Annons

Laga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
cimera skrev:
Kan ni inte munhuggas på en chatsida? Jag får massa bevakningsepost om att någon har besvarat min fråga, trots att ingen har det.

vh

Sorry.. lägger ner nu.



Ett enkelt svar på din fråga enligt min åsikt. <Lägg ner tanken på att bygga ihop två objektiv till ett om du inte vill prova för "skoj skull".
 
cimera skrev:
Kan ni inte munhuggas på en chatsida? Jag får massa bevakningsepost om att någon har besvarat min fråga, trots att ingen har det.

vh
Vill du ha ett svar/råd med garanti; Kim??
Mitt råd är: skruva inte: om du inte har råd med att slænga bitarna......så kann du välja...
God nat.
Ursäkt för mitt engagement.
mvh Erik J
 
Mycket snack och ingen verkstad alls hitills ....

Ja, med rätt förutsättningar går nog demonteringen att genomföra!
Om det är svårt? - Inte alls oöverstigligt, delarna är inte så pyttesmå
och känsliga som man kan tro. Rätt metod och rätt verktyg är viktiga.
Exempelbilden från ett Canon EF 50 1,4 USM på operationsbordet.

Du behöver:
- Verktyg för finmekanik och optik
- Mätinstrument för mekanik
- Stadiga händer, tålamod och analysförmåga
- Erfarenhet av felsökning
- Om elektronik ingår behövs ESD-säker arbetsplats och
elektriska mätinstrument.
- Reservdelar, nya, begagnade eller egentillverkade
- Kemikalier för rengöring och ev. ny "smörja"

Bra att ha:
Ritningar, sprängskisser, anteckningsbok, kamera för dokumentation
Något billigt att träna på först.
Förstående omgivning
Välkalibrerad kristallkula

Bra att inte ha:
Husdjur som springer rakt genom grejorna
Snuva eller annat som ger nysattacker
Heltäckningmatta
Mjäll


Tänk efter före! & Fjädrar hoppar längre än du tror!
 

Bilagor

  • rep-50mm.jpg
    rep-50mm.jpg
    49.6 KB · Visningar: 549
inte jättesvårt, men räkna med att det är rätt mkt svårare med ett modernt af objektiv än ett gammalt manuelt, vill du ha det hyffsat enkelt så börja med ett gammalt m42 objektiv....
 
Tusen tack Arne för bra dina råd.
Jag demonterade min ZI Contessa, och lyckades till min stora glädje reparara ett fel i dubbel-exponeringsspärren. Då dokumenterde jag varje steg med digitalkamera, som hjälp vid återmontage. Jag misstänker att metoden duger för objektiv.

I mitt fall kommer det att röra sig om fasta objektiv, modell äldre, så förhoppningsvis är dessa enklare i mekaniken. Jag har ett "skräpobjektiv" (Soligor 135 mm) som jag kan experimentera med först.

Jag provar!
 
cimera skrev:
Är det svårt att öppna och ev. laga objektiv som kärvar? Krävs det specialutrustning (ffa öpnna och montera)?

vh


Har "lagat" 5 cm och 8,5 cm Sonnarer från 1935 för Contax! :)
Men,
det objektivet är i stort sett bara att skruva isär...
Beroende på dess konstruktion/hopsättning.


Så frågan är vad för objektiv är det?

Och att ge sig på ett "modernt" SLR-objektiv....
Då bör man både ha rätta verktygen och kunskapen....
 
Har skruvat en del med objektiv (Tokina AT-X Pro 28-70/2.6-2.8, EF 50/1.8 mk1 samt EF-S 18-55). Alla har jag också fått ihopsatt fungerande igen efter service.
Däremot har jag inte fått fixat vad som var fel. Tokinan lider av frontfokus men jag har inte hittat några justeringsmöjligheter, 50/1.8 fokuserar inte utan söker bara fram och tillbaka, köpt i det skicket för bra pris. Kitobjektivet slutade också fokusera efter att ha fått en skvätt hemgjort vin över sig på valborg.

Det som är besvärligt är helicoidgängorna för fokusmekanismen, att få linspaketet i rätt position i dem så att man inte tappar oändlig fokus. Fokusmotorn är också rätt knepig att få på plats, micromotor då, aldrig skruvat med överljudsmotorer. Man måste vara försiktigt så man inte bryter bort borstkontakterna som ger brännvidds- och fokusavståndsinformation. I många fall måste man löda loss bandkontakter för att kunna lyfta ut kretskortet.

Specialverktyg behövs väl egentligen inte, förutom precisionsskruvmejslar av hög kvalitet och en bra lödstation. På Canons objektiv finns en "puls-justering" för autofokusen som man helst ska ha ett oscilloskop för att justera.
Sprängskisser för Canon finns på http://www.photodroid.se/canon .
 
Senast ändrad:
Samma sak gäller allt som är mer komplöicerat än ett järnspett - ska Du ta isär det, måste Du veta VAD Du gör - och HUR. Skillnaden mellan ett "proffs" och en amatör, är ju bara att den förre gjort fler misstag. Det är ju inte ens säkert att han/hon lärt sig av dem.

Skaffa manualen, en hoper istärningslådor och de verktyg som finns beskrivna i manualen. Börja se'n med ett "lik" som Du kan avvara och Du är på väg att bli proffs. Systematik-systematik-systematik är tre bra ledord för att ta isär optik, laptop-datorer, klockor, bilmotorer, elvispar, eller vad det nu än är, men framförallt - VÅGA.
 
tannler skrev:
men framförallt - VÅGA.

Precis - sålänge det inte är lönt att reparera professionellt så varför inte. Fotoprylar känner ingen smärta.

Antar att många här inte tvekar att satsa såna summor på nätpoker, men när man talar om att skruva med fotoprylar får man sån här respons.
Liknande kommentarer fick jag när jag fixade min 300D och lyckades bränna en säkring: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=57448
Men, jag fick den slutligen att fungera och har nu gått ytterligare 4000 exponeringar. Och jag lärde mig massor... bland annat att inte sätta i batteriet i en delvis sönderskruvad kamera ;)

Men om man ska köpa söndriga prylar bara i hopp om att reparera så ska det nog vara billigt.
 
Laga objektiv, har gjort det.

Jag har lagat ett shiftobjektiv där tvärsliden gick för lätt. Köpte verkstadshandboken för objektivet ifråga (hittade en adress i USA). Det var mycket svårt att hitta rätt skruvmejsel, en mycket liten Phillips, med tillräckligt hög kvalitet. Clas Ohlssons dög inte. Hittade till slut mejseln på Bauhaus av alla ställen.

Sen tog jag isär bit för bit med pannlupp, nytt vitt papper på bordet och nytvättade händer. Mardrömmen är ju att det sitter nån fjäder som sprätter iväg SPLOINNNG. Man måste ha handbok/sprängskiss. Justerade, smorde med minimal mängd specialfett och skruvade ihop. Funkade perfekt och har fortsatt funka perfekt. Detta shiftobjektiv är väldigt manuellt och begriplig till sin uppbyggnad.

Har konverterat ett gammalt Nikon AI till AIS, det gick med hjälp av bruksanvisning på nätet och noggrannhet och renlighet.

Har också försökt med ett Minoxobjektiv utan att ha sprängskiss. Det satt nån fjäder som sprätte iväg SPLOINNNG, hittade den men fattade aldrig hur man skulle få ihop det hela, det vart sopsäcken för den kameran.

Generellt tror jag att det är mycket liten chans att klara nya objektiv med elektronik om man inte är utbildad på dom.
 
Så var det gjort. Skruvat isär mitt första objektiv...känns som en historisk dag...;)

Mycket delar var det..särskilt när jag envisades med att plocka isär bländaren...puh. Men trägen vinner, nu fungerar den igen. Pinnen som överför inställning av bländaren till själva mekaniken hade gått av.

Med nyvunna erfarenheter önskar jag att jag hade bjudit på Leitzen iaf. Att ställa in fokuseringsringen var lite mödosamt, men inte särskilt svårt. Jag antar att Summicronen 90 har en liknande lösning beträffande denna som mitt Soligor 135...?

Nåja, slutet gott (men jag skulle ALDRIG ge mig i kast med en autofokus, jag fick klura tillräckligt med ett manuellt).
 
...bländare. Äntligen vet jag hur dörrarna i rymdskeppen på Starwars-filmerna funkar...
 

Bilagor

  • bländare.jpg
    bländare.jpg
    25.4 KB · Visningar: 327
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.