Annons

Laga gammal d2xs

Produkter
(logga in för att koppla)

sla

Aktiv medlem
Efter säkert 500.000 exponeringar vill inte slutaridån som på unga dagar. Reparera eller Nikonhimmelen? Kostnad reperation?

Med vänlig hälsning, Stefan

500 tusen skott? Hur ser huset ut i övrigt? Finns det något gummi kvar?
Jag har hört nånstans mellan 2 och 3 tusen för slutarbyte, men jag kan ha drömt.
Omkring 5 tusen hittar du en bra d2x för. Vet inte hur mycket extra det där s:et kostar begagnat.

D7000

Min gamla kära D2x, fungerar fortfarande klanderfritt.

Men nu har jag köpt en ny D7000 från Camera NU i Holland.
Den kostade vad ett ev. slutarbyte på D2:n gör (Euron är ju jättelåg nu, ca 7000:).
Frågade för några år sedan, då sa man ca 10.000:- hos Nikon Solna, men det låter mycket.
Trokänaren får jag väl ta fram och hålla i, när det känns för svårt:)

D7000, är bättre på allt!
Den är som "mini" av en "riktig" kamera, avsevärt lättare att bära på. Knapparna på samma ställen, så man känner igen sig
Det enda jag retar mig på är luckan till minneskorten som går upp när man tar upp kameran ur väskan. Dom där pyttesmå minneskorten ville jag helst ha bytt mot "riktiga". Sen är greppet för litet, även för mina små händer. Den ger för illgrönt i ex gräsmattor med Adobes RAW i "standardinställnngen". Men vilken skillnad på bruset om man höjer ISO :) Mycket bättre återgivning i skuggor.
Så vessvärre har nog åren gott om våra gamla "klenoder"

eller varför inte sälja D700:an och skaffa en D800 så har du en kamera som fungerar väldigt bra både som FX och DX kamera i ett.

/Karl

Det blev en D7000

Kollade runt i många forum och beslöt mig till slut för en D7000, hyffsat snabb Af, Seriebild och bättre sensor än min gamla D2xs. Lätt smidig, bra komplement till min D700. Tack för tipsen

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar