Annons

laga plastkåpa

Produkter
(logga in för att koppla)

ektober

Aktiv medlem
jag har en liten spricka i den övre högra plastkåpan på min Nikon F4. Sprickan utgår från ett skruvhål (men skruv i). Finns det något lim som kan appliceras utan att ta av plastkåpan och som tätar mot fukt och hindrar sprickan från att bli större?

Om du måste göra något åt detta så har jag 2 förslag:
1. Gå till AE-foto i Göteborg. Dom var tidigare Nikon-verkstad. Dom kan nog lösa det.
2. Lossa skruven (om du har rätt skruvmejslar) och limma ytterst försiktigt med s k (lättflytande) snabblim och sedan dra dit skruven igen när det torkat/härdat.

Vissa s k "feta" plaster går inte att limma.Testa försiktigt.

Plast og plast

Det är svårt att limma plastmaterialer utan att veta vilken typ det är. Vil anta at det på denna kamera är en Polyeten-variant.
Säkrast tror jag vill vara at använda Sicaflex eller Simson ( som används mycket i båtbransjen). Kan köpas i svart på liten tub. Ingen risk med dessa, utom at vedhäft kann vara något dårlig på PE-plast.
OBS! Andra limtyper kann lösa upp materialet i plastkåpan.
mvh Erik J

Tack för alla svar. Det kanske ändå är säkrast att gå till AE kameraservice, tycker bara att de är lite dyra, men hellre det än att förvärra det hela.

Har nu ringt till AE fotoservice och de trodde det skulle vara svårt att limma kåpan, men de hade en begagnad kåpa hemma och ett byte skulle kosta runt 1000:- (hade man bytt till ny kåpa hade det kostat 2000:). Så jag kommer nog ha kameran som den är och byta senare, har inte riktigt plats i ekonomin för en sådan utgift.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar