Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cimera

Aktiv medlem
Är det svårt att öppna och ev. laga objektiv som kärvar? Krävs det specialutrustning (ffa öpnna och montera)?

vh
 
Nää då...

cimera skrev:
Är det svårt att öppna och ev. laga objektiv som kärvar? Krävs det specialutrustning (ffa öpnna och montera)?

vh
Hammar och tång duger gött;...om man är optiker......
Den som ställer en sådan fråga skall definitivt inte forsöka :))
Skomakare; bliv vid din läst....
 
Personligen ger jag mig inte på någon glugg som jag ändå inte övervägt kassera pga för hög förväntad reparationskostnad. För att ha den minsta aning om vad man sysslar med bör man försöka få tag i en sprängskiss till objektivet. Det kan vara svårt nog ändå för en orutinerad, även fast man har ritning, att fatta om man ska ta sig in till felet fram- eller bakifrån.

Jag tycker Kims frågor fortfarande förtjänar ett svar av någon med lite mer erfarenhet. Någon som mekat isär ett objektiv och det krävts något annat än bra skruvmejslar?
 
Så det tycker du...

Jag har respect för fackpersoner. Önskar inte att ansvara för råd om sådanna stunt.....
hälsar Erik J
..som är el.ing. och van finmekaniker...men som med årens hjälp har lärt att inte skruva isär optik.
 
fujicanon skrev:
Så det tycker du...
Ser när jag läser ditt svar att du, kanske, har misstolkat min näst sista mening. Ber om ursäkt i så fall. Med "någon med lite mer erfarenhet" relaterade jag till någon som mekat mer än mig, inte än dig.

Om valet står mellan att kasta och meka själv hävdar jag fortfarande att man kan göra ett försök. Om man alltid ska förlita sig på fackmän kan vi lika gärna lägga ner hela gör-det-själv-forumet.

Men vi tycks i alla fall vara någorlunda överens om svaret på Kims första fråga: Det är svårt.
 
År det ett objektiv som ändå inte fungerar kan man ju alltid lära sig ngt av att öppna det, även om man inte lyckas laga det.
 
Stop nu Nicro!

nicrosoft skrev:
Om inte annat så har man fler delar att slänga. :)
Vad vet inte jag; vad vet inte du..........
Vår venn trådstarteren har inte talat om det är ett EF 600/4 IS USM eller et EF 50/1.8II. Jag frågar inte!!!!Men skillnaden är att tänka på. Hur många frågor skall jag ställa för att gä ett godt svar???
.....slänga nån fler delar från en 600/4....jo,OK, men då skal man fanden ha lärt sig mycket....
Varsam med goda råd!!!
Erik J
 
Jag förmodar att trådskaparen har förstånd att inte slänga eller sära på ett objektiv som är dyrare att köpa nytt än att laga hos en verkstad.

Ett billigt objektiv är ju knappast lönt att laga och då kan man ju prova själv eller lära sig ngt av att sära på det.

Mitt inlägg var med glimten i ögat men jag missade at lägga in 200 smilies så det gick tydligen inte fram.
 
Smileys??

Trådstartaren är förlengst i Cyberspace; (eller så dricker han kaffe med Fuglesang).........
No smileys för en 9-blad luckare...
Hälsar Erik J
..som sällar använder accr. ...men tankestreck...och överlåter till nadra att tänka......................
 
Jag får väl formulera om mig. Är det någon amatör på forumet som har demonterat ett objektiv, och framgångsfullt monterat det igen?

Varför jag frågar, är att det finns många fina beg. objektiv till salu med olika fel. Min fundering har varit att köpa två trasiga, och bygga ett helt.

T ex såldes ett 90 mm Summicron för en spottstyver i kväll på Tradera. Det som var trasigt var det inte gick att vrida fokuseringringen till området mellan 7 m och oändlighet.

vh
 
I det fallet hade jag antingen struntat i det eller köpt det billigt med vetskapen om att det bara fungerade till t.ex. porträtt med de begränsningar som finns i omfånget.
 
Der var du, ja ....

cimera skrev:
Jag får väl formulera om mig. Är det någon amatör på forumet som har demonterat ett objektiv, och framgångsfullt monterat det igen?

Varför jag frågar, är att det finns många fina beg. objektiv till salu med olika fel. Min fundering har varit att köpa två trasiga, och bygga ett helt.

T ex såldes ett 90 mm Summicron för en spottstyver i kväll på Tradera. Det som var trasigt var det inte gick att vrida fokuseringringen till området mellan 7 m och oändlighet.

vh
Varför fråga en AMATÖR???? Men, jag forstår deg nu. Ett proffs vill nog ha mer för jobbet enn ett "spottsyver Summicron 90 är värd"
You never know!
Erik J
...som bara hadde 9 rätt på stryktipset i dag..Good by 180 kronor...next week, may be...
 
Never believe in who???

nicrosoft skrev:
Kan det vara så att han vill veta om en som inte jobbar med det har provat? En som är proffs kan man väl förvänta sig att han vet hur man gör.
Nicro.....42 år, från Vellinge...............
Tror du Kim är etter et dårlig råd? Tänk vad rätt du har: .."En som är proffs kan man väl förvänta sig att han vet hur man gör. "...
Just det!
 
Re: Never believe in who???

fujicanon skrev:
Nicro.....42 år, från Vellinge...............
Tror du Kim är etter et dårlig råd? Tänk vad rätt du har: .."En som är proffs kan man väl förvänta sig att han vet hur man gör. "...
Just det!

Just det..

"En som är proffs kan man väl förvänta sig att han vet hur man gör. "

Plus att det kostar massor med pengar, som du själv skriver, "Ett proffs vill nog ha mer för jobbet enn ett "spottsyver Summicron 90 är värd""

Det är ju just det som trådskaparen vill undvika. Om frågan handlar om att man vill göra ngt själv, utan att blande in proffs, och undrar om det så förstår jag inte varför man skall hänvisa till att proffs vet vad de gör.

BTW, jag vet var jag bor och hur gammal jag är ;)
 
Re: Re: Never believe in who???

nicrosoft skrev:
Just det..
......................

jag inte varför man skall hänvisa till att proffs vet vad de gör.

BTW, jag vet var jag bor och hur gammal jag är ;)
..fördi att amatörer sällan vet......
Jag tar din adress och ålder till underrättning....överraskande......
Du som vet svaret; före du har mottagit frågan...
Skumt!
 
Kan ni inte munhuggas på en chatsida? Jag får massa bevakningsepost om att någon har besvarat min fråga, trots att ingen har det.

vh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.