Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lager som bara verkar på ett lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

cwe

Aktiv medlem
Hej!

En korkad fråga säkert, men något jag undrat över ett bra tag...

Emellanåt vill man ju behandla ett visst område speciellt på en bild, exempelvist lätta upp och färgkorrigera ett ansikte. Det gör man ju enkelt med lager.

Ofta blir det ju så här:
- Lager-ansikte
- Just lager-kurvor
- Bild-bakgrund

Eventuella ändringar på Lager-ansikte gör jag då med hjälp av Bild->Ställ in->Kurvor, följt av Bild->Ställ in->Färgbalans...

...men jag skulle _vilja_ ha ett separat justeringslager som bara verkade på lager-Ansikte istället.

Okey, så ni vet, jag kör med antik gammal PS-6, det kanske ordnat sig i senare versioner?

Jag inser att man ju kan lägga Just Lager-kurvor ovan högst upp med mera, men det är just det här med lager-som-verkar-på-lager jag undrar över?

-Christian

hm.. jag minns inte hur 6'an funkade, men i 7 och 8 kan man ställa sig mellan lagrena som man vill ha ihopkopplade med muspekaren och trycka ner alt-knappen. klicka sen och de båda lagrena är länkade och det övre verkar bara på det undre.

Hej Christel,
som alltid kommer du med räddningen... det var den mest gömda funktion jag sett hittills i PS.
Och det funkar på flera lager på hög också...

Det där med användarvänlighet är inte riktigt deras starka sida.

Ses den 13:e... :)

Tack... suveränt!
-Christian

Fast, helt dold är den inte.
Under lager i menyraden finns den som create clipping mask [har jag för mig det heter], har inte sexan framför mig...

Kan vara Clipping Group också, men funktionen finns där.

Hej Mikael,
jag tror att den inte finns i sexan, faktiskt. Jag har en sjua på jobbet, och där syns det ju i menyerna också... 'Group with previous' finns på lager-menyn som en meny-rad, fast den finns inte där hemma... :)
-Christian

Jag tror ändå den döljer sig där någonstans.

Altklickandet mellan lager är ett kortkommando.

Men, det spelar ingen roll förstås, du har fått hjälp av CE att lösa problemet.

Men, jag klarar inte av olösta problem, nu skall jag släpa mig ned i källaren och hitta CDn med Pshp6 och installera den...

>Men, jag klarar inte av olösta problem, nu skall
>jag släpa mig ned i källaren och hitta CDn med
>Pshp6 och installera den...

Och jag som trodde jag var ensam om det... :)
-Christian

Det finns två sätt det ena som Christel sa med att alt klicka och så finns det ett annat det finns under Layer->Group with Previous eller kortkommandot Ctrl+G (I alla fall om du kör PC)

Om man gör en markering så påverkas ju bara området i markeringen i aktivt lager av justeringslagret.

mvh

Lasse,
Det jag vill kunna göra är att (utan kvalitetsförluster) hålla på och finjustera de olika justeringslagren allteftersom.

Som jag tolkar det du föreslår så menar du antingen väl att jag ska jobba med lagermasken till justeringslagret... och det gör jag oftast...

Men det som Christel och Mikael föreslog var exakt vad jag var ute efter. :)

Oj oj, nu kommer alla mina bilder att bli fantastiskt bra alltid, så måste det vara väl? ;-)
-Christian

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto