Annons

laddbara batterier ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Blip

Guest
Hej på er

Jag köpte för en tid sedan något lite paket med laddare och laddbara batterier av något märkligt märke. Men, problemet med dem är att jag laddar dem och sätter dem i kameran, tar jag sedan inte något kort på två dagar eller så utan låter dem bara ligga i kameran så är batterierna slut.

Frågan blir alltså, ska det vara så här? Måste man ha förbehåll för att kunna fota digitalt? Finns bättre laddbara batterier samt batteriladdare som klarar av att ligga någon dag eller så??

Mvh Jimmy
 
NiMH drar visserligen ur när de lagras, men inte mer än nån procent per dag. Har kört med 1800 och 2000 mAh av udda märken (t.ex. Claes Ohlssons billigaste) och de räcker ca två veckor och ett par hundra bilder. Då är iofs A70 en ganska snål kamera, men utan att kameran används ska inte batterierna tappa laddning.

Prova att låta batterierna ligga utanför kameran samma tid innan du sätter i dom, och gärna med andra batterier i kameran. Allt för att utesluta problem med kamera resp. batterier...

Men det klart, vad är det för kapacitet på batterierna? Digitalkameror är bland det som är mest krävande att driva, så ett klent batteri kan nog få problem.

/Johan
 
Jag har en canon A70 och batterierna ska vara NIMH 1800mA. Nu pajjade visst laddaren såg jag när jag försökte ladda batterierna tidigare. Jag antar att batterierna håller samma kvalitet som laddaren i det här fallet, är GP Powerbank något att rekommendera eller är alla stöpta i samma form? Tar gärna emot förslag på laddare osv, bara de håller en rimlig inköpspeng.

Mvh Jimmy
 
Har själv en Hähnel Power Station TC Max som verkar funka bara bra. Har dock bara haft den knapt en månad...
På jobbet har i en laddare från Claes Ohlsson för åtta batterier, ganska billig med batterier. Den har också funkat bra.
Ingen av laddarna är särskilt snabb dock...

/Johan
 
GP

Powerbank är kanon, har själv flera uppsättningar och har även skaffat snabbladdaren. Kostar lite mer Clas O. men är värd det.

//Robban
 
Rekommenderar gärna Kodaks laddbara AA-batterier... i min "batterislukande" Dimage 7 räckte en omgång såna till 370 bilder i torsdags... o de har presterat ännu bättre vid andra tillfällen. Kostar i Västerås 89-129:- finns i 1850 mAh o 2100 mAh. De har dessutom bara blivit bättre ju mer jag använt dem.

De är etta på min lista, bättre än mina GP 2000/1800 och Uniross 2100 bl a (jo jag har samlat på mej alldeles för många batterier, jag trodde verkligen att D7 behövde det). Nackdelen med att ha "för många" batterier är att man kan glömma en del uppsättningar o då ligger de mycket riktigt o laddar ur sej, så det gäller att rotera dem.
 
KGS skrev:
Nackdelen med att ha "för många" batterier är att man kan glömma en del uppsättningar o då ligger de mycket riktigt o laddar ur sej, så det gäller att rotera dem.

Jag numrerar mina batteriuppsättningar och roterar dem i nummerordning, funkar bra.


Har heller inte märkt att batterierna laddar ur sig trots att dom suttit i kameran nån vecka.

Använder Hähnel 2000mah.

Larsa
 
Har en powerbank smart med 1300 och 2100 batterier, och är nöjd med dom, jag kan inte säga hur dom är kontra andra men laddaren laddar väldigt snabbt, ca i timme. Jättebra
Lite dyr dock 7-800kr
 
Kör med en GP power bank rapid med 2100 batterier till min Fuji Fine pix 602 Z och är kanon nöjd med den.

Laddar 4st AA alt. 4st AAA alt. 2st 9V GP NiMH/NiCd batterier


Batterierna kan återuppladdas upp till 1000 ggr


4 individuella laddkanaler - varje batteri laddas var för sig, oberoende av varandra


Ca 2-5 timmars laddtid beroende på hur många batterier som laddas vid ett och samma tillfälle (2 st tar ca 2h)


Lysdiod lyser rött vid laddning och slocknar när laddning är klar


Övergår till kontinuerlig underhålls- laddning efter fulladdning


Avancerad detektering med -deltaV och temperaturavkänning som indikerar när batterierna är fulladdade och känner av när snabbladding kan påbörjas resp. avslutas


Batterierna kan ej överladdas


Utrustad med extra säkerhetstimer


Säkerhetsdetektering mot felaktiga batterier, lysdioder blinkar i dessa fall och laddning påbörjas ej


2 st uttag för laddning av 9V batterier


Laddar både NiMH- och NiCd-batterie.
 

Bilagor

  • familj_pbrapid.gif
    familj_pbrapid.gif
    13 KB · Visningar: 1,196
Denna har liknande prestanda som min laddare som följde med D7i.

Min kompis har en laddare som jag tror är en kraftigare variant av din Power bank?

Den har en lysdiod per batteri & laddar enligt data 4 st AA på 1 timme, när jag testat den har den dock grejat 4 st på ca 30-40 minuter.

Ska kolla upp exakt vad den heter.

Larsa
 
min snabbladdare heter Accupower, fungerar både i bil o via nätet (cig-kabel medföljde) enligt utanpåtexten kan den ladda på 30 minuter (!!) men det måste gälla nåt riktigt klent batteri. I praktiken tar det 1-2 timmar för fyra stadiga AA-batterier. Laddar också varje batteri individuellt o ser till att det inte blir överladdning.

Laddaren som följde med 7i, var det en Sanyoladdare? fick en sån när jag köpte min 5600 blixt... den sa upp sej med en smäll i Polen, när jag petade in den i ett vägguttag där...
 
KGS skrev:

Laddaren som följde med 7i, var det en Sanyoladdare? fick en sån när jag köpte min 5600 blixt... den sa upp sej med en smäll i Polen, när jag petade in den i ett vägguttag där...

Jo, Sanyo. Fungerar utmärkt, i rätt uttag åtminstone...
 
Ett tillägg..

Något som många inte tänker på ang uppladdningsbara batterier kontra vanliga alkaliska är att de endast är på 1.3V mot de alkaliska som ligger på 1.5V.
Teknik som kräver måga batterier tappar således kraften och kan kanske inte heller användas som man har tänkt.
Prylar som kräver 6 batterier förlorar således nästan 1 batteri i kraft. Nu är det kanske inte så många digitala kameror som kräver 6 batterier, men normalt förlorar man mellan 0.4 - 0.8V i en digitalkamera vilket är ganska mycket kraftförsörjningsförlust!!!

Något att tänka på kanske!!!
 
larsaz skrev:
Jo, Sanyo. Fungerar utmärkt, i rätt uttag åtminstone...

Njae... uttaget var nog okej, med viss bävan stoppade jag in min andra batteriladdare som jag hade med på resan (backup!) o den funkade... liksom datorn o mobilladdaren i samma uttag... synd för Sanyoladdaren var liten o behändig.
 
Re: Ett tillägg..

Dagobert skrev:
Något som många inte tänker på ang uppladdningsbara batterier kontra vanliga alkaliska är att de endast är på 1.3V mot de alkaliska som ligger på 1.5V.

1,2 är de dessutom på... men det där har med spänning att göra har jag fått lära mej. De laddbara kan leverera tillräckligt mycket ström under längre tid trots den lägre volten... o det stämmer ju i praktiken. Med Duracells dyraste o finaste 1,5 voltsbatterier får jag ur kameran 30-40 bilder... medan en laddning 1,2V laddbara ger mellan 70 och 700 bilder...
 
Jaså så många bilder, min laddare jag hade blev dessutom såpass varm att det kändes som om temperaturen var för hög för att det skulle vara hälsosamt för batterierna. Säkert uppåt 50 grader eller strax över.
 
Batterierna blir brutalheta när de laddas, men om laddaren är "intelligent" så svalnar batterierna under underhållsfasen. Jag har en gammalmodig laddare som en gång sköt ett par batterier... den överladdade dem så till den grad att de sprack med ett glatt poff...
 
Re: Re: Ett tillägg..

KGS skrev:
1,2 är de dessutom på... men det där har med spänning att göra har jag fått lära mej. De laddbara kan leverera tillräckligt mycket ström under längre tid trots den lägre volten... o det stämmer ju i praktiken. Med Duracells dyraste o finaste 1,5 voltsbatterier får jag ur kameran 30-40 bilder... medan en laddning 1,2V laddbara ger mellan 70 och 700 bilder...

Det där har dels med urladdningskurvan att göra, men även med att olika typer av batterier har olika inre resistans. Att sätta alkaliska batterier i en apparat som är designad för NiCd eller NiMh eller nån annan typ av laddningsbara batterier är inte alltid en så bra idé. Visst, apparaten tar inte stryk, men batterierna drar ur sig mycket fortare! Ex: Jag har en Zoom 505, multieffektpedal. Sätter jag i ett alkaliskt batteri i den så räcker strömen i ca 30 minuter. Sätter jag i ett NiCd batteri med samma mAh så räcker det i ca 8 timmar.
 
Re: Re: Re: Ett tillägg..

Walle skrev:
Det där har dels med urladdningskurvan att göra, men även med att olika typer av batterier har olika inre resistans.

Jo det är sant, dessutom funkar de alkaliska batterierna igen om de får "vila" en stund, men särskilt många bilder blir det inte. Men fortfarande kan det vara en nödlösning som är bra att ha...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.