Annons

Lagligt att publicera bild på tjej som visar lite...

Produkter
(logga in för att koppla)

andreashhellstrom

Avslutat medlemskap
har en fundering.

En tjej ställer sig och börjar klä av sig på gatan. Tills det bara finns ett plagg kvar.
(betyder att hon visar rätt mycket)
I detta fall blir hon pushad av andra som står och tittar på.

Och om man då fotar den händelsen får man publicera bilderna på henne då, i detta fall internet.

Vad får man göra respektive inte göra med dessa bilder?

Skulle vara tacksam för ett svar.

Är bilden av en sådan karraktär att det kan kännas kränkande för tjejen så får du inte lägga upp bilden på internet utan hennes medgivande.

Jag skulle personligen inte publicera bilderna- just med tanken på att de kan uppfattas som kränkande och därmed bryta mot PUL. Bra att vara på den säkra sidan för att undvika tråkigheter...

Jag skulle aldrig lägga ut bilderna för jag tror inte att hon kommer att må bra av det när hon får reda på att bilderna ligger ute på nätet. Har hon blivit pushad till att göra detta så står hon säkert inte för det hon gjort.

/Leo

Jag kan ju säga så här, för några år sedan var jag förbi ett demoparty lite kort där det var en tävling i ett spexa lite. Gruppen på scenen blev lite väl uppsluppen och en tjej i den strippade ner till bara trosorna. Naturligtvis fanns ju massa kameror med i händerna på hopen av dregglande datorsnubbar. Den tjejen bad rätt snabbt om att bilderna skulle ner när hon väl fick reda på att de fanns på nätet.

Så jag vill nog påstå att det definitvit är inom ramen för vad som kan anses som kränkade och det bör frågas om lov innan publicering.

Sunda förnuftet brukar säga att man kan applicera situationen på en själv(om personen har sunt förnuft förstås... :p ). Skulle det vara kul att ligga ute på nätet i princip näck utan din vetskap?

Damocles skrev:
Jag kan ju säga så här, för några år sedan var jag förbi ett demoparty lite kort där det var en tävling i ett spexa lite. Gruppen på scenen blev lite väl uppsluppen och en tjej i den strippade ner till bara trosorna. Naturligtvis fanns ju massa kameror med i händerna på hopen av dregglande datorsnubbar. Den tjejen bad rätt snabbt om att bilderna skulle ner när hon väl fick reda på att de fanns på nätet.

Så jag vill nog påstå att det definitvit är inom ramen för vad som kan anses som kränkade och det bör frågas om lov innan publicering.

Sunda förnuftet brukar säga att man kan applicera situationen på en själv(om personen har sunt förnuft förstås... :p ). Skulle det vara kul att ligga ute på nätet i princip näck utan din vetskap?

Skulle du vara dum nog att strippa själv då? ;)
Nä, seriöst så känns de bara onödigt o slänga upp bilden på nätet ändå...

Men personen ifråga bör sluta upp med den alkoholen jag misstänker är inlandad, är de inte någon sådan inblandad bör personen förmodligen inte vistas på platser som det... ;)

Håller med Larsa.

Hur som helst så finns ännu inget rekvisit i PUL om att personuppgifter måste vara kränkande för att bryta mot PUL. Den lagändringen sker först januari 2007 om den går igenom.

marcus_karlberg skrev:
Håller med Larsa.

Hur som helst så finns ännu inget rekvisit i PUL om att personuppgifter måste vara kränkande för att bryta mot PUL. Den lagändringen sker först januari 2007 om den går igenom.

Den lagändringen togs av riksdagen redan i maj och gäller från 1 januari 2007 http://www.datainspektionen.se/nyhetsarkiv/nyheter/2006/maj/2006-05-17.shtml.

Oavsett vilket publicerar man väl inte en bild som man befarar kan skada en person?

En "intressant" bild på Internet kan aldrig tas bort. Den har ett evigt liv.

Så oavsett förbud och straffbarhet har väl i varje fall vi fotografer av hela skalan, som är seriösa nog att besöka Fotosidan, såpass moral.

Eller hur pojkar och flickor?

Tack så jättmycket för all info...

Även om hon gjorde det frivilligt så tror jag att jag skiter i att lägga upp dom.
Blir nog enklare så.

Men tanken slog mig, då man ser bilder överallt på kändisar osv..
Får man göra det om man censurerar tex ansiktet rejält?

Vad är det som gör att det är så förbaskat viktigt för dig att lägga upp bilden på nätet?
Är det för att bevisa att du faktiskt har sett en nästan naken tjej en gång?

Släng bilden istället, så gör du iallafall någon glad.

Alltså vad var det där då? Ursäkta att man funderar..
Eller det kanske man inte får, mr polis?
Kan du inte hålla dig till ämnet håll dig någon annan stans, eller racka ner på någon annan.

Det är ju trots allt så att sånt drar till sig blickar och i det sammanhanget jag tog bilden gynnar det mig och jag syns mer.

Men som jag sa så sket jag i det...

marcus_karlberg skrev:
Håller med Larsa.

Fram tills dess gäller ju den äldre hårdare linjen att inga bilder för läggas ut utan godkännande enligt en del tolkningar. Som sedan införandet av pul iofs verkar ha mildrats en del. År 2000 enligt introduktionen på www.pul.nu

Vr98olli skrev:
Skulle du vara dum nog att strippa själv då? ;)
Nä, seriöst så känns de bara onödigt o slänga upp bilden på nätet ändå...

Men personen ifråga bör sluta upp med den alkoholen jag misstänker är inlandad, är de inte någon sådan inblandad bör personen förmodligen inte vistas på platser som det... ;)
Nope... I fallet jag berättade om så fanns ingen alkohol inblandad, bara en massa adrenalin och fina priser som vinst för spexet. Kan dock tänkas en viss onaturligt behov av att synas och bli bekräftad, vilket verkar vara rätt vanligt idag.

marcus_karlberg skrev:
Håller med Larsa.

Fast i praktiken har det sagt att lagen antagligen skulle tolkas mildare om den gått till domstol, dvs att bilden måste vara kränkande för att PUL ska gälla, den nya lagen är väl i praktiken en anpassning till vad som faktiskt gäller i dag.
Exakt hur en lag ska tolkas är det ingen som vet förrän HD uttalat sig och hittils har inget fall drivits dit.

andreashhellstrom skrev:
Alltså vad var det där då? Ursäkta att man funderar..
Eller det kanske man inte får, mr polis?
Kan du inte hålla dig till ämnet håll dig någon annan stans, eller racka ner på någon annan.

Det är ju trots allt så att sånt drar till sig blickar och i det sammanhanget jag tog bilden gynnar det mig och jag syns mer.

Men som jag sa så sket jag i det...

Du frågade "Vad får man göra respektive inte göra med dessa bilder". Olika personer lägger olika tolkning av vad ordet "får" står för. Får enligt lagen, eller får i ett moraliskt etiskt perspektiv. Så när Gunnar Djerf svarar något du inte gillar tycker du att han inte håller sig till ämnet?

Att utnyttja att något hetsats att göra något dumt för sin egen vinning ("gynnar det mig och jag syns mer") ... Det vore väl ändå rätt lågt? Och det alldeles oavsett om det är lagligt eller inte.

Själv tänker jag mer moraliskt, sunt förnuft och omtanke än lagen och då gjorde du helt rätt i att inte lägga ut bilderna,tycker jag.

Peter Werner skrev:
"Kan dock tänkas en viss onaturligt behov av att synas och bli bekräftad, vilket verkar vara rätt vanligt idag"
Det håller jag med om fullständigt.

Jag har märkt att en del gör saker och ting för stunden, med eller utan alkohol, som de sedan ångrar efteråt.
Det är tydligen väldigt viktigt att bli bekräftad, men de tänker inte på eventuella konsekvenser som är mindre roliga sedan.
Tillexempel spridningen av bilder, mm på internet..
Man kan ju dock tycka att alla dessa personer bör tänka en extra gång innan de gör något som de ångrar, men alla kan ju göra misstag..som att strippa på gatan eller att lägga ut de bilderna på internet...

/Benny

Grevture skrev:
Du frågade "Vad får man göra respektive inte göra med dessa bilder". Olika personer lägger olika tolkning av vad ordet "får" står för. Får enligt lagen, eller får i ett moraliskt etiskt perspektiv. Så när Gunnar Djerf svarar något du inte gillar tycker du att han inte håller sig till ämnet?

Att utnyttja att något hetsats att göra något dumt för sin egen vinning ("gynnar det mig och jag syns mer") ... Det vore väl ändå rätt lågt? Och det alldeles oavsett om det är lagligt eller inte.

Ja, jag störde mig på hans sätt att svara gentemot mig, då jag tyckte att han va lite väl spydig vilket jag inte har gjort mig förtjänt av..

Det ar trots allt hon som gjorde det frivilligt dom andra stog och pusha eller hetsa henne på avstånd, då ser jag det inte som om nån har blivit tvingad till det. För det va inget hot eller dyligt inblandat.

På ett sätt anser jag inte att jag gjort nåt fel då jag höll i kameran och inte sa ett ord.
Så tycker jag även att man får faktiskt ta ansvar för vad man håller på med, med eller utan alkohol.

Det jag undrade var är att om det är lagligt att publicera på internet så finns det väl en anledning till det, men i detta fall så var det tydligen inte det, (kränkande). Så jag struntade i det.

Gadget skrev:
Själv tänker jag mer moraliskt, sunt förnuft och omtanke än lagen och då gjorde du helt rätt i att inte lägga ut bilderna,tycker jag.

Peter Werner skrev:
"Kan dock tänkas en viss onaturligt behov av att synas och bli bekräftad, vilket verkar vara rätt vanligt idag"
Det håller jag med om fullständigt.

Jag har märkt att en del gör saker och ting för stunden, med eller utan alkohol, som de sedan ångrar efteråt.
Det är tydligen väldigt viktigt att bli bekräftad, men de tänker inte på eventuella konsekvenser som är mindre roliga sedan.
Tillexempel spridningen av bilder, mm på internet..
Man kan ju dock tycka att alla dessa personer bör tänka en extra gång innan de gör något som de ångrar, men alla kan ju göra misstag..som att strippa på gatan eller att lägga ut de bilderna på internet...

/Benny

man kan nog inte skriva det bättre än så..

Jag skulle sälja bilderna till aftonpressen, som med tanke på att de går att koka soppa på spik kan få det till "Sexorgie i Y-stad - politiker rasar".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar