Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lagra digitala bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

frida-o

Ny medlem
hemma från en resa och dags att lagra mina digitala bilder, i vilket filformat lagrar ni era filer?då jag tänkt att bränna ner allt på cd.I canons egna raw-format eller annart? tacksam för snabba bra svar! mvh frida

Jag lagrar i både raw och jpg. Detta eftersom jag inte vill framkalla bilderna fler gånger än nödvändigt.

Lagringsmedia såsom CD och DVD är så pass billigt så jag tycker att man kan kosta på sig dubbel lagring.

Jag har också en extern USB2-hårddisk på 250 GB som jag endast använder för bilder. Det blir lättare att hantera bränningen på så vis eftersom det finns gott om plats för att spara i 4,7 GB i kategorimappar innan det är dags att bränna filerna på skiva.

Detta arbetssätt tycker jag är smidigt och sparar mycket jobb.

Hej!

Jag lagrar jpeg, raw och dessutom konverterar jag raw-filerna till dng. Utöver det sparar jag Photoshop-filer på det jag är mest nöjd med.

Hängslen, livrem och en liten badanka således... och jo, jag hinner plåta mellan allt brännande :)

/Nicke

jag bränner allt på DVD och laddar över på lite olika FireWire hårddiskar..
RAW +jpg, samt redigerad Jpg/TIFF

Bilderna håller jag i datorn tills jag har rensat och städat ....

favoritbilderna slänger jag i en mapp som heter favvo, helst i tiff eller jpg format

har 620gb hdd så det blir rätt mycket bilder på disken ;-)

Jag lagrar mina raw-filer och eftersom jag använder Capture One så har jag också möjligheten att spara settings-filerna för varje enstaka bild. På så vis kan jag alltid göra en identisk kopia igen när jag vill för alla justeringar och beskärningar mm finns lagrat.
Om det är en framkallad tiff som jag gjort någon avvikande efterbehandling på så spar jag givetvis denna också.

Glömde... Jag sparar raw-filerna och settings-filerna på DVD och givetvis en mini-jpeg på disken så jag lätt kan hitta de bilder jag vill ha tag på från DVD'erna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar