Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lapptopp för LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

sb45

Aktiv medlem
jag har köpt en lapptopp ASUS Intelcore I7 2,4 GHZ internm. 6GB 750 GB HDD intel HD grafikkort 4000 , jag tänker köpa lightroom 5 ,är det okej till denna dator ,jag ska kanske uppdatera internminnet, jag vet inte hur mycket det går

LR5 borde fungera bra på den. På min Asus gick det att uppgradera minnet från 6 GB till 10 GB, men du skriver inte vilken modell du har så jag vet inte hur det är med din.

Enligt ASUS sida går det att pilla i 8 GB minne i den, men det borde räcka med 6 GB till att börja med...

den heter ASUS K55A. den verkar snabb och bra

Jag har en Asus N55S med ungefär samma bestyckning som du har. Något långsammare I7-processor men mer internminne (8GB), samma storlek på HD 750 GB (7200rpm) och riktigt grafikkort. (Intel 4000 är det som är inbyggt i processorn). Jag tycker LR5 är riktigt segt på min dator. Framför allt när man jobbar med fläckborttagning och justeringspenseln men även när man växlingar mellan de olika modulerna. Visserligen jobbar jag mest med raw-filer från en D800, vilka är hiskeligt stora, men ändå...

Har försökt att optimera enligt alla konstens regler (och Adobes egna rekommendationer). Själv tror jag att flaskhalsen är hårddisken och funderar starkt på att skaffa en rejäl SSD för att få sprutt på hanteringen. (Eller en stationär med "riktig" I7, 16 Gb internminne, Stor SSD och ändå större HD. Grafikkortet saknar betydelse för LR).
Anders W

Provat stänga av diskcachen?
Har en äldre laptop i7, 1.9GHz med 5400 rpm HD och 16GB minne. LR kör fint med 4GB vid normalanvändning.

lapptop LR5

Jag har en Asus N55S med ungefär samma bestyckning som du har. Något långsammare I7-processor men mer internminne (8GB), samma storlek på HD 750 GB (7200rpm) och riktigt grafikkort. (Intel 4000 är det som är inbyggt i processorn). Jag tycker LR5 är riktigt segt på min dator. Framför allt när man jobbar med fläckborttagning och justeringspenseln men även när man växlingar mellan de olika modulerna. Visserligen jobbar jag mest med raw-filer från en D800, vilka är hiskeligt stora, men ändå...

Har försökt att optimera enligt alla konstens regler (och Adobes egna rekommendationer). Själv tror jag att flaskhalsen är hårddisken och funderar starkt på att skaffa en rejäl SSD för att få sprutt på hanteringen. (Eller en stationär med "riktig" I7, 16 Gb internminne, Stor SSD och ändå större HD. Grafikkortet saknar betydelse för LR).
Anders W

jag väntar med spänning resultatet om du byter hårddisk , jag har inte köpt LR5 ännu, jag har en gammal stationär, får nog byta den också ,man kan tydligen ha LR5 på två datorer, jag får väl börja i lapptoppen ska gradera upp den till 8 Gb, jag fotar mest i RAW , jag råkonverterar idag i programmet som följde med 7D .

jag väntar med spänning resultatet om du byter hårddisk ,

Men vänta inte på mig för sådana överväganden kan ta hur lång tid som helst för mig som är pensionär :). Du vet..."den här veckan har jag inte tid för jag ska klippa mig och nästa vecka går det inte heller för då är det sophämtning"...
Men ladda ner LR5 och testa. Du kan prova programmet gratis under en månad. Och du kan ha programmet på två datorer enligt licensen om du bestämmer dig för att köpa det.
Anders W

Har en äldre laptop i7, 1.9GHz med 5400 rpm HD och 16GB minne. LR kör fint med 4GB vid normalanvändning.
Blir inte effekten den motsatta om man stänger av diskcachen?? Eller tar ramminnet över cachhanteringen? Annars får ju hårddisken jobba ännu mer. Ska i alla fall prova så tack för tipset.
.

Blir inte effekten den motsatta om man stänger av diskcachen?? Eller tar ramminnet över cachhanteringen? Annars får ju hårddisken jobba ännu mer. Ska i alla fall prova så tack för tipset.
.

Nej. Då slipper den tugga på HDn och nyttjar minnet som är snabbare..

Nej. Då slipper den tugga på HDn och nyttjar minnet som är snabbare..
Det blev märkbart snabbare med diskcachen bortkopplad. Tänk - i 40 år har jag trott på myten att diskcachen alltid förbättrar prestandan:).
Hoppas det inte får alltför negativa konsekvenser i andra program, men det märks väl så småningom. Än en gång - tack för tipset (som jag aldrig hört någon nämna förut).
Anders W

jag har köpt en lapptopp ASUS Intelcore I7 2,4 GHZ internm. 6GB 750 GB HDD intel HD grafikkort 4000 , jag tänker köpa lightroom 5 ,är det okej till denna dator ,jag ska kanske uppdatera internminnet, jag vet inte hur mycket det går

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Jag har en nästan likadan fast bara i5 processor ASUS K55VM 15.6" HD,GeForce GT630 2 GB,Core i5-3210M,8GB RAM, 500GB HDD,DVD±RW,BT,W7 Home och har använt den hela semestern med LR5 utan problem.

Glöm heller inte att alltid ha 1:1 previews
Det har jag. Och stor RAW-cache och "lång hållbarhet".
Men det märks fortfarande att D800-filer är jäkligt stora... Däremot mina D7000-filer, som är knappt hälften så stora, snurrar på riktigt snabbt utan diskcachen.

lapptop LR5

.

jag är ingen dataexpert var hittar jag diskcachen och vad är det
tack för tipsen

Har testat vidare och blir lite förvirrad av resultaten. Förstår inte heller hur HDn behöver jobba mindre med avstängd diskcache. Så en fråga - vad menar du med "diskcache"? Hårddiskens skrivcache eller menar du det virtuella minnet (växlingsfilen)?

Växlingsfilen ja. Den som agerar som "minne" i windows.
Finns under egenskaper avancerat för hårdisken.

/Stefan

Växlingsfilen ja. Den som agerar som "minne" i windows.
Finns under egenskaper avancerat för hårdisken.

/Stefan

Ja då förstår jag. I mitt huvud är "diskcache" något annat:) Men att stänga av växlingsfilen hjälper väl knappast. Den utnyttjas ju bara när RAM-minnet är fullt. Men jag ska testa att stänga av växlingsfilen och se vad som händer. Men om jag inte är helt ute och cyklar kan detta öka "kraschrisken".

Ja då förstår jag. I mitt huvud är "diskcache" något annat:) Men att stänga av växlingsfilen hjälper väl knappast. Den utnyttjas ju bara när RAM-minnet är fullt. Men jag ska testa att stänga av växlingsfilen och se vad som händer. Men om jag inte är helt ute och cyklar kan detta öka "kraschrisken".

Du har helt rätt - diskcache är något helt annat än växlingsfilen (med diskcache aktiverat lagras skrivningar i RAM innan de skrivs till disk och det ökar prestanda med sämre säkerhet som följd om man t.ex. drabbas av strömavbrott).

Jag skulle personligen inte avaktivera växlingsfilen helt på en dator som inte har mycket minne, i och med att man då kan råka ut för hängningar och krasher om minnet tar slut. Jag har testat både med och utan på min stationära dator med 32 GB minne och tycker inte det gör någon märkbar skillnad.

Du har helt rätt - diskcache är något helt annat än växlingsfilen (med diskcache aktiverat lagras skrivningar i RAM innan de skrivs till disk och det ökar prestanda med sämre säkerhet som följd om man t.ex. drabbas av strömavbrott).

Jag skulle personligen inte avaktivera växlingsfilen helt på en dator som inte har mycket minne, i och med att man då kan råka ut för hängningar och krasher om minnet tar slut. Jag har testat både med och utan på min stationära dator med 32 GB minne och tycker inte det gör någon märkbar skillnad.
Tack - då tänker i alla fall vi lika (även om jag tror att diskcachen nu för tiden som regel är integrerad med hårddisken och inte en del av RAM-minnet:).
Anders W

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto