ANNONS
Annons

Lagerproblem hos Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Nån annan som väntar på grejor från Nikon? Jag har väntat i en månad på en fjärrkontroll och de kan inte ens ge besked om när den kan tänkas komma.

Dålit!

Håll inte andan i väntan... Sök på forumet efter folk som väntar på Nikons 18-200 :)

Förra hösten fick jag vänta 5 månader på en ögonmussla...

Hi folks

Om jag ska vara snäll så kan jag säga att Nikon har problem med sin logistik. Om jag ska vara ärlig så har jag nog aldrig stött på en sämre leverantör med avseende på leveranser.Jag beställde en 18-200 den 3/11-2005. Gluggen kom i början av juni. Ett par dagar senare gick motljusskyddet sönder (mitt fel) och jag beställde omgående ett nytt, Tror ni att det har kommit? NEJ! Tror ni att det går att få ett besked om när det kommer? NEJ!

När Nikon släppte D2Xs så fanns det ingen mjukvara !!! som kunde konvertera NEF till jpg/tif. Efter en tid släppte Nikon en provversion av NX som fungerade under 30 dagar. Tror ni att det gick att beställa den "riktiga" versionen när provversionen hade gått ut? NEJ!! Det tog ytterligare några veckor innan den kom. Kul att ha investerat 50000 kr och inte kunna använda den fullt ut.

Tyvärr slutar det inte här. D2X tog oerhört lång tid från lansering till leverans, D100:an likaså. Gluggar är restnoterade under lååååång tid. Supportsidan på webben är under konstruktion sedan ett par månader sedan och helt hopplös att hitta i!! för säkerhets skull stängde Nikon den gamla fullt fungerande innan den nya var uppe, Bravo!!.

Det här börjar faktiskt bli löjligt. Jag har aldrig stött på ett företag som misshandlar sina kunder på detta sätt. Jag har full förståelse för att marknaden har fullkommligt exploderat och att Nikon har svårt att skala upp produktionen men det jag anser vara värst är den fullständiga bristen på information och nonchalans mot sina kunder.

Det finns trots allt några saker som fungerar. Fantastiska produkter och en mer än fantastsk service när dom väl går sönder. (men det kanske mer beror på att ingenting är levererat och väntetiderna är därför korta)

Problemen med logistiken är inte isolerat till Nikon. "Alla" har problem just nu om det kan vara till någon tröst.

Mankan

Varför måste ni promt köpa era Nikon prylar i Sverige ?

Jag köper alltid mina prylar där dom finns i lager, både från EU och USA och har aldrig behövt vänta !

Det är tydligen Svenska Nikon som har väldiga problem med leveranser för i övriga världen verkar det inte vara samma problem.

kent.

Jag väntar oxå på 18-200 ;-)

Men var kan man handla utanför Sverige och hur?? Hur gäller garantin då OM något skulle strula med objektivet??

Den som väntar på nåt gott.....

50mm 1.4 är beställt sedan en tid tillbaka hos min lokale handlare...
Inga leveransbesked så nu har jag köpt ett av en Fotosidan.se vän och hoppas på att kunna använda objektivet på Onsdag :)

Christian

Jag måste bara reflektera över detta.

Jag har själv Nikon D200 2 st hus och ett antal glugga,är super nöjd med produkterna men som några av er säger är det otroligt segt att vänta. Jag har ett bolag som har import från div. länder och något viktigt vi Svenskar ofta glömmer är hur pass liten marknad vi är (inget skrik bara) Om vi tar London med förorter så är det samma befolkningsmängd och en leverantör i Nikons size ser någ till att mata de större och "viktigare" marknaderna detta är sorgligt men sant men där ligger nog en stor del av sanningen, vilket är skit tråkigt för oss som är lojala kunder mot Nikon.

Tack och Bock

Tomas

MissCat skrev:
Jag väntar oxå på 18-200 ;-)

Men var kan man handla utanför Sverige och hur?? Hur gäller garantin då OM något skulle strula med objektivet??

Den som väntar på nåt gott.....

1) Google är din vän, samt sök på forumet.
2) Med kreditkort.
3) Nikon har världsgaranti på sina objektiv som säljs av deras återförsäljare.

kent.

1.Har sökt på google o pricerunner m.m. "suck"
2.Äger inget kreditkort "hmm"
3.Så strular något kan jag vända mig till svenska Nikon?

Re: Jag måste bara reflektera över detta.

myomy.se skrev:
........detta är sorgligt men sant men där ligger nog en stor del av sanningen, vilket är skit tråkigt för oss som är lojala kunder mot Nikon.

Tack och Bock

Tomas

Är inte alla kunder lika viktiga?

Visst,jag håller helt med, är mkt mkt nöjd med deras produkter. Men hade ingen aning att det skulle vara så trögt med deras delar när jag gick in i köpet.

Bara att sitta ner som en "dum" svensk å vänta då?? Jag tycker det är knepigt att handla utanför Sverige, där det verkar vara lättare att få tag i Nikons delar.

Förlåt att en avfälling hoppar in ...

Jag köpte min första Nikon 1977, en FM med 35/2.0 och ett 85/2.0. Köpte sedan på mig mer och mer utrustning, bla F5 och 80-200/2.8 för att 1997 sälja alltihopa.

Hoppade på den digitala utvecklingen 1998 och när jag förra året hade bestämt mig för att köpa en DSLR var det naturligtvis Nikon som gällde.

Läste kilometer med foruminlägg och hela tiden återkom leveransproblemen med Nikon vilket gjorde att jag avhöll mig från "mitt märke".

Som ni ser innehåller min kameraväska numera Konica Minolta/Sony som jag är nöjd med men jag önskar att jag kunde gå in och köpa en Nikonutrustning idag, köpa vad jag vill. Sedan kanske jag kan acceptera 1-2 veckors leveranstid men där går gränsen,

Just nu vill jag ha, D200, 28-70/.28 och 70-200/2.8. En affär på lite drygt 50 papp som Nikon går miste om och jag är inte ensam.

Melior de cinere surgo / Jan-Olof

Hi folks

Det är jättelätt att handla utanför Sverige men det finns några fallgropar dock.

Du "måste" ha ett kreditkort. Även om du använder PayPal för att betala dina leverantörer. PayPal är för övrigt ett mycket smidigt och enligt vad jag har förstått ett relativt säkert sätt att betala. Jag handlar aldrig utan att leverantören godtar PayPal. För mig är det ett sätt att leverantören visar sin seriousitet. Undviker alltid "money Order" och check

Världsgarantin varierar!

1. En del handlare säljer sina produkter helt utan världsgaranti utan du måste skicka tillbaka din beställda vara till leverantören vid reklamation eller reparation. Jag har gjort så en gång med HK Supplies i Hong Kong och det fungerade utan problem. Kan förmodligen vara en fallgrop i andra fall.
  2. Om du köper en vara med världsgaranti så gäller det bara analoga hus men alla gluggar. Digitala hus har aldrig en världsgaranti utan garantin gäller bara inom speciferade regioner såsom EU.
  3. Köper du en produkt inom EU har du alltid garanti inom EU. Jag har själv köpt en D2X i Tyskland och reparerat huset några gånger utan problem i Sverige och hänvisat till garantin. (Det har ryktats om att nikon har ändrat sin garantipolicy, vet inte vad som gäller nu, ovanstående gällde för 3månader sedan)
    [/list=1]

Tänk på att frakt och exp kostnader oftast tillkommer överallt. Handlar du inom EU så blir det ingen Svensk moms eller tull. Reglerna för landet där leverantören finns gäller. Handlar du utanför EU så till kommer "alltid" moms och tull. Det finns några handlare i bortre Mongoliet! (asien) som uppger ett mycket lägre pris på varan för att minimera moms och tull för sina kunder. Kan kanske gå att fixa från US ochså men jag har aldrig lyckats med det.

Jag har handlat rätt mycket utomlands. Bla annat ett 70-200VR helt utan världsgaranti. Jag betalade 11000 kr inklusive allt och räknade kallt med att mellanskillnaden upp till det Svenska priset kunde betala en och annan reparation. Inget har hänt ännu:)

Mankan

Senast ändrad:
Hi again folks.

Så här skriver Nikon på hemsidan idag.

Nikon Europeiska Servicegaranti - Digitala bildprodukter

Nikons digitala produkter som säljs i Europa täcks av en garanti som gäller hos Nikons europeiska kontor i nedanstående länder. Garanti gäller ej Nikons kontor utanför Europa. Nikons digitala produkter som säljs utanför Europa har även de landsanpassade garantier.

Nikons europeiska servicegaranti - digitala bildprodukter

1. DETTA ÄR DEN EUROPEISKA ETTÅRIGA BEGRÄNSADE GARANTIN (GILTIG I BELGIEN, TJECKIEN, FINLAND, DANMARK, FRANKRIKE, TYSKLAND, GREKLAND, POLEN, UNGERN, ITALIEN, NEDERLÄNDERNA, NORGE, RYSSLAND, SPANIEN, SVERIGE, SCHWEIZ, STORBRITANNIEN, ÖSTERRIKE). FÖR ATT ERHÅLLA GARANTISERVICE MÅSTE DU UPPVISA DETTA FORMULÄR TILLSAMMANS MED INKÖPSBEVIS OCH KVITTO. Om din Nikon-produkt behöver garantiservice kontaktar du återförsäljaren eller en medlem av vårt auktoriserade servicenätverk i Europa.

2. DIN NIKON-UTRUSTNING HAR GARANTI MOT ALLA TILLVERKNINGSFEL UNDER ETT ÅR FRÅN DET URSPRUNGLIGA INKÖPSDATUMET. Om produkten under denna tid visar sig vara defekt pga. felaktigt material eller arbete, reparerar vårt auktoriserade servicenätverk i Europa, utan kostnad för arbete eller delar, produkten enligt nedanstående villkor. Nikon förbehåller sig rätten att byta ut eller reparera produkten. Denna garanti gäller bara vid uppvisande av den ifyllda garantisedeln och originalfakturan eller –kvitto med inköpsdatum, produkttyp och återförsäljarens namn, tillsammans med produkten. Nikon förbehåller sig rätten att neka kostnadsfri garantiservice om ovanstående dokument inte kan uppvisas eller informationen i dem är ofullständig eller oläsbar.

3. Denna garanti täcker inte: - nödvändigt underhåll och reparation eller utbyte av delar pga, normalt slitage, - modifieringar för uppgradering av produkten från dess normala syfte enligt beskrivningar i användarhandböcker, utan föregående skriftligt medgivande från Nikon, - transportkostnader och alla risker med transport direkt eller indirekt rörande garantin för produkterna, - alla skador härstammande från modifieringar eller justeringar som gjorts på produkten, utan föregående skriftligt medgivande från Nikon, i syfte att uppfylla lokala eller nationella krav i andra länder än dem som produkten ursprungligen konstruerats och/eller tillverkats för.

4. Garantin gäller inte: - för skador orsakade av missbruk, inklusive men inte begränsat till användning utanför produktens normala användningsområde eller enligt användaranvisningarna för rätt användning och underhåll, samt för installation och användning av produkten ej i linje med de säkerhetskrav som gäller i det land den används, - för skada orsakad av olyckor, inklusive men inte begränsat till blixtnedslag, vatten, missbruk eller oaktsamhet, - ändring, vanställning eller borttagning av produktens modell- och serienummer, - för skada uppkommen från reparationer eller justeringar utförda av ej auktoriserade serviceorganisationer eller personer, - för skada på system som produkten används med.

5. Denna servicegaranti påverkar inte kundens rättigheter under gällande lagstiftning eller kundens rättigheter mot återförsäljaren som bestäms av försäljningsavtalet. DENNA GARANTI FÅR INTE ÅTERGES ELLER KOPIERAS OCH GÄLLER BARA FÖR AUTENTISKA PRODUKTER SÅLDA AV NIKON EUROPE.

MissCat skrev:

Här brukar jag handla i USA
1) http://www.bhphotovideo.com/
2) http://www.adorama.com/

Du är 36år och äger inget kreditkort ?
tala med din bank.

Nikon har som sagt världsgaranti på objektiv, så det blir inget strul i Sverige, men du måste beställa ett "USA" märkt, dvs det som kommer från Nikons generalagent i USA, det är tydligt märkt på ovanstående firmor.

Här kan du läsa om hur det går till att köpa utomlands...

http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

Leveranstid från ovanstående firmor brukar vara 3-4 arbetsdagar om prylarna finns i lager.

Första gången du handlar från ovanstående firmor så får du skicka in ett fax eller en bild på ditt kreditkort för verifiering.

Jag har handlat från dessa firmor flera gånger utan några som helst problem, dom är väldigt seriösa.

kent.

Senast ändrad:
MissCat skrev:

Handlade på kameraexpress.nl senast. Köpte då Nikons nya macro 105/2.8 med VR. Du behöver inget kreditkort utan betalning sker via banköverföring (för du har väl en bank??). Leveransen tog då ett par veckor när folk här i Sverige svor över att det inte gick att få tag i denna glugg. Vet inte om Nikon fått igång leveransen av denna glugg ännu.

Mvh

Johan Maxe

Maxe skrev:
Handlade på kameraexpress.nl senast. Köpte då Nikons nya macro 105/2.8 med VR. Du behöver inget kreditkort utan betalning sker via banköverföring (för du har väl en bank??).

Kredit/betalkort borde väl generellt vara säkrare eftersom man kan reklamera debiteringen på kortet om man inte får varorna levererade? Jag tycker det skulle kännas lite olustigt att skicka pengar direkt till ett företag med banköverföring.

Johannes

Mankan G skrev:
PayPal är för övrigt ett mycket smidigt och enligt vad jag har förstått ett relativt säkert sätt att betala. Jag handlar aldrig utan att leverantören godtar PayPal. För mig är det ett sätt att leverantören visar sin seriousitet.
Att öppna ett PayPal-konto är enkelt och alltså ingen som helst garanti för seriositet. Framförallt om det är det enda alternativet för betalning som erbjuds skulle jag dra öronen åt mig.

PayPal är ingen bank utan ett företag som man lämnar över sina pengar till. Om man Googlar lite så hittar man ett antal webbplatser som startats av folk som är missnöjda med PayPal och varnar andra. Även om alla stora företag har några missnöjda kunder tycker jag att PayPal har lite för många.

Personligen väljer jag etablerade leverantörer och handlar då helst med kreditkort direkt eller med betalning vid leverans (Cash On Delivery), om det erbjuds.

Jag har allt utom kreditkort ;-)

Jag litar inte på kreditkort, allra helst inte över nätet. Det bästa är betalning vid leverans, postförskott eller faktura!

Det allra bästa hade ju vatt om Nikon kunde skärpa till sig o fixa sina leveranser hit!

Maxe skrev:
Handlade på kameraexpress.nl senast. Köpte då Nikons nya macro 105/2.8 med VR. Du behöver inget kreditkort utan betalning sker via banköverföring (för du har väl en bank??). Leveransen tog då ett par veckor när folk här i Sverige svor över att det inte gick att få tag i denna glugg. Vet inte om Nikon fått igång leveransen av denna glugg ännu.

Låter ju intressant!! Jag kollar upp det.
En helt annan fråga, jag är även ute efter ett macro objektiv, är du nöjd med det du köpte??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar