Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

laddnings problem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hade jag kanske gjort om det inte vore så att jag fortfarande har ganska lång tid kvar av garantitiden och dessutom ännu inte kunnat fastställa om det är hos laddaren eller batterierna problemet ligger.

Att då betala för en ny laddare, vilket kanske inte ens skulle lösa problemet, vore oklokt.

Lasse C
 
du har ett "gammalt" batteri som, vad jag har uppfattat, strular i laddaren alt att kameran säger att det inte är fullt...

Du köper ett nytt batteri som även det strular..


Är det rätt ???

Om så är fallet så borde det rimligtvis vara laddaren (där är en del elektronik i den som kan gå i sönder).

Summan av det hela är då:
1. köp en ny laddare...
2. om garanti finns kvar så lämna den till butiken och be dem fixa den...
3. Om du inte har garanti kvar: se punkt 1

eller om du så vill... köp ett batteri till och testa med det...
 
Hej, Peter!

Så här är det. Jag köpte kamera, laddare och batterier i somras och det är två års garanti. Jag köpte redan från början en extra uppsättning batterier att ha att byta med. Kameran använder fyra AA Ni-MH-batterier.

I början verkade det som att det var just batteriuppsättningen som satt i laddaren när jag köpte den som räckte för kort tid.

Jag skrev till Cyberphoto som jag köpt grejorna av och beskrev det hela. De var schyssta och skickade mig ett nytt fyrpack batterier utan kostnad.

Sedan verkade det fungera som det skulle ett tag, men på sistone har det blivit problem igen. Jag har inte hållt koll på vilka batterier som är vilka, men nu har jag märkt upp dem och för "batterilogg" över när jag byter batterier för att se om jag kan se någon skillnad mellan hur länge de två batteriuppsättningarna räcker.

Tills dess är det väldigt svårt att avgöra om det är laddaren eller batterierna som krånglar. Något av dem är det i alla fall. Jag vill vänta och se om jag kan lura ut hur det hänger ihop innan jag kontaktar Cyberphoto igen.

Alternativet vore att skicka in både laddare och batterier till Cyberphoto och låta dem undersöka det, men då skulle jag behöva fota med engångsbatterier under tiden och det skulle kunna bli väldigt dyrt, i synnerhet om det tar lång tid för verkstaden att lokalisera problemet, och jag har ganska dåliga erfarenheter av serviceverkstäder sedan tidigare när det gäller lite diffusa, mystiska problem som kommer och går. Risken finns till och med att de inte hittar något fel och då debiteras jag för verkstadens undersökningskostnader.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag skulle köpt en ny laddare med batterier, kostar max 150:- på tex Claes Olsson.

Sedan kan du ju testa och jämföra ny och gammal laddare, nya och gamla batterier.
Har du en multimeter så kan du också mäta upp hur mycket ström batterierna innehåller.
 
Cyberphoto, hur kunniga de än må vara på sin kärnverksamhet, vet ganska nära nada om batterier. De säljer de produkter de har bra avans på, inte marknadens bästa i sin kategori.

Vi har tragglat batterier ganska många gånger på fs och den gamla sanningen gäller; Du får vad Du betalar för. Den enda riktigt billiga OCH tillförlitliga laddare för snabb laddning av högkapacitetsceller jag hittat är Biltemas för 149.-, i övrigt är de billiga antingen gruppladdare, och/eller använder för få övervakningstekniker. Det är sannolikt inte den enda, utan jag slutade leta efter att ha hittat den.

AA NiMH, i sin nuvarande utformning, verkar ha ett kapacitetstak vid 2500 mAh och att försöka klämma ur ytterligare 10-15% ur dem verkar vara fåfängt. Jag har stannat vid 2500 mAh och har, mhja ett antal Biltema-laddare, fått en fungerande batterihantering.
 
Hej, Ulf och Lennart!

Jag blev först förvånad när jag läste de låga priserna ni nämnde på laddare, men när jag tittade närmare i orderbekräftelsen från Cyberphoto såg jag att batterierna kostade 225 kr lösa och laddare med batterier 460 kr.

Det här är min första både kamera, laddare och laddningsbara batterier, så jag har inte koll på priserna och annat sedan tidigare. Jag tog för givet att en laddare kostade minst 500 kr, var jag nu fick det ifrån.

Om laddare är så pass billiga så är det ju inget att bråka om. Har jag råkat köpa en skruttig laddare av Cyberphoto så är det ju bara slöseri med tid och energi att försöka få ordning på den.

Nu undrar jag bara, de laddare ni nämner, t ex Biltemas, har de individuell avkänning?
Jag har förstått från tidigare inlägg i tråden vilken stor fördel det är. Min nuvarande har det inte, och det säger sig själv, när man tänker efter, hur värdelöst det blir om batterierna skiljer sig lite åt.

I vilket fall som helst låter det ju som att Biltemas laddare är bra, och kan man slippa det här stressande problemet så billigt så är det ju inte mycket att fundera på.

Där ser man. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Det kan vara på sin plats att säga att felsökarresonemanget i alla mina tidigare inlägg i den här tråden har grundat sig på att jag trott att laddare var mycket dyrare än de priser jag nu fått veta.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Angående kamerans batterimätare så är det en synnligen enkel konstruktion som helt enkelt mäter batterispänningen och visar "halvt batteri" på displayen under en viss spänning.

Hur spänningen varierar under en urladdning av ett batteri beror bland annat på batteriets kemi. Eftersom lithiumbatterier finns med lite olika kemi så kan det skilja en del i hur spänningen varierar under urladdning.

Jag har märkt att BP-511 märkta 7.2V istället för 7.4V ofta får "halvt batteri" på displayen ganska snart men att de sedan fungerar väl så länge. Men det är ju inte så konstigt, de startade ju på en lägre spänning.

Vad laddaren beträffar har det troligen inte med ovanstående att göra.
 
skrinnare skrev:
...Angående kamerans batterimätare så är det en synnligen enkel konstruktion som helt enkelt mäter batterispänningen och visar "halvt batteri" på displayen under en viss spänning...

Antar att dagens batterier, tex NiMH, håller spänningen tills det knappt finns någon ström alls kvar i dom.
I så fall visar batterimätaren (i kameran) "halva" batterier först när dom nästan är helt tomma, eller har jag fel?
 
"Enkel" behöver per definition inte vara synonymt med inexakt. Alla celler tappar i spänning under sin livslängd, det gäller bara att kunna mäta den lilla skillnaden som finns. Det finns ganska enkla brygg-kopplingar som är exakta och som klarar detta.

Vissa celltyper är så stabila att det är svårt att mäta detta spänningsfall, men de är inte särskilt vanliga i kamerautrustning, ex.vis zink/luft-cellen.
 
Hej!

Det här kanske inte riktigt hör hemma i den här tråden, men eftersom saken nämnts i de senaste inläggen tänkte jag passa på att ställa frågan här.

Jag har en Canon Powershot S3 IS. Det är min första kamera så jag har ingenting att jämföra med.
Jag har inte kunnat hitta någon slags skala som indikerar hur batterinivån ligger, endast en ikon som varnar för låg batterinivå, och då går det i regel bara att ta två, tre bilder till.

Det vore bra att ha lite mer koll på hur mycket det är kvar i batterierna som sitter i kameran. Är det vanligt med ett slags kontinuerlig batterinivåindikator i digitalkameror? Det vore onekligen bra. Eller är många som min, dvs varnar först när batterierna är nästan slut?

I vilket fall som helst har jag skrivit upp det i min lista över vad jag ska tänka på till nästa kameraköp.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej Lasse.

Ansmann Batterietester ENERGY CHECK LCD som jag länkade till är bra att kolla med om de behöver laddas.

Det är nog rätt vanligt med varning när de är i stort sett slut.
Hur många kort kan du ta med dina celler?

Det är också vanligt att batterier nuförtiden med kapacitet över 2500 mAh tar slut väldigt fort, det är fel på produkten i så fall.
Det finns mycket info på webben om det.

Eftersom du ej har utrustning för att mäta dem så är det svårt för dig att veta vad felet är, laddare eller celler?

Om du vill kan jag analysera dina celler, jag har en CBAII, kontakta mig i såna fall via min profil.
Jag bor i Älvsjö.


Anders
 
Senast ändrad:
Hej, Anders!

Jag vet inte riktigt hur många bilder det blir mellan batteribytena. Jag har nyligen börjat föra logg över det, så jag får se så småningom.

Och tack för erbjudandet om analysen, men jag tror jag ska ta och köpa en av de laddare jag blivit tipsad om tidigare här i tråden. Jag visste inte att de var så pass billiga. Min verkar ju inte mycket att ha i alla fall.

Men jag kanske kan återkomma om problemen kvarstår trots ny laddare?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.