Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagringsmedia, några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fototjej

Medlem
Undrar om du har något tips på lagringsmedia på ca 20-40 Gb som inte är alltför dyr? Vad ska man tänka på?
/Fototjej

Tja, snabbhet är viktigt för många vet jag och då är CompactDrive PD70X ett billigt och bra alternativ. Finns t.ex. här:
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5673
Tror samma pryl också kallas HyperDrive. Möjligtvis är det en nyare modell. Råkar du ha en laptop-hårddisk är det bara att stoppa i den.

Nackdelen med den är att den inte har någon bildskärm där man kan kolla på bilderna. Generellt blir sådana med skärm ganska mycket dyrare. Det finns en som heter Epson P2000 som jag tror är bra enligt vad jag hört. Den är dock ganska långsam på själva överföringen.

/Mikael

Jag har en Amitech 80GB Traveldisk II köpt för 1690 kr på Computercity. Den finns i en variant med 40GB disk som är några hundringar billigare.
Att tänka på - ingen aning. Jag köpte min i princip enbart på priset, och att den funkar mot de minnekort jag använder.

Jag har själv en compactDrive och hade den under en 3 månader lång resa och den fungerar perfekt.

Positivt:
* Strömsnål (klara hur många överföringar som helst
* Relativt billig
* Pålitlig

Nackdelar:
* Dåligt batterilock
* Ingen förhandsgranskning av bilder

mvh

Niklas

Tack, men måste man ha en dator till den dvs. CompactDrive PD70X eller kan man ha bara den med sig och flytta över bilderna direkt från kameran?
/Fototjej

Fototjej skrev:
Tack, men måste man ha en dator till den dvs. CompactDrive PD70X eller kan man ha bara den med sig och flytta över bilderna direkt från kameran?
/Fototjej

Du behöver ingen dator. Stoppa in CF eller SD kortet i den och för över bilderna

Maxell skrev:
Jag har en Amitech 80GB Traveldisk II köpt för 1690 kr på Computercity. Den finns i en variant med 40GB disk som är några hundringar billigare.
Att tänka på - ingen aning. Jag köpte min i princip enbart på priset, och att den funkar mot de minnekort jag använder.

Är du nöjd med denna?
Jag är i desperat behov av bärbar lagring då jag reser iväg på torsdag och ska fota hela helgen lång.

Lagrar den raw också?

ulricahdesign skrev:
Är du nöjd med denna?
Jag är i desperat behov av bärbar lagring då jag reser iväg på torsdag och ska fota hela helgen lång.

Lagrar den raw också?
Jodå, den fungerar, men jag har dessvärre inget att jämföra den med. Kanske lite långsam överföring. Jag har inte tagit tid, men det känns som det går trögt.
RAW-filer går bra. Det går att lagra alla typer av filer och jag använder den mellanåt som vanlig hårddisk när jag behöver ta med mig många eller stora filer.

Maxell skrev:
Jodå, den fungerar, men jag har dessvärre inget att jämföra den med. Kanske lite långsam överföring. Jag har inte tagit tid, men det känns som det går trögt.
RAW-filer går bra. Det går att lagra alla typer av filer och jag använder den mellanåt som vanlig hårddisk när jag behöver ta med mig många eller stora filer.

Lagrar du direkt ifrån kameran eller tar du ur minneskortet ur kameran så du kan fortsätta fota medan den laddar från kortet?

I alla såna här enheter tar man ut minneskorten och stoppar in dem i lagrings-enheten när man laddar över bilderna.

mikaelw skrev:
Tja, snabbhet är viktigt för många vet jag och då är CompactDrive PD70X ett billigt och bra alternativ. Finns t.ex. här:
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5673
Tror samma pryl också kallas HyperDrive. Möjligtvis är det en nyare modell. Råkar du ha en laptop-hårddisk är det bara att stoppa i den.

Nackdelen med den är att den inte har någon bildskärm där man kan kolla på bilderna. Generellt blir sådana med skärm ganska mycket dyrare. Det finns en som heter Epson P2000 som jag tror är bra enligt vad jag hört. Den är dock ganska långsam på själva överföringen.

/Mikael

Hyperdrive är bara namnet i USA på en CompactDrive. De är exakt samma enhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar