Annons

Lagring av foton på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Min dotter skall åka utomlands under ett års tid och kommer att fotografera en hel del så minneskorten lär inte räcka till.

Finns det inte några platser på nätet där man kan ladda upp sina bilder så att man sedan kan tanka ner dom när man kommer hem?

Jättetaxam för svar.
Hälsar
Sture

Hej å tack Mårten!
Kollade på sidan men det står ingenting om att man kan ladda ner bilderna själv efteråt...
Har du testat den själv?

Det beror nog mycket på hur stora mängder bilder som ska sparas. Handlar det om något tiotals Gigg blir det troligen rätt dyrt att låta någon annan ha hand om bilderna. Är det bilder av mer privat natur kanske man inte heller vill publicera dem.

I så fall är nog det bästa alternativet antingen att låta någon med bredbandsuppkoppling sätta upp en egen ftp-server (vilket inte behöver vara det minsta komplicerat) eller helt enkelt skaffa e-postkonto som tillåter väldigt stora brev och skicka till någon som kan spara bilderna åt en.

Ett sista alternativ är naturligtvis att skaffa en hårddiskbaserad (100 gigg skulle troligen räcka ett år för mig iaf) lagringsenhet för någon tusenlapp men då måste den hållas reda på hela tiden. Ytterligare en värdesak att ha koll på...

Mina rekomendation blir nog i första hand en ftp-server (exempelvis FileZilla) hos någon på hemmaplan och om inte det är möjligt, en portabel disk. Exempelvis en sån här.

www.diino.se

Förutom 2GB gratis så har de olika betalningsmöjligheter ex per månad eller årsvis. Ett helt suveränt koncept att ta backup och lagra bilder eller musik.

Vill också slå ett slag för flickr. Är man betalande medlem så kan man i stort sett lagra hur mycket man vill, bilderna skalas heller inte ner, så det är bara att tanka ned dem igen. Har man bilder man inte vill visa för alla så går det att sätta olika nivåer för vad som ska visas och för vilka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar