskt. Stämmer det att HDMI i princip är en DVI med ljud tillagt?
Jag har HDMI, det vet jag (och kabel) - är detta ett bra val att gå på?
Sen är ju skärmval nästa sak, men eftersom jag "bara" har denna kostnad just nu så kan jag kanske försöka gå upp i kvalité lite - ingen ekonomi i att byta upp sig successivt, direkt.
Får väl försöka hitta en tråd här på FS om detta - lär finnas en del.
Bästa ...
//j
Jag sitter själv och arbetar från min bärbara, med ansluten lös skärm, eftersom strömaggregatet i min stationära dator lite oväntat pensionerade sig häromdagen. Det funkar
Så länge vi pratar om stillbilder, dvs 2D-bilder, så spelar grafikkortet nästan ingen roll alls. Moderna versioner av Photoshop använder sig av grafikkortet för att göra vissa saker snabbare, men sett till bildkvaliteten eller färgerna så spelar grafikkortet som sagt nästan ingen roll. Grafikkortens huvuduppgift är att tillhandahålla kapacitet för 3D-rendering.
Det enda du behöver fundera på när det gäller anslutningar/kontakter/kablar är att du har sådana som passar i bägge ändar. En bärbar dator har ju till exempel mycket sällan dvi-anslutning vilket är mycket vanligt i skärmar. Bärbara datorer tenderar att ha hdmi eller Displayport (bägge har mycket kompaktare kontakter), kolla så bildskärmen du köper har motsvarande ingång. Så länge vi pratar om skärmar med max 1920x1200 så funkar det till och med rätt ok med gammal analog kontakt ("vga").
Kalibrera skärmen kan du göra oavsett vilken dator den är ansluten till, hur stora kalibreringsmöjligheterna är styrs nästan enbart av skärmen och knappat alls av datorn (i alla fall så länge du kör Windows eller Mac OS).
Strot tack, Martin.
På min dator finns nog de flesta anslutningarna, faktiskt. Stämmer det att HDMI i princip är en DVI med ljud tillagt?
Sen är ju skärmval nästa sak, men eftersom jag "bara" har denna kostnad just nu så kan jag kanske försöka gå upp i kvalité lite - ingen ekonomi i att byta upp sig successivt, direkt.
Bästa ...
//j
I princip ja. Och med en mycket kompaktare kontakt vilket gjort den mer populär än dvi i bärbara datorer.
Fungerar utmärkt.
En bra skärm håller länge, min bildskärm här hemma är som jag nämnt tidigare i tråden inne på sin fjärde dator (femte om jag räknar med laptopen den just nu är ansluten till). Datorer kommer och går, en bra skärm består. Det är lite som relationen mellan kameror och objektiv
iSolen.se
Guest
Bättre att stämma i bäcken än i ån! Köp ny skärm innan den gamla gått sönder.
Fast jag hade nog hoppats kunna ha två. Har haft det tidigare och det ökar produktiviteten.