Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsfoto med 28mm-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

-Jocke-

Medlem
Är ett objektiv (28-80mm) tillräckligt för att fota landskap? Ska upp till fjällen på sportlovet och försöka se norrsken och kan tänka mig att jag behöver ett objektiv med ganska vid brännvidd.
Vad tror ni? Räcker 28mm för lanskap?

Beror på sensor. På en FF kan det duga men inte på en crop. om det är vidvinkel du vill ha. Då borde du ner i 16-18 mm. 30 mm är ju ett normalobjektiv på crop.

Okej, det gäller mellanformat, så 28mm är kanske för mycket.
Funderar även på Sigma 18-50mm F3,5-5,6. 18mm bör väl räcka bra, vet ju inte hur bra objektivet är i övrigt.

Knappast mellanformat

Okej, det gäller mellanformat, så 28mm är kanske för mycket.
Funderar även på Sigma 18-50mm F3,5-5,6. 18mm bör väl räcka bra, vet ju inte hur bra objektivet är i övrigt.

Det är väl knappast mellanformat du har! Om du nämner kameramodell kanske du får fler bra råd. Till mellanformat är 28 mm mycket vidvinkel.

På en kamera med bildsensor i APS-C storlek fungerar det 18-135 mm du listar i din kameraväska utmärkt för landskap och norrsken. Om du skall köpa nytt är väl en vidare vinkel än 18 mm lämpligt? Men du kanske inte är nöjd med din 18-135 av någon anledning?

135 mm för att trycka ihop landskapet och lyfta fram färgskiftningar funkar ju också. Men visst, lite vidare är väl normalt att man tänker. Tyckte ts var inne på rätt spår själv, dvs en normalzomm kring 18-50 eller 17-50 tror jag skulle funka utmärkt.

Ja, mellanformat var nog inte rätt ord haha (Är inte så haj på sensorstorlekars namn)
Jag har en D80 och jag tänker nog köra på ett 18-50mm. Tack för svar!

Hej,

Jag tycker 28mm är en brännvidd som passar landskap väldigt fint. Det är lite av landskapsfotografiets motsvarighet till porträttfotografiets normalobjektiv (50mm).

Vid vissa tillfällen älskar jag extrem vidvinkel för att skapa en effekt av kontrast mellan förgrund och bakgrund:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/306556/2127725.htm?set=mp&_target=_blank

Om jag strävar efter en mer balanserad (`normal´) bild och att samtidigt fånga landskapet är 28mm perfekt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/216771/2838743.htm?set=mp&_target=_blank

Längre brännvidder isolerar förgrunden från bakgrunden på ett fint sätt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/286618/2188701.htm?set=mp&_target=_blank

Lycka till!

Jonas

Det nämns senare :)

Ja, mellanformat var nog inte rätt ord haha (Är inte så haj på sensorstorlekars namn)
Jag har en D80 och jag tänker nog köra på ett 18-50mm. Tack för svar!

18-50 kan nog bli bra, men för fjäll och dylikt tycker jag ofta teleobjektiv fungerar bra, då vidvinklar har en tendens att få de magnifika fjällen att se rätt så pyttiga ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar