Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagringskris

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Min hårddisk är full. Och jag har nästan inga pengar till att köpa en ny. Datorn varnade för lite utrymme, och då var det 83mb kvar på hårddisken. Nu har jag flyttat över en massa bilder till en gammal 40gb, men den litar jag inte riktigt på. Den låter inte så fint. Har dubbel backup på allting, men ändå...
Nu har jag 17gb ledigt, och det lär inte räcka så länge. Mycket student och sånt inom det närmaste.

Har ni något tips på en intern IDE-hårddisk för under 1000kr? Ska gärna rymma så mycket som möjligt, snabbheten är inte avgörande.
 
Den här tycker jag är prisvärd:
Samsung SpinPoint P120 250GB

Ett annat billigare alternativ är ju att bränna på DVD. Ca 5:-/skiva om du beställer på postorder.

Har du ingen brännare är ju dessa blilliga nu. Går ju att hitta för under 400:-
 
Tack för tipsen. Den senare såg ju grymt prisvärd ut. Någon som har testat den?

Jag gör backup på dubbla dvd som jag förvarar ett ex hemma av och ett ex i ett brandsäkert kassaskåp. Men vill helst inte lagra bara på dvd-skivor, dels känns det osäkert och dels så blir det grymt jobbigt att leta igenom alla om man ska ha tag på någon bild. Jag har en väldans massa dvd-skivor liggandes så om det krisar sig så får jag väl börja bränna ut på dom så länge.

Extern hårddisk har jag också med en del utrymme ledigt på, men den har jag med överallt så det är stor risk att den krachar, inget kul om man har en massa bilder på den...
 
Kanske inte svaret du frågade efter, men detta kanske är ett gott tillfälle att sortera bort en massa bilder som du *egentligen* inte vill behålla? Kanske är det bara bra att vara lite halvtvingad att rensa i arkivet då och då?
 
jorgene skrev:
Kanske inte svaret du frågade efter, men detta kanske är ett gott tillfälle att sortera bort en massa bilder som du *egentligen* inte vill behålla? Kanske är det bara bra att vara lite halvtvingad att rensa i arkivet då och då?
Jag är i en liknande situation & ska nästa månad köpa en extern hårddisk för att lösa mina problem.

Gjorde dock igår som du säger, rensade kraftigt & det är fantastiskt vad oerhört mycket skit jag hade. Detta trots att jag är en ganska så långsam digitalfotograf som inte tar så förtvivlat mycket & exempelvis aldrig kör serietagning...

Kolla över om det finns nåt att rensa, kan finnas ett & annat...

//Larsa
 
jorgene skrev:
Kanske inte svaret du frågade efter, men detta kanske är ett gott tillfälle att sortera bort en massa bilder som du *egentligen* inte vill behålla? Kanske är det bara bra att vara lite halvtvingad att rensa i arkivet då och då?

Jo, det var en bra idé. Kan säkert rensa ut 1000 dåliga bilder minst. Men det får bli en annan gång, måste läsa till matte b nationella provet nu på fredag.
 
Hej
Nu har du ju fått lite tips redan...
Jag köpte en extern disk på Mycom i Stockholm
Western Digital My Book 160Gb, pris 975:- inkl. moms. USB endast. www.mycom.se
Om man inte gillar att meka med datorn förstås för då är det ju något billigare med en intern disk.
Gör just nu en första backup på mina bilder men sen ska det rensas.
Lycka till

Pa
 
Ställs väldigt snart inför faktum att de interna hårddiskarna är fulla.

Hittills har jag sparat och jobbat mot de interna diskarna och backup:at mot ett par externa som jag alternerat och sedan förvarat på olika platser,

Hur gör ni andra? Vad är lättast att ordna? Jobbar ni i PS el LR mot externa usb-diskar? Blir det långsammare/mycketlångsammare än att jobba mot interna diskar?
 
Nuförtiden är det inte ovanligt att man har en E-sata port på sin dator. Altså en extern sata port. Det blir lika snabbt som om den sitter internt. Har du ingen extern port så kan du t.ex. köpa en frontpanel med denna port eller ett kontrollerkort med porten.
Kolla dessutom om du har stöd för hotswap för då kan du docka in och ur disken precis som en usbdisk.
Det finns även en smidig docka där du kan stoppa in en disk utan skal. Kanske lite overkill men om man byter mellan flera diskar blir det snabbt dyrt att köpa skal till dom.

Lite länkar som kan ge inspiration:
http://www.dustinhome.se/pd_5010169341.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010185313.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010114036.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010312840.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010114045.aspx
 

Köper större diskar....

Jag har en NAS (Gbit) med 4x500GB i RAID 5 = 1.5TB, sedan har jag en WD MyBook 2x500GB (Backup) och slutligen 2x1TB arbetsdiskar i datorn (RAID0).

När jag importerar bilder till LR så sparas även en kopia på NASen. Sedan tar jag backup varje månad från arbetsdisk till Mybooken.

Totalt lagringsutrymme = 4.5TB fast egentligen bara 1.5TB med redundans.

Mitt arkiv på 40000 Råfiler tar 370GB, så jag kan lugnt fotografera vidare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.