Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lapptopp för LR5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har 16 GB och stängt av växlingsfilen (virtuella minnet)
LR5 och alla program blev snabbare och man ser med minneshanteringsprogram att efter man stängt ner växlingsfilen så används mer minne.

/Stefan

Tack - då tänker i alla fall vi lika (även om jag tror att diskcachen nu för tiden som regel är integrerad med hårddisken och inte en del av RAM-minnet:).
Anders W

Sorry, jag menade förstås att den skriver till diskens inbyggda minne. Jag har för övrigt inte märkt någon skillnad om jag ändrar den inställningen för hårdiskarna heller :)

Jag har 16 GB och stängt av växlingsfilen (virtuella minnet)
LR5 och alla program blev snabbare och man ser med minneshanteringsprogram att efter man stängt ner växlingsfilen så används mer minne.

/Stefan

Med 16 GB kan man förstås stänga av det virtuella minnet utan någon större risk, men med fyra eller sex gigabyte är jag inte så säker på att det är en jättebra idé. Tråden handlar ju om en bärbar dator med just sex gigabyte minne (och många bärbara saknar helt möjlighet att uppgradera minnet) ...

Lapptop LR5

Med 16 GB kan man förstås stänga av det virtuella minnet utan någon större risk, men med fyra eller sex gigabyte är jag inte så säker på att det är en jättebra idé. Tråden handlar ju om en bärbar dator med just sex gigabyte minne (och många bärbara saknar helt möjlighet att uppgradera minnet) ...

Tack alla som svarat på min fråga , jag ska stoppa in så mycket minne det går, sen ska jag ladda ner LR5 och prova , jag är ju pensionär så jag har inte så brottom ,jag kan nog jobba med en bild i taget , fotar mest fåglar , denna vecka ska jag tvätta bilen

Tur att inte alla har så bråttom med allt som vi andra tror oss ha :)

Själv blir jag mest bara irriterad om datorn segar sig och jag vet att det beror på hur jag själv satt ihop eländet ...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto