ANNONS
Annons

Lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vismut

Medlem
Jag undrar hur man får alla lager att synas. Om jag skapar ett lager där jag tex klonar bort något, skapar ett till lager med unsharp mask. Då syns ej effekten av unsharped mask. Flyttar jag lagret överst i listan syns effekten av unsharp mask men då kommer den klonade detaljen tillbaka. Hur ska jag göra för att få båda effekterna att synas?

Jag undrar hur man får alla lager att synas. Om jag skapar ett lager där jag tex klonar bort något, skapar ett till lager med unsharp mask. Då syns ej effekten av unsharped mask. Flyttar jag lagret överst i listan syns effekten av unsharp mask men då kommer den klonade detaljen tillbaka. Hur ska jag göra för att få båda effekterna att synas?

Du vänjer dig vid tanken att lägga skärpa det sista du gör.

När du skapar lager på det här viset så är det ungefär samma sak som att lägga flera fotografier (vanliga pappersfoton) ovanpå varandra. Du ser bara det som ligger överst eftersom det inte är genomskinligt.

Du har däremot möjlighet att göra lager mer eller mindre genomskinliga genom att ändra "Opaciteten". En annan metod är att lägga på en lagermask där du kan "skära ut" de delar som ska vara genomskinliga i just det lagret.

Det du försöker göra är dock ingen bra idé. Att skärpa en bild gör du allra sist innan du sparar. Jag skärper sällan mina PSD-filer. Skärpan lägger jag bara till när det är dags att framkalla eller publicera på web. Det är först då jag vet vilket storlek som är lämplig och vilken skärpeeffekt som blir lagom just Då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar