Annons

Laddare för sex batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Problem med sex

Nån som känner till en snabbladdare som klarar sex batterier? AA... nån som vet nån praktisk liten burk eller ask som rymmer 6 batterier? "Problemet" med fyra har jag löst sen länge, men min Aette vill ha sex!

Vad sägs om en Octangonladdare från Teknikmagasinet #040040 249:-, laddar 2,4,6 eller 8 R6/R03 batterier vilket borde passa din gumma väl?

Fast snabb är den inte 5-8 h laddtid

Re: Re: Problem med sex

larsaz skrev:
Aj aj KG..... Nu blir jag riktigt orolig....

Larsa

Ja, det här är allvarligt...

någon ändrade rubrik på min diskussion... jag som bara försökte hitta en "säljande" rubrik, det är väl ränderna från RMI som inte gått ur än...

Har lite statistik för batterisörplande också. Och Aette gör slut på sex batterier ungefär lika fort som min D7 förbrukade fyra batterier. Det ger färre bilder, eftersom jag numera köra på superfineläget o filerna blir drygt 2 ggr så stora...

NP-400 batteriet har jag inte testat tillräcklig ännu. Och jag har förstås inte forskat i hur stora skillnaderna blir med avstängd AS mm. Den motivföljande autofokusen drar antagligen en hel del ström också. Sen använder jag LCD-skärmen mer än tidigare.

Vad gör alla andra med sina A1:eek:r? bara plåtar? inga synpunkter, vad e bra o vad e dåligt? Upptäckte att AE/AF lock inte finns på A1, bara AE... kanske tanken är att AF´en är så snabb att det inte behövs, men jag nyttjade låsningen till att förfokusera o skjuta när det var dags med AE/AF låst. Det går inte nu. Självklart funkar manuell AF, men ändå...

Skiftningen mellan EVF o LCD går inte lika smidigt som på D7:an. I varje fall inte för mej. När LCD´n slocknar är EVF´en trög att tända upp (ska ske med greppet eller ögat), så jag använder reglaget för att skifta mellan LCD o EVF för att "väcka" kameran. Kanske har jag missat nån rad i bruksanvisningen? Det här gör också att jag relativt ofta har glömt skärmen i påslaget läge. Något som förstås också drar en massa power...

Men på det stora hela kommer vi bra överens. Aette och jag. Bara hon får sex med jämna mellanrum, eller ett NP-400 då...

Lade upp en tråd angående intresset för samköp av batterier, de kostar runt 900 i Sverige och 50 dollar i utriket...

RolandM skrev:
Vad sägs om en Octangonladdare från Teknikmagasinet #040040 249:-, laddar 2,4,6 eller 8 R6/R03 batterier vilket borde passa din gumma väl?

Fast snabb är den inte 5-8 h laddtid

Då hinner jag ladda två gånger med min nuvarande laddare, fast då måste jag förstås gå upp på natten och byta...

Re: Re: Re: Problem med sex

KGS skrev:
någon ändrade rubrik på min diskussion... jag som bara försökte hitta en "säljande" rubrik, det är väl ränderna från RMI som inte gått ur än...
Jag har också pluggat på Berghs, men när jag gick fick vi lära oss att det inte handlade om att skrika högst, utan att ha vettiga budskap som åstadkom rätt påverkan i förhållande till våra mål ;-) Nåväl, du förstår säkert poängen med bra beskrivande rubriker och varför jag ändrade.

Re: Re: Re: Re: Problem med sex

jimh skrev:
Jag har också pluggat på Berghs, men när jag gick fick vi lära oss att det inte handlade om att skrika högst, utan att ha vettiga budskap som åstadkom rätt påverkan i förhållande till våra mål ;-) Nåväl, du förstår säkert poängen med bra beskrivande rubriker och varför jag ändrade.

Nä, sånt struntade min årskull i... 87/88... bara vi syntes var vi nöjda *s* å andra sidan höll jag inte i den biten, jag försökte hålla ihop gruppen. Projektledare hette det, så fick man ha kostym medan resten slafsade omkring i jeans o t-shirt *s*

Men jag fattar poängen Jim o måste tillstå att jag är lite imponerad över den snabbhet med vilken du reagerade *s*

KGS skrev:

Skiftningen mellan EVF o LCD går inte lika smidigt som på D7:an. I varje fall inte för mej. När LCD´n slocknar är EVF´en trög att tända upp (ska ske med greppet eller ögat), så jag använder reglaget för att skifta mellan LCD o EVF för att "väcka" kameran.

När jag testade den så ställde jag in autoavstängning av LCD, när jag sedan satte den mot ögat så startade den inte. Jag trodde ett tag att något var trasigt men märkte sedan att greppet krävde ett nästan krampaktigt grepp för att det skulle fungera. Det är ju just kombinationen grepp & öga som ska starta den.

Nu vet jag inte om det är det som är ditt problem.

Ang. att EVF är trögstartad kan bero på TFT-tekniken, våra gamla ferritsökare (tror det heter så) är snabbare, då får vissa säga vad dom vill. Klart mer eftersläpning på A1 märkte jag när jag testade på bilar vilket jag även gjort med D7i på samma ställe utanför butiken.

Nu ska man dock tänka på att D7 har mer eftersläpning än D7i...

Larsa

Re: Re: Re: Re: Problem med sex

larsaz skrev:
När jag testade den så ställde jag in autoavstängning av LCD, när jag sedan satte den mot ögat så startade den inte. Jag trodde ett tag att något var trasigt men märkte sedan att greppet krävde ett nästan krampaktigt grepp för att det skulle fungera. Det är ju just kombinationen grepp & öga som ska starta den.

Nu vet jag inte om det är det som är ditt problem.

Ang. att EVF är trögstartad kan bero på TFT-tekniken, våra gamla ferritsökare (tror det heter så) är snabbare, då får vissa säga vad dom vill. Klart mer eftersläpning på A1 märkte jag när jag testade på bilar vilket jag även gjort med D7i på samma ställe utanför butiken.

Nu ska man dock tänka på att D7 har mer eftersläpning än D7i...

Larsa

Jag trodde det var antingen eller... dvs grepp eller öga. Kramar jag Aette riktigt hårt så tänder hon, sökaren alltså, men det är som du säger, rejäla tag som krävs *s*

När EVF´en startar så startar den väl inte långsammare än D7 o nån eftersläpning vet jag inte om jag irriterat mej på, varken i D7 eller A1...

Re: Re: Re: Re: Re: Problem med sex

KGS skrev:
Jag trodde det var antingen eller... dvs grepp eller öga. Kramar jag Aette riktigt hårt så tänder hon, sökaren alltså, men det är som du säger, rejäla tag som krävs *s*

Vitsen är ju att man ska slippa vika upp sökaren för att den inte ska gå på när kameran hänger på magen, både grepp & öga gäller alltså. Detta går väl i & för sig att ställa som man vill antar jag, du kanske inte har den ställd så?

KGS skrev:
nån eftersläpning vet jag inte om jag irriterat mej på, varken i D7 eller A1...

Eftersläpning finns, sen om man irriterar sig är en annan sak. Panorera snabbt åt sidan så ser du vad jag menar.

För min typ av fotografering så gör det inget men en motorsportfotograf skulle nog inte gilla det.

Larsa

Problem med sex

Nån som känner till en snabbladdare som klarar sex batterier? AA... nån som vet nån praktisk liten burk eller ask som rymmer 6 batterier? "Problemet" med fyra har jag löst sen länge, men min Aette vill ha sex!
Sisådär sjutton år senare, när någon plockat upp akten ur arkivet, kan möjligen ett tips vara IKEA. Där finns batterier och laddare till en fånigt liten peng. Om de inte tillhör absoluta toppskiktet i branschen har man istället råd att köpa flera uppsättningar.

Det ”vettiga budskapet” i klick-ekonomin verkar vara att säga ingenting men lura folk att det finns något intressant/roligt/nytt bakom länken.

Om det är AA-batterier som ska laddas så har IKEA en som klarar 8 AA eller AAA samtidigt: https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervaring-gragroen-80435169/ för 169 Kr
Jag har en tidigare modell som klarar 12 st ( det är dubbelt så mycket [som] sex ;)), men den verkar inte finnas kvar i utbudet längre. Jag vet inte om det måste vara IKEAS egna batterier, man jag tror inte det. Genom åren har deras AA-batteri utvecklat från 800mAH för den första modellen till nuvarande 2450mAH och laddaren hanterar alla dessa.

Senast ändrad:
IKEAs 12-batteriersladdare är mycket bättre än deras 8-batteriers. Den större har individuell visning av laddstatus för varje batteri.

Jag skulle köpa en till 12:a förra året och upptäckte till min besvikelse att den inte fanns kvar att köpa.

Det finns laddare på annat håll med en laddkanal per batteri och individuell visning av laddstatus.

Ja, det var lite märkligt att 12-laddaren tagits bort. Den jag har fungerar dock väldigt bra. Men jag läste bruksanvisningen till den nya, den finns att ladda ned, och där finns i alla fall nån sorts lysdiodsindikeringn, laddning och avkänning är individuell för varje cell och precis som 12:an slår den av laddningen när cellen är fulländad, så det är inte en helt kass laddare.

Jodå, IKEAs åtta har separata laddkanaler för varje batteri, vilket är bra, men den har bara en enda indikatorlampa så man vet inte när varje batteri är färdigladdat. Bara när alla är färdigladdade.

Det är sånt som kallas produktförbättring, dvs den blir lite billigare att tillverka, och lite billigare för kunden kanske.

12-laddaren har en belyst lcd-panel som visar laddningsstatus individuellt för var och en, klart mera påkostat, och jag tror den var lite dyrare än vad 8-laddaren är. Kanske lite för dyr för att folk skulle vilja köpa den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar