Annons

Laddning av Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

FalconX

Medlem
Hej!

Jag får min Nikon D50 i kväll. Jag är bara nyfiken: hur länge ska man enl instruktionsboken ladda kameran innan användning?

Sugen på att fingra på min nya D50!!!
 
120-135 minuter beroende på vilket batteri du använder. Laddaren slutar blinka och lyser med fast sken när batteriet är färdigladdat.
/Fredrik
 
Försäljaren på Expert Fridhemsplan, där jag köpte min, sa att man skulle ladda ca 12-14 timmar första gången för ett nytt batteri. Vad vet jag, men jag gjorde så.
 
Min uppfattning är att detta säger ofta säljare och andra av ren slentrian, det härstammar sedan Nickel-cadmium- och möjligen metallhydrid-tiden.

/Fredrik
 
Magnus Edström skrev:
Försäljaren på Expert Fridhemsplan, där jag köpte min, sa att man skulle ladda ca 12-14 timmar första gången för ett nytt batteri. Vad vet jag, men jag gjorde så.

Gör du det försämras prestandan på batteriet, vilket också står i manualen.

Expert borde sända sina anställda på kurs.
 
Zoso skrev:
Gör du det försämras prestandan på batteriet, vilket också står i manualen.

Expert borde sända sina anställda på kurs.
Laddaren slår väl ändå av automatiskt när det är klart, så jag förstår inte hur man ska kunna ladda mer än klart?
 
Eftersom du tydligen inte har tillgång till manualerna så citerar jag lite.

Sidan 8 i manualen till kameran D50: "1.3 Laddningen är färdig när laddningslampan slutar blinka. Ta ur batteriet ur laddaren och ta ur laddarens nätsladd från väggutaget."

Sidan 2 i manualen till laddaren MH-18a "Försök inte ladda ett fulladdat batteri. Det kan försämra batteriets prestanda."

"Batteriet är fulladdat: avlägsna batteriet
från laddaren"

Hoppas detta hjälper! :)
/Fredrik
 
Freddan S skrev:
Eftersom du tydligen inte har tillgång till manualerna så citerar jag lite.

Sidan 8 i manualen till kameran D50: "1.3 Laddningen är färdig när laddningslampan slutar blinka. Ta ur batteriet ur laddaren och ta ur laddarens nätsladd från väggutaget."

Sidan 2 i manualen till laddaren MH-18a "Försök inte ladda ett fulladdat batteri. Det kan försämra batteriets prestanda."

"Batteriet är fulladdat: avlägsna batteriet
från laddaren"

Hoppas detta hjälper! :)
/Fredrik
Alltså hade jag rätt. Batteriet blir inte felladdat om man inte tar ut det och sätter i det igen utan att först ladda ur det.
 
Freddan S skrev:
Eftersom du tydligen inte har tillgång till manualerna så citerar jag lite.

Sidan 8 i manualen till kameran D50: "1.3 Laddningen är färdig när laddningslampan slutar blinka. Ta ur batteriet ur laddaren och ta ur laddarens nätsladd från väggutaget."

Sidan 2 i manualen till laddaren MH-18a "Försök inte ladda ett fulladdat batteri. Det kan försämra batteriets prestanda."

"Batteriet är fulladdat: avlägsna batteriet
från laddaren"

Hoppas detta hjälper! :)
/Fredrik

Jo, jag har tillgång till manualerna. Det var därför jag undrade var Zoso fick sin slutsats ifrån att man inte ska ladda ett nytt batteri i 12 till 14 timmar första gången. Laddaren slutar ju ladda när batteriet är fullt, vilket manualen inte motsäger. Dock så säger det ju säg självt att det inte heller fyller något syfte att låta batteriet vara kvar i laddaren efter det att den är klar eftersom den då inte laddar.

mvh
Thomas
 
Nu känns det som denna diskussion börjar bli lite farsartad så jag avslutar min medverkan i denna tråd med att konstatera följande.

I båda manualerna(kamera respektive laddare) står det att man ska ta ur batteriet ur laddaren när batteriet är fulladdat. Detta indikeras av att lampan slutar blinka och lyser med fast sken och tar normalt 120-135 minuter, alltså långtifrån 12-14 timmar.

(Dessutom står det att man inte ska sätta i ett redan fulladdat batteri i laddaren igen.)

Så varför ska man då inte ladda batteriet i drygt ett halvt dygn?
1. Därför att tillverkaren klart och tydligt anger detta på flera platser i dokumentationen för produkterna.
2. För att det inte fyller något syfte.
3. Laddaren bryter inte laddströmmen helt utan ligger kvar med någon liten ström som på sikt kan minska livsländen på batteriet.
4. Om laddautomatiken går sönder är det förstås större problem om man låter batteriet sitta i kanske tio timmar mer än vad som behövs.

Slutsats: Batteriet ska laddas tills lampan lyser med fast sken, därefter bör man ta ur batteriet ur laddaren och koppla ur laddaren ur nätet. Det finns inga fördelar att låta batteriet sitta kvar i laddaren efter lampan lyser med fast sken och laddningen är avslutad utan bara risker för problem. Batteriladdaren är ingen lämplig förvaringsplats för ett fulladdat batteri. Men självklart är det ingen katastrof att ibland låta batteriet sitta i lite längre eller om man ibland glömmer det och det sitter i över natten tex.

Men diskussionen handlade om huruvida personalen i Expertbutiken som rekomenderade laddning i 12-14 timmar kom med en felaktig instruktion eller ej.

/Fredrik

Ps. Nu har jag läst manualen till batteriet EN-EL3a också och blivit ännu säkrare på min sak.

Där står under punt 6 citat: "Ta alltid bort batteriet ur kameran eller batteriladdaren när det inte ska användas."
 
tack för informationen.
jag har stött på flera säljare (bla yfo) som säger att det ska laddas hela natten, vilket uppenbarligen är fel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.