Annons

Lagen om namn och bild i reklam internationellt

Produkter
(logga in för att koppla)

btb

Aktiv medlem
Jag känner till lagen om namn och bild i reklam och enligt denna måste jag ha tillstånd från personen på bilden för att använda den i marknadsföringen av mig som fotograf.

Tanken är om jag gör en poster med en bild som föreställer världsmästaren i enbetskörning (bilden har jag tagit under VM 2008) och en text med kontaktinfo för att enbart använda under VM 2010 i Italien. Är det okej enligt italiensk lagstiftning att inte ha personen på bildens tillstånd?

Personen i fråga kommer troligtvis vara i Italien och kommer säkert att ge mig tillstånd men jag vill ju inte trycka posters i onödan.

Tobbe
 
Jag känner till lagen om namn och bild i reklam och enligt denna måste jag ha tillstånd från personen på bilden för att använda den i marknadsföringen av mig som fotograf.

Vet inte om du uttryckte dig fel.
Men för säkerhets skull. Lagen gäller all form av marknadsföring.
(Även om det nu är den som marknadsför en tjänst eller produkt som är juridiskt ansvarig för att ha tillstånd från identifierbara personer).

Tanken är om jag gör en poster med en bild som föreställer världsmästaren i enbetskörning (bilden har jag tagit under VM 2008) och en text med kontaktinfo för att enbart använda under VM 2010 i Italien. Är det okej enligt italiensk lagstiftning att inte ha personen på bildens tillstånd?

Personen i fråga kommer troligtvis vara i Italien och kommer säkert att ge mig tillstånd men jag vill ju inte trycka posters i onödan.

Tobbe

Med allra största sannolikhet gäller samma lagar i Italien (och de allra flesta andra länder i Världen) som i Sverige på det här området.
Vore ju mycket märkligt annars.
 
Den aktuella lagen är en produkt av en gammal svensk integritetsskyddsutredning och bygger inte direkt på några internationella överenskommelser. Det är förvisso möjligt att motsvarande regler gäller i andra länder men det är inget man kan utgå från.
 
Senast ändrad:
Med allra största sannolikhet gäller samma lagar i Italien (och de allra flesta andra länder i Världen) som i Sverige på det här området.
Vore ju mycket märkligt annars.
Nja, det finns inget som säger att alla andra länder -- eller Italien -- skulle ha exakt samma lagstiftning som Sverige. Det finns säkert både hårdare och liberalare lagar i olika länder.

Hur det är just i Italien kanske man kan få veta genom kontakt med landets ambassad eller riksdagens EU-upplysning.

PS Vad i hela världen är "enbetskörning"? Jag vågar inte ens försöka gissa...
 
Nja, det finns inget som säger att alla andra länder -- eller Italien -- skulle ha exakt samma lagstiftning som Sverige. Det finns säkert både hårdare och liberalare lagar i olika länder.

Hårdare lagar finns det helt klart.
Ex. Frankrike.
Om du tar en bild där som ska användas i marknadsföring, och det på bilden finns en bygnad.
Så måste du har tillstånd för det.

Mer liberalt, kanske.

Men jag har uppriktigt svårt att tro att det skulle vara tillåtet någonstans (utom möjligen i diktaturer) att använda identifierbara personer i marknadsföring, utan deras medgivande.

Dels för risken att kända personer skulle utnyttjas mot sin vilja.

Dels för risken att vilken person som helst skulle kunna användas i ett sammanhang de inte vill förknippas med.
(Det är ju dessa skäl som ligger till grund för den Svenska lagstiftningen).
 
Tack för dessa utförliga svar! Blir nog att hitta en annan bild! ;-)

...btw, enbetskörning är häst och vagn i tre dicipliner: dressyr, maraton och precision!

Tobbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.