Annons

Laptop bildskärm - Portabel Dator

Produkter
(logga in för att koppla)

belled

Ny medlem
Trots att frågan om skärmar på portabla datorer har avhandlats många gånger tänkte jag ändå se om det finns någon kunnig här på fotosidan som håller koll på utbudet i våra butiker.

Det släpps nya dator modeller i stort sätt dagligen. Finns det verkligen ingen portabel dator under 15.000 kr som är hyfsad vad gäller färghantering och då är jag inte intresserad av dyrgripar som tex leneovo w700 etc.

Jag är fullt medveten om att det sitter tn paneler i de flesta laptops, men utvecklingen måste väl gått framåt på området.

Jag har sett att vissa portabla datorer har rgb-led skärmar. I teorin verkar det ju lovande då tekniken bygger på ledlampor i grundfärgerna röd, grön, blå som blandar ljuset enligt rgb modellen. I vanliga led skärmar är det ju endast upplysning av panelen som sker med "vitt" ljus. Frågan är om rgb-led tekniken är en uppenbar fördel i praktiken.


Helt enkelt - finns det någon hyfsad laptop för bildbehandling i vettig prisklass.
 
Jag har samma frågeställning.

Man kanske kan ställa om frågan och hoppas på fler svar:
Du där ute som har en någorlunda nyinköpt (max 1 år) bärbar dator du är nöjd med när det gäller bildredigering, vilken dator har du?

Det är många aspekter att ta hänsyn till, jag vet. Själv är jag mest intresserad av återgivningen av bilden och hur väl den stämmer med verkligheten, kameran, skrivaren och fotolabben!!! Busenkelt eller hur? Sambons nyinköpta bärbara med LED-skärm har en trist grå "hinna". Mycket besvärande tycker jag. Möjligen en inställningsfråga men jag får då inte bort den.

Snabbhet är inte avgörande för mig men det ska naturligtvis inte sega ner helt.

Hälsningar Gunnel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.